Så här ALLT beror på vilket problem man försöker lösa och vilka förutsättningar man har.
Beroende på vilka förutsättningar man tar avstamp i kommer man att komma till olika resultat.
LYSA är fantastiskt i följande situationer
-
När man strävar efter enkelhet i sitt sparande - det önskar man ofta i BÖRJAN av ens sparande när man inte kan och i SLUTET av ens sparande när man insett vad som är viktigt för en själv och vad som ger effekt.
-
När man vill minimera de beteendemässiga riskerna i sitt sparande eftersom man har pillgenen. Man vill bara ha ett bra sparande man inte behöver tänka på.
-
När man vill ha en one-stop-shop-lösning för sitt sparande. Som inkluderar räntor vilket jag upplever att typ ingen får rätt på om man inte är typ @zino, @alec, @nightowl eller liknande.
-
När man inte vill sitta och fundera på en massa frågor i ens sparande - som t.ex. home-bias vill jag ha.
-
När man inser vad som ger effekt och inte effekt i ens sparande och ens liv. Jag t.ex. anser att innan man har typ 1 miljon investerat så ger det en extremt liten effekt att spara 1% i avgift (1% på 1 miljon kr är 10.000 kr på 1 år, jämför det med att välja en billigare bil, förhandla på bolåneräntan, öka sin lön, byta jobb eller något annat)
-
Man värderar andra saker högre än 0.1% i lägre avgift i sitt liv - Kontroversiell åsikt: jag tror att du har fel när du försöker spara 0.1% i avgift på att inte använda LYSA
LYSA är kasst i följande situationer
-
Man har sparande som hobby eller intresse.
-
Man har en åsikt om att man kan bättre själv och är en gör-det-självare
-
Man vill använda belåning på sitt sparande
-
Man har specifik marknadstro om t.ex. tillväxtmarknader, Sverige, USA etc. som man vill agera på.
Upplevelse från att ha sett MÅNGA portföljer
-
Många i början av sin sparkarriär väljer Lysa när man inte har ett så stort sparande.
-
Många av de med mest pengar i communityn (flera miljoner och uppåt) har valt Lysa för sitt värdepapperssparande.
-
De som har mest invändningar mot fondrobotarna är de som inte är nybörjare och har kommit en liten bit på vägen. Säg att man har sparat i 3 till 10 eller 15 år.
Har skrivit mer om detta på den nya hemsidan:
Även intressant reflektion att många av dem i forumet som har mest åsikter om reklamlänken till Lysa också är de som inte är med på Patreon och tycker att allt ska vara gratis. Snarare borde vi tacka Lysa som gör RT möjligt som största sponsorer. Lysa och Patrik var de som “räddade” RikaTillsammans för något år sedan när jag var på väg att lägga ner.