Tack för alla kloka råd på resan till ekonomiskt oberoende. När man nått fram väl kommit dit, hur tänker Ni då?
Är singel med två döttrar (varav ena redan utflugen). Är otroligt tacksam över min ”arbetande” vardag. Hur hittar man glädjen i det man uppnått?
För mig, så är målet med ekonomiskt oberoende inte att just uppnå ekonomiskt oberoende - utan snarare vad det möjliggör.
Det tar bort hinder, bekymmer och stress. Vilket då möjliggör att du då kan lägga tid, energi och pengar på sånt du brinner för eller som ger dig glädje.
Om ditt befintliga liv och arbete gör just det - go for it. Är det något annat - nu har du chansen att ändra och förhöja vardagen ![]()
Varmt tack för snabb återkoppling. Det är kanske där mer tanke & kraft skall läggas framåt.
Nu är inte jag riktigt där ännu, men jag har skapat en lista på allt jag skulle vilja prova om jag inte behövde arbeta. Är det nåt du alltid velat studera t.ex eller något du velat testa att arbeta med där man kanske kan vara praktikant/volontär, något initiativ eller projekt du velat dra igång men inte haft tid för osv. Precis som någon annan skrev tänker jag också att ekonomiskt oberoende möjliggör allt man kanske velat göra men inte haft tid för
Och om det är din nuvarande vardag med ditt arbete är det ju fantastiskt att bara veta att OM du någon gång blir sugen på att prova något annat med en del av den tiden så finns möjligheten.
Tack f goda inspel. Skall absolut lägga lite tid på funderingar kring göromål. Är väl mänskligt oxå att när man jobbat f ngt och uppnått detta att det blir ett ”vakuum”.
Är ju ngt enormt gott, så skall försöka göra ”gott” av det. Har hittat fler trådar kring ämnet här.
Jag har ställt frågan. Många svarar bara “gör vad du vill”, eller “gör ingenting”. Icke-svar. Det jag söker är inte heller en punktlista på konkreta åtaganden, utan snarare en metafysisk karta för att hitta en riktning när man ställts utanför all övrig ordning.
När ingen omkring säger åt en vad som är rätt och fel behöver man ju bena ut det själv. Växa upp som Axr kallade det.
Det jag märkt är att existentialister och religiösa pratar om det här problemet på olika vis och att det finns guldkorn i båda skolorna. Generellt verkar de religiösa använda Gud som en personifiering av verkligheten. När de säger “Ha inga andra gudar vid sidan av mig”, betyder det att inte dyrka något annat än verkligheten som helhet. Alltså att inte få tunnelseende på ett begär - frosseri t.ex. eller arbete, sport eller vad det kan vara. Att leva i balans och harmoni. Det är en värdefull “karta” när man tekniskt sett kan nörda ner sig i vad som helst 24/7, eller vräka i sig vad som helst.
Ett annat tips jag stött på är att skriva upp vart man vill och vad man vill undvika på sikt. “Var ser du dig själv om fem år?”, vs “Hur vill du absolut inte se dig själv om fem år?”. Det har hjälpt mig prioritera upp några projekt jag har på min “bucketlist” och prioritera ner annat som folk generellt slösar sina liv på i min ålder (hus och hem, kläder, resor och bilar m.m.)
Jan hade något som kallades “livshjulet” i något avsnitt? Tror till och med RT säljer den tjänsten?
Åh, vilket bra svar!! ![]()
Hittar dock inte ”Livshjulet” avsnittet. Om ngn kan länka vore jag tacksam.
Jag gjorde det ganska enkelt & konservativt. Äger mina boenden skuldfritt. Har bl.a. en noterad portfölj & jag kan leva på aktiernas årliga utdelningar.
Stort tack!
Grattis!
Hoppas du finner saker som ger dig än mer glädje i livet framöver.
Är själv i liknande situation, dock i SINK, och försöker hitta saker att göra som förgyller min tillvaro. I mitt fall är det att umgås mer med vissa personer som ger mig mest.
Åker dit jag vill, när jag vill. Köper det jag vill ha eller behöver. Startat några nya hobbies.
Fortsätter att arbeta då jag inte vill sluta än. Men behöver inte arbeta för ekonomins skull.
Jag har tyvärr inga bra recept för vad som skulle fungera för dig. Men en sak jag gjort är att reflektera över vad som betytt mest för mig genom livet och vilka stunder som förgyllt mitt liv. Vilka minnen har jag av bra/positiva saker?
Av detta kan man dra vissa slutsatser och hitta vad man kanske vill satsa på framöver
Tack f kloka ord!
(SINK
?)
Fullständigt älskar avsnittet… började gapskratta när Caroline pratar om ”mentalt medelklass” gällande pengar!
Singel utan barn, finns ett uttryck för det: Single Income No Kids
Ber om ursäkt, borde vetat…
Grattis till friheten! För något år sedan frågade mitt äldsta barn vilket mitt drömjobb är och han blev väl lika paff som många andra blir när jag säger vaktmästare. Statusprylar och statusjobb har aldrig imponerat på mig men att få äga sin tid och att kunna lägga den där man vill helt och hållet då är man rik sa jag. Jag vill bli vaktmästare hemma och på klubben som ligger mig varmt om hjärtat, ha möjlighet att vara hemma när skolan är slut och att vinka av när promenaden till skolan börjar. Jag har turen att ha ett brinnande intresse där det varje dag finns saker att utföra för mina medlemmar i idrottsklubben så att de får en rolig träning och upplevelse efter arbete eller skolan.
Sedan fanns ju ett intressant koncept i Ikigai. Det liknar livshjulet mycket men är visualiserat lite annorlunda.
Tack Claes. Jag har ju inte Din klubb/förening, men låter underbart. Lite som skrevs mkt klokt ovan re religiös tillhörighet etc. Min passion har ju varit/är mina döttrar (de blir äldre) & mitt arbete.
Jag har tänkt på det mer som ”flow” i affärer ![]()
… energi man bygger upp innan man landar en deal…
Jag hade för mig att Wikipedia-artikeln var mer uttömmande. Flow är väl snarare ett relaterat koncept. Det kanske inte är fel i sammanhanget, men det var inte det jag tänkte på. Konceptet jag syftade på (Ikigai) är det som visas i venn-diagrammet här:
Harmoni uppstår i balans mellan:
- kompetens
- vad du älskar att göra
- vad omvärlden behöver.
- vad du kan få betalt för att göra
Tar man bort kravet på att få betalt så kan man istället sikta på överlappet mellan vad man är bra på, vad omvärlden behöver och vad man älskar att göra. Vilket då ska ge “delight and fullness”. Lycka och mening kanske man kan översätta det till?
Själv har jag nog mer och mer övergivit den röda bubblan också. Inte för att bli dyster nu, men; världen behöver en massa saker, absolut. Men det finns åtta miljarder andra som är ivriga att bidra på alla möjliga sätt. Min tolkning av fackföreningsrörelsen och socialdemokratin är dessutom att nästan halva Sverige vill bidra så lite som möjligt till så hög lön som möjligt. Ge minimalt och ta maximalt. Ovanpå det lägger EU och diverse myndigheter och aktivister hinder för all utveckling. När det är jag mot 4,5 miljoner andra (eller åtta miljarder andra) så får man tillslut balansera ut idealismen och nyktra till. Jag är bara en piss i Nilen i de flesta sammanhang
Fast desillusionering ger ytterligare resurser till det sista överlappet. Mellan kompetens och vad man älskar; ens passioner!
![]()
Nu när jag tänker på det; varför ska man vara bra på något om man inte behöver pengar eller vill bidra till världen? Då kan man ju bara göra vad man vill… men det är väl just det att det lätt blir obalanserat när man hänger sig åt hedonism. Hedonisk anpassning, egocentrism, meningslöshet och kostnader i form av social, psykisk och fysisk dekadens o.s.v. Nja… Ikigai kanske inte är min favorit ändå. Kom bara att tänka på konceptet.