Elkrisen vintern 2045

Det är väl det som är perfekt med dessa. De kan använda sig av vindkraft då de kommer utnyttja vätgasen för sin produktion inte för att göra el av det. De bygger vätgas lager(vilket de lyckligtvis redan har bergrum för då de är ett gruvbolag) för att kunna köra sin drift i en vecka utan vind. De kommer alltså kunna köpa vindkraft när det blåser och använda lagret när det inte gör det. Är väl jättebra att Sverige som nation satsar på industrin då det är en hög grad av arbetstillfällen samt hög kompetens. Utöver det så står ju stålindustrin för enorma mängder koldioxid så om vi kan vara först ut här kan vi ju göra skillnad på global skala för miljön.

Alla företag skickar in en förfrågan vad de önskar få för effekt/energi och SVK/nätägaren behandlar ansökan därefter. Men för dessa bolag så ska man alltså bygga det själv? Är det önskvärt att gruvbolag äger energibolag? Gäller samma för IT- eller pappersmassabolag att de också ska agera energibolag då de står för en stor del av energianvändningen?
Ska de bygga helt eget elnät för detta? Behöver de ha egen poliskår och militär också?
Rimligtvis borde de väl gå under samma förutsättningar som alla andra och betala marknadspriset på elen?

Gällande ursprungsfrågan så tycker jag också det är intressant att i debatterna pratas det alltid om att det tar 10-15 år att bygga kärnkraft. Då funderar jag alltid varför det inte svaras: “ja, tror vi inte att vi behöver el om 10-15år?”
Största vindkraftparken vi bygger nu är Markbygden utanför Piteå den har “byggts” sedan 2002 och är inte klar ännu. Allting tar länge att bygga därför det är viktigt att sätta igång nu! Vad som går att göra på 4 år är oftast försumbart då detta kan ändras på under ett val. Här är det mkt viktigare vad man åstadkommer över 25 år (tex 2045) det är ju den tidsintervallen politiker/medborgare borde ha som måttstock för vad som ska åstadkommas.

Ett stort problem med vindkraft är att det har en kapacitetsfaktor på 20-30% medans kärnkraft och vattenkraft har kapacitetsfaktor på över 80%. Vi behöver alltså installera 4ggr mer vindkraft för att nå likvärdig status. Och även detta är inte sant för Sverige är för litet för att det “alltid” ska blåsa samtidigt. Har man ett system som bygger på vindkraft behöver man ha reservkapacitet som kan leverera när vindkraften inte kan.

5 gillningar

Lyckas de sköta det och inte gapar likt alla (vi) andra nu när det inte blåser så är det en sak. Men vi får se hur det rullar. Jag tror det gärna men vill först se det. :slight_smile:

1 gillning

Du har en poäng, och självklart gäller samma redan idag för IT och pappersmassebolag. Men jag menade inte att de ska äga/driva anläggningen själva. Jag hoppas bara att projektbudgeten innefattar kostnaden för ny kraftproduktion. Det bör vara en av de första grejerna man tar in pris på, innan man ens börjar med en förstudie. Det här är ju liksom inte en mängd som absorberas av ett befintligt system. Nätägaren bör återkomma i stil med “Absolut, vi ska bara bygga 3 kärnkraftverk i närheten av er anläggning, anslutningsavgiften blir 200mdr SEK”.

1 gillning

Jag undrar vad totalkostnaden för att kunna starta upp Ringhals 1 och 2 är ?

Jag tror inte det är möjligt, men skulle gissa att det är billigare än de 60 miljarder som sossarna har erbjudit som kompensation för höga elpriser.

1 gillning

Miljöanpassningen för EU’s vattendirektiv som skall vara genomförd inom nå’t 20-tal år kommer att omfatta även (de flesta) dämmena för att uppnå “miljökvalitetsnormen god ekologisk status (GES)”. Fria vandringsvägar för fisk, mm.

Det här med god ekologisk status för djur och natur när det gäller vattenkraften är inget MP pratar högt om trots att man säger sig vara det enda partiet som värnar om miljön. Typ skit i ålen, lax och alla andra djur som inte kan reproducera sig, “Atomkraft? nej tack” ekar fortfarande mellan öronen på MP, C och V-politiker och utan eftergifter till dessa kommer inte sossarnas maktambitioner att stillas…

Lägg till ytterligare några OL3 som konsekvens av MP’s symbolpolitik…

1 gillning

Nej. Ringhals 1 och 2 skadades vid nerstängningen när man sanerade så det är omfattande delar som behöver åtgärdas, utöver de miljarder som redan man vet om i form av skador på inneslutning osv.

Det behöver göras omfattande genomgångar och kommer gå åt väldigt många konsulttimmar till detta.

Kärnkraftsverk är om inte annat dokumentfabriker.

Man brukar skoja om att de som tycker kvalitetsarbete inom läkemedelsarbete skapar dokumentation har aldrig arbetat med kärnkraft.

Men allt annat lika så lär oss detta ialla fall att man skall inte stänga av något som fungerar och tro att man kan ersätta det med något bättre. Sydvästlänken gick sådär med, den kan köras på 2/3 effekt. Öresundsverket stängdes helt, skall plockas ner och skickas till Vietnam. Det kördes inte mycket.

Men nya exportförbindelser till kontinenten, det går utmärkt att bygga (Hansa Power Bridge 2).
I detta läge när överföringskapaciteten är 70%.
Förlåten dem, ty veta icke vad de göra…

3 gillningar

Kan du ge konkreta siffror på vilka energieffektiviseringar vi uppenbarligen inte genomfört?

Jag har ändå arbetat med det i industrin i många år och jag har svårt att se att återbetalningstider på 10 år eller mer är realistiska för en industriell verksamhet. För en privatperson som avser bo kvar kanske, i synnerhet som investeringarna kanske kan höja värdet på bostaden också (och helst inte i en nära framtid rendera höjd återinförd fastighetsskatt).

Tro mig, det är frånsett att inte göra det öht svårt att spara energi.

KAn upplysa också om att Hybritprocessen kräver MER energi än vad motsvarande med kol kräver.
Tillverkningen av vätgas har flera steg som alla innebär förluster av energi. Kolet är också ett starkare reduktionsmedel varför det krävs mer vätgas.

Ekonmiskt är det nog en god ide i ljuset av att om man köper el nattetid när den är billigare och fyller lagret så. Och ekologiskt är det en ickefråga. Skall vi ha stål , skall det göras fossilfritt.
Och grönt stål är såklart en mer värdeful produkt i det korta perspektivet och i det llite längre perspektivet enda möjliga.

Men räknar man kWh för kWh så är inte Hybriten bäst :slight_smile:

3 gillningar

Moderna pappersmassa-fabriker producerar överskott av energi och säljer överskottet har jag för mig. Vet inte hur de är med de äldre dock.

2 gillningar

Jag har inga konkreta siffror själv men forskare uppskattar potentialen till 60-70%. Detta är en totalsiffra för samhället i Sverige och inte kopplat till någon specifik sektor. Jag skulle tro att fastighetsbranschen står för en relativt stor del av potentialen. Notera samtidigt att det handlar om energi, inte specifikt el. Genom att elektrifiera uppnås en betydande energibesparing.

Jag har inga direkta synpunkter på hybrit-projektet. Jag tror dock att fördelarna som många tänker sig ligger på en högre nivå än bara rent företagsekonomiska. Det är ett projekt lite i samma stil som JAS Gripen eller vissa länders rymdprogram.

1 gillning

Uppvärmning av fastigheter måste vara en väldigt stor del av förbrukningen. 53,4% går till bostäder, service m.m. Industrin 34,5% som jag antar också använder en hel del energi för att värma lokaler. Totalt står dessa två poster för 88% av sveriges elförbrukning.

Hade man kunnat lösa uppvärmningen på något annat vis hade mycket varit vunnit.

Själv håller jag tummarna för solfångarna som Chalmers forskar på som ska kunna lagra solenergin från sommaren till vintern. Förutsätter dock att villaägarna inte redan har smetat taket fullt av solceller.

Nu försöker dom även utvinna elektricitet från den lagrade solenergin: https://www.expertsvar.se/pressmeddelanden/sa-blir-lagrat-solsken-el-pa-bestallning/

1 gillning

Det är kört nu, de har redan skrotat och sålt delar. Bättre vore att satsa på nya små smältsaltverk

Det enda möjliga sättet att komma ur det här är att satsa på thorium drivna smältsaltreaktorer. Utplacerade strategiskt runt om i Sverige där behovet finns. Samt vid slutförvaring av gammalt kärnavfall som kan användas som bränsle. Thorium ftw.

Förutom att dagens vindkraftverken har mycket längre livslängd, kan man byta ut vissa delar och på så sätt förlänga livslängden på vindkraftverken.

Hur många flerfamiljshus har 23-24 grader inomhus på vintern? Mycket ovanligt.

Dagens vindkraftverk designas vanligen för en livslängd på 20 till 25 år, ibland även
upp till 30 år, men har bara en certifierad teknisk livslängd på 20 år enligt Energimyndigheten. Sen kan detta mycket väl som @AimHigher tidigare nämnde ha utökats till 35 år sedan år 2016, som rapporten är från.

Pilotförsök har visat på att man kan förlänga den tekniska livslängden på fundamentet till ca 50 år. Förutsatt att det även går att utöka tornets tekniska livslängd till 50 år så skulle övriga komponenter (i huvudsak rotorblad och komponenter i nacellen) då kunna bytas ut under denna tid. När den tekniska livslängden för fundament och torn är förbrukad är det dock svårt att göra något annat än att demontera tornet och i den bästa av alla världar kunna återbruka eller återvinna så mycket av materialet som möjligt. Historiskt har rotorbladen grävts ner för deponering, men det pågår mycket arbete med att hitta sätt att kunna återvinna delar av materialet.

Låt oss göra en glädjekalkyl för vindkraften där man antar att de har uppnått en teknisk livslängd på 50 år och att man löst problematiken med effektbalansen – vilket vi i dagsläget inte har:

Enligt Energimyndigheten blir vindkraftverken effektivare med högre torn och större rotordiameter då detta leder till högre vindhastigheter och större svepyta.

Dagens högsta vindkraftverk i Sverige återfinns i vindkraftparken Björnberget i Ånge kommun.

Denna vindkraftpark är fortfarande under byggnation men planeras att vara i drift under år 2023. Parken kommer då bestå av 60 stycken 220 meter höga vindkraftverk (totalhöjd) och generera 1,1 TWh per år. Detta innebär att man skulle behöva bygga ca 131 sådana vindkraftparker för att det skulle motsvara de 144 TWh som saknas till år 2045 – detta motsvarar ca 7855 stycken torn vilket skulle medföra att man med start förste januari 2023 skulle behöva konstruera ett sådant torn per dag varje dag fram till 2045. Med en teknisk livslängd på 50 år skulle man därefter behöva demontera och konstruera 1 sådant torn varannan dag för att bibehålla elproduktionen på denna nivå.

OX2 har planer på att uppföra högre vindkraftverk med en totalhöjd på ca 280 meter (totalhöjd) vid vindkraftparken Grubban i Härjedalen. Man planerar att uppföra 36 torn och förväntad årsproduktion uppgår till 950-1200 GWh (0,9-1,2 TWh), vi antar det högre värdet. Torn av denna höjd finns idag inte i drift och de har ännu inte fått tillstånd från Länsstyrelsen att uppföra parken. Men om allt går som det ska planeras byggstart till 2026 – när vindkraftparken skulle stå färdig har jag inte hittat några uppgifter om men låt oss optimistiskt gissa år 2030? För att möta behovet av 144 TWh som saknas till år 2045 skulle man behöva bygga 120 sådana vindkraftparker – detta motsvarar 4320 stycken torn vilket skulle medföra att man med start förste januari 2023 (dvs 7 år innan man faktiskt kommer att ha dem på plats enligt mitt antagande ovan) skulle behöva konstruera ett sådant torn varannan dag varje dag fram till 2045. Med en teknisk livslängd på 50 år skulle man därefter behöva demontera och konstruera 1 sådant torn ungefär var fjärde dag för att bibehålla elproduktionen på denna nivå.

Min avsikt med detta inlägg är inte att smutskasta vindkraften. Jag tror likt IPCC att vi i framtiden kommer behöva en kombination av samtliga fossilfria energislag. Sen är min personliga övertygelse att med dagens teknik, och med vad vi kan förvänta oss inom en överskådlig framtid, så måste planerabara fossilfria energikällor (vatten- och kärnkraft) utgöra majoriteten i de satsningar som måste påbörjas idag. Teknikutveckling kommer att ske i framtiden, men vi har;

• I dagsläget ingen teknik som möjliggör att ett elsystem där för stor andel baseras på sol-, vindkraft och andra oplanerbara energikällor klarar av att upprätthålla effektbalansen i systemet.
  • Inte tid att vänta på att teknikutvecklingen ska komma på plats, alternativt hoppas på att utvecklingen kommer på plats i tid för att undsätta redan genomförda satsningar i efterhand. Givet behovet och de långa ledtiderna behöver vi redan idag genomföra satsningar med den BAT (Best Available Technology) som står oss tillbuds. Detta utesluter inte att man samtidigt forskar vidare på morgondagens teknik.

Min avsikt med detta inlägg är att folk ska få upp ögonen för den utmaning vi står inför när det gäller morgondagens elsystem – oavsett om man sen förespråkar sol-, vind-, vatten- eller kärnkraft. Dagens, i min mening naiva, debatt dummas allt för ofta ner till en diskussion om huruvida man ska bygga 1 reaktor eller 13 vindkraftparker där det framstår som att bara vi gör något av dessa två alternativ så har vi löst problemet. Så är inte fallet. Även om vi kommer överens om HUR morgondagens elsystem ska se ut så kommer det ändå att bli oerhört svårt att implementera detta i sådan skala att vi kan möta de prognosticerade behov vi kommer att ha år 2045.

Inget av det jag skrivit ovan innebär att jag anser att vi inte ska satsa på forskning och utveckling, att vi inte ska satsa på energieffektivisering, att vi inte ska försöka dra ner på vår konsumtion, att vi inte kommer att få framtida tekniska landvinningar – men vi måste se verkligheten för vad den är och hantera den faktiska utmaningen, hur obekväm den än är. Sen vill jag också vara tydlig med att jag tror att vi kan lösa detta, men det kräver först att vi är ärliga med oss själva gällande omfattningen av utmaningen vi står inför.

7 gillningar

Om du räknat någorlunda rätt, vad kommer då att hända med hemmaopinionen?

(förbehåller mig rätten att jag tänkt fel någonstans i resonemanget nedan men det är min absoluta avsikt att överdriva en smula…)

Kärnväljarna för MP, V och S är väl inte de med högst inkomster och vi ser redan nu att de med störst plånbok inte behöver bry sig särskilt mycket om varken pris eller tillgång på el om det skulle krisa till sig ordentligt. Antingen betalar man utan några större umbäranden vad det kostar per KWh och blir det tal om ransoneringar och bortkoppling av el har man råd att även gardera sig för det. Med generösa bidrag och skattesubventioner som alla fått och får vara med och betala…

Tänk tanken att grannarna till familjen Krösus maffiga villa i bostadsområdet på andra gatan sitter i sina bortkopplade mörklagda lägenheter efter jobbet och fryser. Med filtar, mössor, vantar och endast några värmeljus på bordet framför den avstängda TV’n och med urladdade mobiler. Det har varit en längre period med högtryck i luften och därmed vindstilla i hela landet så ingen vindkraftsproduktion att tala om under en längre tid. När dom tittar ut och ner mot familjen Krösus trädgård ser dom herr och fru Krösus liggandes och dricka champagne i det 38-gradiga bubbelSPA’t utanför den fasadbelysta villan. Genom fönstret i den fullt upplysta villan syns barnen i T-shirt spela dator och TV-spel framför den nya 85”-skärmen. Lite väl varmt i huset av alla datorer och elektronik så fönstren står på glänt för att vädra in lite friskluft.

Villan är maximalt energioptimerad, har effektiv VP, senaste dyra teknik och drar därför inte många KWh för uppvärmning men elräkningen överstiger ändå kanske precis gränsen för att få del av statliga subventioner och högkostnadsskydd på elräkningen. Taket, garaget med elbilarna (med V2H/V2C-stöd som laddas på jobbet) och uthusen är helt tapetserade med statligt subventionerade solceller som hjälper till att ladda flera statligt subventionerade batterier i förrådet som dessutom fylls på nattetid med billigare el som sedan säljs dyrare under maxpristimmarna dagtid när familjen är på jobbet och i skolan. Under dessa timmar ser flera kubikmeter stora ackumulatortankar automatiskt till att hålla värmen i huset. Alla andra elförbrukande prylar i huset är också avstängda dessa tider med automatik.

Kanske inte blir revolution eller inbördeskrig i Folkhemmet men visst missnöje kommer nog att uppstå bland kärnväljarna till vänster över regeringens fördelningspolitik, förtida avveckling av fungerande kärnkraft, ökande fossila avtryck under lång tid framöver och löften om att allt blir bra bara vi bygger mer vindkraft och att Putin försvinner…

1 gillning

Jag tolkar följande från länken längre ner att tekniska livslängden numera ligger på 30-35 år.
Kan ju missförstå vad som menas dock:

En förlängning av tillståndstiden från 30 till 35 år innebär att vindkraftverken kan producera el under hela sin tekniska livslängd.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2022/05/regeringen-fattar-beslut-som-skyndar-pa-utbyggnad-om-havsbaserad-vindkraft/

1 gillning

Toppen! Att ha en tillståndstid som är kortare än den tekniska livslängden hade ju annars riskerat att medföra att funktionsduglig vindkraft lagts ner i förtid vilket hade varit nästan lika korkat som att lägga ner fungerande kärnkraft i förtid.

4 gillningar

Som sen kommer brinna ned varje sommar… Det lär ju vara hyfsat varmt och torrt sommaren 2045. :thinking: