Vad är det som hindrar folk från att använda el?
De får inte ansluta sig till elnätet. Om det till exempel ska byggas ett nytt industriområde så behöver det byggas nät dit, och för att det ska byggas nät dit så behöver det finnas kapacitet. Innan det finns kapacitet så får man stå i kö och vänta. Kan handla om decennier.
Tillgången till kapacitet är helt avgörande idag för nyetableringar.
Korrekt, i nät helt utan nybyggda hus så kan befintligt nät räcka.
Det handlar om effekt och inte energi som grafen visar. Uppvärmning av huset sker ju mer eller mindre konstant. Elbilsladdningen är mycket mer koncentrerad. Har du inte kvartspris på själva förbrukningen kan du ju lika gärna göra direkt efter att du kommer hem efter jobbet samtidigt som duschar med maten i ugnen.
Ah, ok. Det var en nyhet för mig.
Du blandar ihop effektbrist och energibrist.
134.6 TWh är energi,
Effekten är hur denna energi används och när.
Elbilar drar el när folk är hemma/kommer till jobbet och pluggar in. Då går lasterna igång på 3-11 kW.
Elpannor och elelement pendlar på och av hela tiden när det är kallt. Det är inte konsekvent 11 kW i flera timmar. Än mindre fördelat till “hemkomst/kl 00 på natten” eller annan hårdare gräns.
Det klart att en elbil drar el när den laddas, men är det inte å andra sidan redan vanligt att de laddas på natten när elpriset är lågt? (Om man inte har en laddhybrid som måste laddas hela tiden, men de brukar inte ladda med 11kW heller.)
Vore intressant att veta vilken andel av elbilsägare som laddar hemma som har timpris.
De som snabbladdar när själva elen är som allra billigast belastar ju nätet hårt som grupp.
Jag kollade vad redan införda effektavgifter hos viss nätoperatör skulle medföra för vårt hushåll…
Den större förbrukare vi har är att värma bastun.
Man kunde räkna ut att om jag slår på bastun mitt i kalendertimme under uppvärmningssäsongen blir det 50 Kr billigare varje gång än om jag slår igång den ungefär när hel timme börjar. Detta pga att uppvärmning tar härad 60 minuter och den kan spridas ut på 2 kalendertimmar .
Ingen nätfördel alls uppnås för mitt “straff” på 50 Kronor. Bara dumt.
Från Energimarknadsinspektionen
" Effektavgifter
Ei har fått i uppdrag av regeringen att upphäva föreskrifterna som kräver att alla elnätsföretag ska införa effektavgifter senast den 1 januari 2027 och att ta fram förslag till en ny modell för utformning av effektavgifter. När föreskrifterna upphävs finns det inte längre något krav på att elnätsföretagen ska införa effektavgifter. Det finns dock heller inte något förbud."
De flesta effekttarifferna är timmebaserade, knepet är att man laddar puttrigt de första 45 minutrarna, sedan ser man att man kan ta ut, säg 9 kW i fullt blås sista kvarten och inte generera en ny topp.
Detta gör sedan alla smarta elbilsladdare i området så det är absolut maxtopp som sammanfaller en och samma kvart, mitt i natten. Att elpriset råkar vara X eller Y har inget med effektuttaget att göra.
Sedan vet jag inte, går det att teckna timpris? Är det inte kvartspris som gäller numera?
Ja nu är det väl kvartspris.
Fast mitt i natten har väl de flesta nätbolag ingen effekttariff ändå? Vi har inte fått nån än men min uppfattning är att de flesta bara räknar dagtid.
Ellevio som är ett relativt stor bolag har effektavgift dygnet runt. Mellan 22-06 räknas dock endast 50% av uppmätt effekt när månadens effektavgift skall tas fram.
Det är inte faktureringen som är problemet. Det är vad ska du sätta för tider det ska gälla, vilket pris ska gälla för respektive kW osv. Du ska komma ihåg att detta ska bli kostnadsneutralt för elnätsbolaget. De får inte göra vinning på detta och de ska inte heller gå back på det.
Eons förslag är att de mäter kontinuerligt och väljer ut den värsta 60 minutersperioden utan hänsyn till heltimmar. Dvs värsta timmen skulle kunna bli 17:43 till 18:42.
Om det blir regeln där jag bor kostar varje bastuanvändning 50 Sek extra pga effektariffen.
En annan effekt blir att det troligen inte blir vettigt längre att sänka värmen till 15 grader vintertid när vi är bortresta nån eller ett par veckor.
Troligen bättre att lämna huset på 22 C på jämn förbrukning via värmepumpen.
Om man kommer hem till 15 grader drar man på även äldre elelement som drar mycket. Förbrukningen brukar då vara mer än dubbla normala i ca 12 timmar. Blir troligen en rejäl avgift.
Är ju detta som blir problematiskt med sådana avgifter. Vi kommer ha en befolkning som går runt och oroar sig över effektuttag och elpriser varje dag, året runt.
Det kan inte vara hälsosamt.
Har inte mer än börjat fundera på det ekonomiska runt här ännu men hur stora belopp handlar det om per månad?
Men vi har labbat och följt upp lite under denna kalla vintern och det är svårt att undvika lite högre tillfälliga effekttoppar. T.ex när vi har gäster och lagar en massa mat så går någon in på toa och vrider på varmvattenkranen som triggar varmvattenberedaren. Vips en kort spik på ytterligare 3 kW…
Nej, de delar på helkvartar, 00, 15, 30, 45 analogt med hur elmarknaden är delad.
men det är ett rullande medelvärde där högsta timmen per dygn räknas
.tycker modellen är vettig.
För oss har det blivit lite billigare nätavgift sedan effektavgiften infördes för ett drygt år sedan.
Problemet med hela situationen är perfekt illustrerad i inläggen i den här tråden där majoriteten inte förstår sig på
- vad som mäts
- hur det mäts
- Hur det prissätts
- Hur det går att påverka
Och att varje nätägare själv lämnas att hitta på facit för de två mellersta punkterna gör att förvirringen blir total.
Nu togs kravet bort, så utfallsvariansen skillnaden på hur det mäts och hur det prissätts ökade ännu mer.
Risken är alltså stor att avsikten bakom initiativet går förlorad, till priset av förvirring/irritation och orimlig komplexitet.
En nationell modell känns rimligare. En som siktar på att enkelt kunna tolkas och som faktiskt uppmuntrar till beteendeförändring. Om det nu är hushållen som i största utsträckning behöver göra en förändring.