Kul att tråden engagerar! Roar mig även en hel del att jag får en massa epitet påklistrade med antydningar om min politiska hemvist långt vänster ut och bristande samhällsförståelse. Tyder ändå på att det är en öm punkt och att det ibland saknas motargument.
Ska försöka beskriva vad som föranlett att jag startade tråden och några funderingar runt det.
Upplever mig själv stå med en fot i varje läger både i mitt privata umgänge och i arbetslivet om man tänker den ekonomiska skalan.
För att exemplifiera ska jag använda två familjer i min närhet.
Båda har två barn i yngre skolålder, jobbar heltid, runt 40 år och vad jag anser är ambitiösa, duktiga i sina yrken och kämpar på.
Familj ett är akademikerpar som köpt villa för några år sedan. Högt belånade och amorterar nästa inget, har haft bra löneutveckling, två bilar varav en tjänstebil och verkar ha bra balans i liv och ekonomi. De senaste åren med pandemin har gett en rejäl skjuts uppåt ekonomiskt därför att man har fått avstå ett antal utlandsresor och mer arbete hemifrån har både sparat kostnader och förenklat vardagen.
Familj två bor i en hyreslägenhet. Har sökt hus ett bra tag men inte kunnat/vågat skuldsätta sig så mkt som krävts. Båda har typiska “arbetarjobb” hon i vården, han har haft lite olika inom bygg, industri och logistik. Här har löneutvecklingen varit betydligt mer modest och när man bytt jobb har man snarast tappat lön jämfört med familjen ovanför som gjort rejäla lyft.
Ekonomin går runt men det är betydligt tuffare och min upplevelse är att detta paret har det betydligt kämpigare på sina jobb och att man är mkt mer slitna. Det är övertid, ob och skiftersättningar som ger lite ekonomisk frihet men även det som tär och gör livspusslet svårt. Familjen har en bil.
Pandemin har gjort skillnaderna markanta. Villafamiljen har inga vabbdagar och väldigt få sjukdagar. Man jobbar mestadels hemifrån och kan hantera det enkelt. Man hinner även med lite tandläkartider, luciatåg på skolan, frisör, bilbesiktning och diverse andra privata saker dagtid utan att behöva ta ledigt eller vabba. Man har inlöst övertid och förväntas lösa sina arbetsuppgifter och utifrån vad jag ser och hör så fixar man det utan alltför mycket kvälls och helgarbete.
Lägenhetsfamiljen däremot har däremot förlorat en hel del i inkomst på vabb och sjukskrivningar. Man måste begära ledigt för alla saker som inträffar under arbetstid vilket inte har medgetts alltid och luciatåget blir utan föräldra besök. Meddelande om vabb mottas med måttlig glädje hos arbetsgivaren och man vet att kollegorna får jobba för två. Helt enkelt beslås man med dåligt samvete.
När man då besöker villafamiljen och man hör det här klagandet om höga skatter, vilka det är som håller Sverige igång och är mest betydelsefulla, börjar man ju fundera…
Hmm…Det där huslånet bör ge ca 30 000 i ränteavdrag om året, den ena bilen har fått ett bidrag på 70000, den andra lägre men ändå ett antal tiotusen, uppsättningen av laddbox några tusen, städningen ger rutavdrag och renoveringen av badrum och kök har gett ett antal tusen i rot. Man har bara ca 10 år på arbetsmarknaden för man har tagit en statligt finansierad utbildning i 4-5 år på universitet och sen lite föräldraledighet på det. Min slutsats är att vid den här åldern och bakgrunden bör man vara försiktig med att beskriva sig själv som samhällsbärare och straffbeskattat bortom all rimlighet. Jag tror faktiskt dessa är på den tärande sidan än om jag ska spetsa till det till skillnad från de i lägenheten med sammanlagt 10 år av mer lönearbete.
Det som dock gör mig mest bekymrad är avsaknaden av förståelse att alla är lika viktiga och behövs. Alla behöver bidra och ha en acceptans för att ett samhälle ska fungera. Polariseringen och ett samhälle i ett sluttande plan tycker jag är väldigt tydlig.
Man inhämtar numer bara sin information i flöden man själv sympatiserar med, där dessa är betydligt mindre oberoende än tidningar och tv. Man umgås bara inom sin krets osv
Man söker bara bekräftelse på att “min” bild är rätt.
Denna strävan efter ett tjänstesamhälle där bara vissa yrkeskategorier och samhällsklasser ska premieras kommer att göra Sverige fattigare, sämre rustat och vi kommer fortsätta åka utför i alla jämförelser.
Har ni orkat läsa ända hit och inte fått högt blodtryck så är jag fortfarande för slopade ränte, rot och rutbidrag. Lägg dessa pengar på sänkt skatt på arbete. T.ex slopa skatt helt på de första 100 000 i inkomst.
Lägg även märke till trådtiteln. Jag har skrivit “Rätt” för “rättvist” kommer det aldrig att bli men som det är nu är det kraftig obalans.