Hur ser Ni på Europa index och P/e tal 16 jämfört med Usa index P/e tal 22 ? Varför underviktar vi Europa index då det är ändå betydligt billigare än många andra index? Utväcklingen av Europa index har varit inte så lysande senaste 10 år ,men det kan ändras i framtiden då Europa aktier värkar vara riktigt billiga just nu. Kan det vara så att Europa kan överraska positivt i framtiden från dagens nivåer jämfört med många andra dyrare index. Hur tänker Ni alla andra
?
Att jag inte har en susning vilket gör att jag håller mig till globalt market cap…
@Jakke, har det hänt något som gör att du börjar spekulera i värderingar och ha en åsikt om marknaden? Blir lite orolig för dig. 
Finns det ens nån statistik alls att lågt P/E är bättre att äga? Annars känns det onödigt att diskutera “comeback”. Kollar man på sista decenniet så är det ju snarare att dyrt har blivit dyrare. Det som har gått överlägset bäst är ju tech, och där är P/E oftast svinhöga.
Jag vill bara bli som dig Jan
optimera portföljen
. Då blir det fel direkt
. Nu har jag lekt lite aktiv att sälja/byta lite hit och dit i portföljen. Det vad jag lärde mig av detta att jag tappade i avkastning jämfört med Global index. Varje byte har kostat mig pengar sälja billigt,köpa dyrt. Jag vet inte hur andra gör lyckas köpa billigt sälja dyrt. Snart går Vi in i 2021 och då är det slut lekt för min del. Jag lärde mig en läxa
. 100% LF Global indexnära är min lugnande medicin mot alla sjukdommar
.
Du har troligtvis rätt Johan. Det är sällan bra strategi att fånga fallande knivar. 
Jag tror att det är viktigt att komma ihåg att det finns flera dimensioner. Det kan ju gå utmärkt att ha tex 10 procent av sin portfölj som en lekhink som man pillar med. Resten är tryggt och stabilt i en fondrobot.
Då kan man ju unna sig att experimentera, testa och ”leka”. Jag tror nämligen även att leken ingår i att göra ens beslutsprocess bättre. Något som för mig i alla fall är ett av målen med mitt investerande.
Så gör jag ju till stor del. Mina modellportföljer och Lysa har jag inte rört sedan i våras. Däremot har jag experimenterat friskt i lekhinken, något som bidragit med nya insikter under året. 
Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Är alla pengar lika mycket värda?