Statistik saknas, vem vill släppa statistik på hur illa det är?
Finner endast information om kraftigt fallande priser på gröna fonder, typ PBW, samt nyligen nedlagda ESG fonder, vilket jag aldrig sett tidigare. Det måste ju betyda något.
Jag känner inte alls igen mig i påståendet.
Upplever snarare att det går åt andra hållet. Det knappt går ju knappt hitta indexfonder utan ESG exkluderingar av olika slag. Vad har vi tillgängligt egentligen? Plus-fonderna är det enda jag kommer på.
Finns det exempel på fonder tillgängliga för oss Svenskar gått åt andra hållet?
Ingen aning, efterforska.
Det finns inget som backar upp det påståendet vad jag känner till. Däremot finns det statistik som visar att vi i Sverige har fondbolag som går i täten vad gäller väga in hållbarhet i sina fonder. Vi är bäst i världen på det
. Det har ökat år för år och finns ingenting som talar för att de ska minska närmaste åren. Allt detta från officiell statistik från fondbolagens förening. Det finns information om man vill ha den
.
Dela med dig av statistiken till oss andra.
Men det är ju du som kommer med påståendet: “ESG fiaskot börjar äntligen falla isär” När jag tittat i fondlistan på tex Nordnet så hittar jag tex inga globala indexfonder utan någon exkludering.
Så som det ser ut kommer du med ett påstående, sen säger du att du att du inte vet om det stämmer och ber andra efterforska.
Annars har Europeiska centralbanken en intressant artikel kring att ESG fonder är mer motståndskraftiga än non ESG fonder ![]()
Nu är detta på amerikanska EFT:er men iaf
.
It found that average annual returns for ESG ETFs were 0.2 percentage points lower than for comparable non-ESG ETFs.
This undershoot fell to 0.1 points when returns were adjusted for the market risk exposure of portfolios.
However, the annual underperformance increased to 0.7 percentage points when industry factors’ contributions were removed, balancing the sector weights between the two universes. “Over the past decade, the sustainable investing portfolio did not outperform its benchmarks. If anything, realised returns were marginally lower than its benchmarks,” the paper said.
Jag söker globalt och investerar globalt. Allt som är suspekt får kalla handen, exempelvis ESG i nuvarande tappning men även gröna fonder som först gick spikrakt upp för att sedan falla lika mycket trots att de är lika gröna som tidigare. De som önskar investera i dessa är naturligtvis fria att göra så men i mitt tycke så håller hela konceptet på att falla isär.
Enligt Swedbank ökar det hållbara sparande i Sverige.
Det hållbara sparandet ökar och nu uppger 40 procent att de sparar hållbart. Med det hållbara sparandet är man med och bidrar till en positiv utveckling för samhället och miljön. Men många upplever att det är svårt att hitta rätt i det hållbara sparandet.
https://www.swedbank-aktiellt.se/blogg/falkenhall/uzfokf.csp
Det är precis detta som är viktigt så man inte matar fiskmåsar när det är gråsparvar man vill stödja.
Men det är ju mer informationskampanj då det finns nya EU regler sen 1 jan hur man ska redovisa samt rapportera sina fonder för att ses som grön.
DNB global indeks S
Jo din ståndpunkt har framgått, men det är inte den jag ifrågasätter, utan “ESG fiaskot börjar äntligen falla isär” Vad menar du egentligen? Jag hittar inget som tyder på det utan snarare motsatsen.
Nej även DNB global indeks är en “indexnära” fond.
“Som indexnära aktiefond strävar fonden efter en
sammansättning som motsvarar fondens referensindex. Företag som eventuellt inte uppfyller DNB:s riktlinjer för ansvarsfulla
investeringar kommer att hållas utanför fondens investeringsområde”
doc.morningstar.com/document/381e84aeeef9084b6cf1a2f6b0cbee1c.msdoc/?clientid=nordnet&key=b3a3825282b90bac
Finns ett flertal bolag i deras exkluderings lista,
Jaha, då får jag väl sälja mina 3 %… ![]()
Tack för infon!
Jag menar att det äntligen börjar framgå att ESG inte är vad det förmodats vara. Ett exempel är hur bolag samlar “ESG poäng”. Det finns oljebolag, gruvbolag och tobaksbolag som rankas högre än Tesla och det finns andra exempel som snedvrider hela konceptet.
Det behöver egentligen inte vara ologiskt. Tesla har E men verkar ju vara
när det kommer till SG. Ett gruvbolag kan mycket väl vara inverterat och då få högre poäng? Eller?
Det som jag ogillar är otydligheten kring ESG. Det måste bli tydligare vad varje bokstav faktiskt innebär och hur fonderna tar hänsyn till det.
—
Vi vet ju redan att det är svårt att slå börsen så varför skulle det vara någon skillnad för fonder som gör sitt aktiva urval baserat på ESG? Men ESG är här för att stanna. Bara gilla läget för den som inte tycker om det. ![]()
Edit//
Det går dessutom att argumentera för att Tesla inte har så mycket E heller. ![]()
Ja, för att avgöra om ESG-fonder lägger ned i större eller mindre utsträckning behöver man en referens.
En sak att kolla upp för den intresserade är hur ESG-fonder gått jämfört med icke-ESG.
Jag är säker på att jag sett artiklar som visat (fakta alltså) att ESG avkastat bättre än icke-ESG. Dock var det inget jag undersökte närmare.
OM det är sant, så skulle de som gör som Aktiegubben Ove skada sig själva ekonomiskt. Eller så ser man det som konsumtion. På frågan vad man slösar pengar på får Ove svara: “icke-ESG” då.