Jag är bara en glad amatör i det hela. Har dock varit på “börsen” i många år och har genomgått alla typer av misstag och erfarenheter. Försökt mig på enskilda aktier med övertro på sig själv och som har kostat en del slantar samt legat utanför börsen och slutligen sparat i dyra fonder på storbank. I min värld och med min kunskap är Lysa en skänk från ovan där man känner att man är med på tåget och i och med home-bias inte känner Fomo som triggar dumheter. Så, kort och gott, jag hade önskat Lysa för 30-35 år sedan.
Det är din tusenlapp (*antal miljoner sparat) att spara eller spendera
och jag missunnar ingen det valet enligt egna värderingar. Men det är ju lite i tråden att vi säger varför/varför inte vi väljer Lysa.
Så det korta svaret, för mig, är nog att många internetbanker låter en göra det mesta Lysa gör fast utan att betala något extra. Så även om man tror helt på lysas strategi, så kan man helt enkelt göra en automatiserad typ likadan portfölj. Set it and mostly forget it. Om detta inte redan fanns hade jag nog också förespråkat Lysa då jag hade sett tjänsten i det hela.
Absolut, och då utgår du också från förutsättningen att man har kompetensen, att man vet hur man ombalanserar, att man har koll på sparhorisont, att man har koll på vilka fonder som är bra (alla fonder finns inte på alla banker), att du bortser från all marknadsföring som bankerna skickar ut etc.
Det är ganska mycket som vi som varit med ett tag liksom tar för givet.
Notera att det inte är en invändning, det är bara en komplettering kring något där man ofta glömmer bort att alla kan inte det som man själv kan.
Jag håller med. Men för den som är för okunnig så rekommenderar jag faktiskt inte något av alternativen. Köp inte ekonomiska produkter som du inte förstår och gör inte ekonomiskt pyssel du inte förstår.
Även om där klart inte är något fuffens med Lysa borde man på ren princip inte sätta pengarna i saker man inte förstår då det är ett farligt beteende i sig, även om de skulle träffa någorlunda rätt ibland.
För den som är helt okunnig så rekommenderar jag ett sparkonto samt att införskaffa sig grundläggande kunskaper i ämnet.
De flesta nya sparare borde bara sätta undan vad de helt till 100% kan undvara på börsen. Ombalancering är ett koncept man kan vänta ganska länge med och som många tar till överdrift.
Fast en fond är ju ungefär lika enkel som en fondrobot – det är nästan samma sak.
Njae, förutom att du behöver lägga till:
- Veta vilken aktör du ska köpa fonderna hos
- Veta vilka fonder och mot vilka index och varför
- Veta hur de ska viktas gentemot varandra
- Veta vilket skatteskal du ska välja
- Veta hur dessa fonder ska fördelas i förhållande till sparhorisont
- Veta hur en ombalansering går till och kunna räkna ut det
- Komma ihåg att en ombalansering ska göras
- Sätta upp och fördela månadssparandet mellan fonder
- Om du dessutom har en sparhorisont som inte är 10+ år så måste du lägga på räntefonder eller ta beslut om att ha dem på bankkonto.
- Ska du ha räntefonder då har vi öppnat en helt ny burk - kort eller lång duration? Låg eller hög kreditrisk? Matchning mot övriga portföljen?
- Hänsyn till att sparhorisonten är rullande från varje givet år
- Ha koll på att du inte har gjort bort dig och börjat spara innan du t.ex. har buffert på plats
- …
Jag kan fortsätta ett tag till. Alla ni som säger “enskild fond” är grejen, ni tar rätt mycket av ovan för givet… ovan är sådant jag upptäckt genom åren när jag får följdfrågor.
Extremt enkelt och no-brainer när man kan. Men som nybörjare… not so much.
Det är ju inte sant.
För att replikera lysa och få global teckning så krävs det mer än en fond, det krävs det flera fonder för att få med småbolag och EM.
Och då måste du lägga ner tid.
Ja! Och hur gör man det billigare utan att tumma på något. Att hålla Lysas portfölj kostar och när jag tittar på alternativ så måste jag välja bort något. Antingen smalare fonder eller ETF:er=inget månadssparande.
Jag sparar både i lysa och lf global med usa bias på lf usa hos lf
För de första tycker jag UI är värdelöst hos lf, visst säkert jättemycket bättre hos avanza och nordnet.
jag har bara väldigt smal horisont på några år att jämföra med men på fem år har lysa växt mer än lf. Det tar ju inte höjd för avgifter så klart.
Andra fördelar jag tycker lysa erbjuder är att jag och min respektive kan följa varandras lysa sparande, vi sparar lika mycket varje månad så de blir ju samma resultat men ändå, vi uppskattar det ändå
Även jag uppskattar denna funktion mycket.
Fattar inte varför folk i sverige överväger europa som home bias framför sverige åtminstone.
tex lf europa index istället för lf sverige. Ni, eller era föräldrar, har ju redan bettat på europa genom att rösta för EU.
Som sagt är det nog väldigt få som har som krav att replikera Lysa, utan en globalfond uppfyller de flestas kravspec. Att välja en sådan torde vara ungefär lika enkelt som att välja en robot.
Nej.
Och vill du inte ha överexponering mot Sverige så gör man följande.
| Namn | Vikt | Total avgift |
|---|---|---|
| SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF (Acc) | 100% | 0.18% |
Ödmjukt att kalla alla som kör Lysa okunniga.
En anledning jag kör Lysa är för att slippa lägga tid på mitt sparande, nedan har jag plottat antalet timmar jag lagt på att fixa med min Lysa portfölj första halvan av 2025:
Jag sa inte att de som använde Lysa okunniga, jag sa att man kan argumentera för fördelar till nybörjare.
Har inte lagt en timme heller, trots att jag inte använder Lysa. Om Lysa, eller Opti, var de enda sätten att långtgående automatisera sparandeprocessen så hade jag varit mer åt hållet att hylla Lysa/fondrobot konceptet.
Min kontring är, vilket framgår tydligt ovan, att du kan få majoriteten av funktionaliteten på många internetbanker genom bland annat automatisk insättning och köp.
Det är inget fel på vad Lysa gör. Det är bara inte svårt att göra huvuddelen av det helt utan Lysa och då slippa avgiften. Varför betala löpande för att lösa ett engångsproblem är min take på fondrobotar? Klart man ska automatisera. Det jag inte fattar är meningen med att betala mer? Jag kan automatisk allokera i investeringar utan att betala något mer.
Keyword eller. Dessutom brukar forumet rekommendera Lysa för nybörjare, och är man nybörjare är man ofta okunnig.
Ja, som sagt beror på vad man optimerar på.
Du kommer aldrig övertyga mig om att det är värt att jaga den sista kronan och jag kommer inte övertyga dig om att avgift bara är en faktor av flera.
Efter att ha läst igenom tråden skulle jag säga att jag fått mina funderingar besvarade, och ovanstående summerar väl allt ganska bra. Bara för att Lysa inte passar mig (även om jag nu ser värdet i det), betyder det inte att tjänsten inte kan vara värdefull för andra, vilket i sin tur beror på vad man värdesätter/prioriterar.
Du har 100% rätt. Dessutom kan du inte belåna portföljen. Synd att många väljer ett dyrare alternativ när det finns Avanza och Nordnet! Låt oss inte ens börja med den enorma home biasen som är oroväckande.
Många här underskattar tröskeln för aktiefondsparande för de icke invigda.
lysa.
- öppna konto
- Fyll i din riskaptit
- Godkänd förslaget från Lysa
- Sätt in pengar på konto och den köper automatiskt
Avanza/Nordnet
- Öppna konto
- Leta efter vilka fonder/aktier du ska köpa
- Sätt in pengar
- Köp fonden/aktien
Till synes så är det samma antal steg. Men alla val som förvirrar nybörjaren. Slutar med att man loggar ut och tar det senare. De kommer inte igång med sitt sparade.