Easee elbilsladdare får försäljningsförbud

Ha ha.
Ja han är mycket omnämnd i denna tråden.

Men ja det är jordfelsbrytare som avses. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Hade varit kul om du kunnat lägga till en knapp i forumet som vi kan trycka på och testa JFB, typ ge honom en stöt eller liknande

12 gillningar

Jo precis!
Så man vet att man är på riktiga rikatillsammans och inte något fejkforum där man blir rekomenderad kryptovalutor och hedgefonder.
:sweat_smile:

2 gillningar

Jag har faktiskt kollat en del på laddboxar då min kompis kör Tesla och bor en bit bort (vi har inga superchargers där vi bor). När man jobbat så pass mycket med elektriker som jag har gjort så lär man sig att uppskatta deras åsikter och att vi kan lära från varandra så jag hade lyssnat på deras erfarenheter.

Som ofta så “får man vad man betalar för” och jag hade nog kört på en Garo (mina föräldrar har en Garo). Har jobbat en hel del med deras grejer och alltid fått en bra uppfattning av grejerna som jag har varit med och installerat. Tycker deras Entity Pro verkar väldigt smart uppbyggd och har de mekaniska brytare som man vill se.

Jag har ingen som helst insyn i det aktuella ärendet eller hur riskanalyser och testning har gått till, jag kan bara gå på vad som stått i media och vad elsäkerhetsverket har sagt offentligt.

Hur den som har en Easee box ska agera vill jag inte riktigt uttala mig om, jag brukar dock personligen vara väldigt noga med elsäkerhet och alltid “err on the side of caution”. I valet mellan att i värsta fallet vaska 10-15kkr och uppnå en bra elsäkerhet (eller brandsäkerhet etc etc) så väljer jag dock personligen den säkrare lösningen. Buy Once, Cry Once som det populärt brukar säga. Jag har bytt ut all el hemma i huset och har sektionerade (och testade) JFB. Jag har också fast installerade överspänningsskydd (populärt kallat åskskydd) och vattenfelsbrytare. Alla dessa grejer har fört med sig en engångskostnad men samtidigt sänkt försäkringspremien och ökat saldot på sova gott om natten kontot.

Vi laddar inte våra scootrar etc på nätterna heller.

2 gillningar

Konsumentköplagen bör väl gälla även elbilsladdare. Man reklamerar hos den man köpt prylen från, inte tillverkaren. Eller?

1 gillning

Absolut - men då kräver det att det ska vara ett konstaterat FEL PÅ VARAN enligt Konsumentköplagen för att den ska bli gällande. Så därför jag tidigare skrev tidigare hur den juridiska biten i detta kan bli tillämpbart. Mycket JFB, 2-3 mm hit och dit och tekniska djupdykningar - vilket säkert är bra men löser inte situationen direkt för mig som köpt den :sweat_smile:

Jämför badrum renoverat enligt den standard som gällde vi renoveringstillfället. Det går inte att klaga på det idag, bara att vara uppmärksam och vid försäljning får köparen göra sin bedömning.

Så, om inget dramatiskt händer (typ X antal villabränder) så tror jag man är hänvisad till de egna åtgärder kring tätning, tak, laddtider etc som gör mest nytta. Det är ju ingen bilmodell med felaktiga bromsar vi pratar om så att återkalla och åtgärda tror jag inte ens finns på kartan.

(Ja, viss risk för killgissningar i texten ovan.)

Uppfyller inte varan krav för CE-märkning så har man (enligt min tolkning) som konsument rätt till att få problemen åtgärdade så länge man reklamerar i tid. Det är skillnad på krav på återkallning och konsumenträtten. Har det gått mindre än 6 månader sedan köpet så har dessutom återförsäljaren bevisbördan på att ursprungsfel inte föreligger. Jag har “bara” 8 års erfarenhet av KKL och har inte jobbat inom den sfären sedan jag bytte till elsäkerhet, men följer utvecklingen något så när.

Kanske behövs ett pilotfall i ARN men man har rätt att få bristerna åtgärdade, varan utbytt eller häva köpet. Reklamationen görs mot den man köpte varan av.

2 gillningar

Lite läsning från branschen:

Kontentan: Kontakta din återförsäljare och sitt still i båten.

1 gillning

Jag tänkte på risken att tillverkaren går i konkurs. Det borde väl bli ett problem för återförsäljaren, inte för konsumenten?

1 gillning

Vi har en eease som är monterad men fakturan har inte kommit än. Hur blir det då? Gäller försäljningsförbudet så de inte kan fakturera?

3 gillningar

Det här avser elinstallatörer, inte konsumenter.

2 gillningar

Jo, precis. Men för mig som kund blir det ändå en signal om vad jag ska göra. Bollen ligger hos installatören som måste få besked från Easee.

2 gillningar

Utan att vara expert i fallet gissar jag att alla ansträngningar att pressa Easee blir lönlösa eftersom de inte överlever länge till med såna enorma ekonomiska krav på sig alternativt struntar i kraven tillsdess att de blir stämda.

Då kommer nästa fråga, vilket ansvar kommer åf/installatörer att ta om/när Easee går i putten.

1 gillning

Det bästa för mig som kund är om min installatör kommer och sätter in en Garo-laddare gratis. Men med tanke på all otur i samhället just nu räknar jag med att Easee går i KK, alla deras laddare slutar att fungera (molnklart…) och att jag själv måste bekosta en ny laddare.

1 gillning

Easee fick nej i domstol:

Det som prövades här var om försäljningsstoppet skulle upphöra i väntan på överklagan, men så blev det alltså inte. Inhibition på juridiska.

Jag tror att detta är det scenario som är rimligast att alla ägare förbereder sig på… hur mycket det än suger.

Om någon önskar mer info sammanfattad av forumit:

2 gillningar

Tack för intressant länk @Ballongpinne. Läste hela. Har ju laddaren själv.

1 gillning

Jag respekterar Bo:s kunskaper i elfrågor men delar inte de slutsatser han gör. En del av de tips han ger påminner om Apples bumper-gate: ”hold it differently”. Gällande de regulatoriska krav som finns.

En central tes i hans resonemang går enligt min åsikt emot andemeningen i ”New Approach” direktiven som gäller sedan ett antal år tillbaka. Att inga produkter kan uppfylla alla krav är direkt felaktigt.

Compliance är inte enkelt och visst kan det uppstå situationer där det finns avvikande åsikter om vad direktiv och standarder egentligen säger. Det finns dock bra sätt att lösa dessa och det är ett kontinuerligt arbete som aldrig blir klart (fråga mig hur jag vet).

Bra ändå att det kommer upp till ytan, det gagnar konsumenter och leder förhoppningsvis till säkrare produkter på sikt.

2 gillningar