Fått utbetalning på försäkring om 100 000 kr, vill investera genom Nordnet och är total nybörjare - hur fördela pengarna? Är 37 år och småbarnsförälder

Hej och tack för informativ och inspirerande blogg! Nu har jag läst läst många artiklar här om hur man kan investera sina pengar men jag behöver ändå ställa en konkret fråga.

Jag har fått 100 000kr från en olycksfallsförsäkring och vill investera genom Nordnet. Jag är 37 år och småbarnsförälder och har för närvarande en vardagsekonomi med inte allt för stor marginal. Jag har heller inte en stor ’vardagsbuffert’. Hur investerar jag pengarna bäst? Allt i Superfonden Sverige eller fördela på något sätt?

Förslagsvis

70-100% Länsförsäkringar global indexnära

0-20% Superfonden Svergie eller SEB Svergie indexfond och/eller eventuellt spiltan Investmentbolag

0-10% Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära

fyll upp så du har en buffert på 3-6 månadslöner först. Resten in i fonder på lång sikt. Sälj inte. Köp mer när det går ner.

Du lär få olika förslag beroende på vem du frågar. Men så här har jag det. Det går ganska i linje med bloggen. Jan har dock mer placerat i räntor

Förresten lite förenklat. Korta pengar 0-3-5 år = sparkonto. Långa pengar 5-10+ år = aktiefond

Min rekommendation är att du lyssnar på avsnitten om globala barnportföljen, nybörjarportföljen och riks tillsammansportföljen. Lyssna även på avsnittet om fyra hinkar-principen.
Samtliga dessa portföljer innehåller räntefonder och guld i någon form (i ditt fall funkar guld-ETF utmärkt).

1 gillning

Hej Elin!

Som Jan-Olov nämnde i en kommentar ovan angående “Fyra hinkar Strategin”, så håller jag helt med om att det är denna du bör lyssna eller läsa på.
Den kommer att förklara hur du kan lägga upp dit sparande på ett sätt så du klarar av oförutsägbara utgifter samt sparande i olika tidshorisonter!

Återkom gärna med lite frågor efter du har kollat in artikeln!

1 gillning

Tack! Ska läsa in/lyssna in mig på det ni rekommenderat. Ser fram emot att lära mig mer och grymt med bollplank som detta.

3 gillningar

Varför 10% i tillväxt bara? De utgör ju 35-40% av världsekonomin.

The MSCI Emerging Markets(EM) Index was launched in 1988 including 10 countries with a weight of about 0.9% in the MSCI ACWI Index. Currently, it captures 26 countries across the globe and has a weight of 12% in the MSCI ACWI Index.

Skillnad på MSCI World och MSCI ACWI (dvs LF Global och SPP Global) Där kan du se att emerging market visserligen är väldigt stor enligt BNP, men inte på börsen. Och i kommentarerna tas detta upp mer.

Toppen, tack! Finns det något ställe där man kan se total market cap på alla börser i msci global index respektive msci emerging market? För att få ut vilken andel man ska ha i LF global/tillväxt (momentant). Jag gjorde ett litet script som räknade ut gdp ration på den här sidan, men är nog mer korrekt att gå efter market cap. List of countries by GDP (nominal) - Wikipedia

Det är inget direkt som ändras från en dag till en annan. Kör 12% och sätt ett alarm om ett år, det är mer än tillräckligt.

Eller spara i en fond som har både DM och EM som t.ex. SPP Aktiefond Global eller Handelsbanken Global Index Crit (vilket index de följer kan du se på Fondlistan | Avanza).

Dessa två fonder väljer dock bort icke-hållbara bolag, så om det är en dealbreaker för dig för du leta annanstans.

Just det, vill nog helst att den ska välja bort ohållbara bolag faktiskt. Funderar LF Global + Robur Asien av den anledningen. Intressant artikel: https://www.morganstanley.com/im/en-la/intermediary-investor/insights/articles/emerging-market-allocations-how-much-to-own.html

Tycker 12% känns galet lite för emerging markets dock :S

LF har mycket fossila bränslen jämfört med vissa andra globalfonder, så om du vill att fonderna SKA välja bort kan du kolla in det närmare.

Om man ska övervikta/marknadsvikta/undervikta EM diskuteras det mycket om. Låga värderingar, länder som växer mycket, men mycket politisk risk. Finns hur mycket info som helst från alla möjliga institutioner. Men om du vill övervikta kan du t.ex. ta rygg på SPP som överviktar EM. https://www.spp.se/globalassets/dokument/marknadsrapporter/spp-marknadsrapport-juli-2021.pdf

(alternativa investeringar brukar SPP nämna som " fastigheter, infrastruktur, hedgefonder och råvaror."

Ahh förstår. Grejen är att de tar bort vapenindustrin osv. Tycker att vissa vapen som drabbar civila är dåliga, men länder har ju rätt att försvara sig, vill inte ta bort Saab, Lockheed martin, Boeing etc.

Lutar åt 70% LF klimatindex och 15% spp emerging markets plus, 15% Handelsbanken gi småbolag. Bra/Dåligt?

1 gillning

LF Klimatindex har mer fossila bränslen, mer kolkraft, mer arktisk olja/gas, och mer oljesand än SPP Global Plus. Så inom utsläpp är den sämre. Så det beror på vad inom hållbarhet du prioriterar.

Du har inget Sverige heller, om du tycker det är ok?

Hmm är högst tveksam till hur det kommer gå för lilla Sverige som utgör mindre än 1% av världsekonomin givet den nuvarande situationen med skjutningar, klyftor osv osv. Att ha SEK känns som att ta en valutarisk. Typiskt, hur kommer det sig att LF inte exkluderar det bara? De heter ju Klimatindex liksom…

Båda är väldigt hållbara fonder. Man ska nog inte lägga för mycket tid att älta vilken som är #1 och vilken som är #2. Till LF’s fördel så har den t.ex. fler andel lösningsbolag.

Hmm just det… Här är lite forskning på ämnet: Forskare: Så sparar du hållbart | Småspararguiden.

Vill satsa på ny kärnkraft, smr. Något tips? Noterade bolag som jobbar med miljö alltså är bra att köpa på sig.