Jag tror att idag är folk med vissa utbildningar helt mycket mer eftersökta. Kollar bara på hantverkare, i dom flesta fall är det väldigt svårt att hitta bra personal som kan sin grej, är pålitliga och som är tillgängliga på marknaden. Många nöjer sig ju faktiskt med det jobbet dom har här och nu fast dom skulle kunna få bättre.
Förr var det ju endast speciella ledningsroller som blev tillsatt av personer med en hög kompetens inom området osv, då fanns det ju faktiskt gott om hantverkare av många olika anledningar.
Jag hittade ett mycket bättre jobb genom att bli kontaktad av rekryterare på Linkedin, säkerligen via något slags massutskick. Rekryteraren hade ganska dålig koll på branschen och jag behövde söka till tjänsten och gå igenom flertalet intervjuprocesser, men blev bra i slutändan (50% löneökning). Men det skulle troligen varit slöseri med tid att svara på deras meddelande om man varit mer senior i sin bransch.
Jag tar inte såna rekryterare på allvar på linkedin. Skulle jag däremot bli kontaktad av en person jag känner till, då är det så klart en annan historia.
När jag gick över till ett företag för nåt år sedan så fick jag höra på omvägar att ett annat bolag haft mig på deras radar. Så det var bara att invänta deras samtal. Det tog drygt ett år.
Jag har nog en lite annorlunda erfarenhet än de andra som svarat här i tråden. Blir kontaktad via linkedin runt 10-15 gånger per år, och majoriteten av förfrågningarna verkar ha föranletts av bra research, alternativt verkar rekryteraren ha blivit tipsad om att kontakta just mig.
Jag är dock i en ganska snäv bransch, vilket säkert kan påverka.
Nu letar jag inte jobb för tillfället men brukar ofta ta mig tid för ett samtal med rekryteraren, för man vet ju aldrig vilket jobb de kommer rekrytera till i framtiden