Sparrhorisonten matchas med aktiedelen, ex. 10% för varje år.
Drawdowns matchas med räntedelen, ex. 10% motsvarar 1 år i duration upp till 25% därefter så långa räntor som möjligt.
som nr 1.
Som nummer 2 och där försvinner räntorna om sparrhorisonten är över 10 år men jag tycker att man kan ha 10% räntor mellan år 10-15.
Jag tycker inte att man skall blanda in företagsoblg. etc. Bättre att hänvisa till en allväderportfölj isf.
Ok, nu har jag lagt ut ett nytt förslag på förslag (ha!) som känns bättre:
Användaren svarar endast på tidshorisont:
Andel aktier 20-100%
Duration, samma som tidshorisont
Användaren svara endast på riskvilja
Andel aktier 20-100%
Duration, samma som vid motsvarande andel aktier baserat på tidshorisont
Användaren svarar på båda frågorna
Väljer den lägre andelen aktier enligt frågorna (plus 10% av mellanskillnaden)
Duration, väljer den lägre durationen enligt frågorna (plus 20% av mellanskillnaden)
(10 och 20% här är ju helt godtyckligt och ger en väldigt marginell skillnad, men snyggt att den tillåter användaren att tilta risken något tänker jag)
Slutligen, skiljer det mer än 20% på andelen aktier för de båda frågorna så påtalas det i gränssnittet, se screenshot:
Vilken förbättring! Snygg lösning med infotexten och skalan som blir röd.
När jag testar så blir konsekvent räntedurationen mycket lägre när jag bara svarar på riskvllja, jämfört med samma andel aktier baserat på tidshorisont. Bugg?
Det här är nya utfallsrymden för portföljgeneratorn.
För svarskombinationer med grön ram får användaren varning “du behöver ta mer risk…”.
För svarskombinationer med röd ram får användaren varning “denna risknivå är för hög…”
Men förstår inte helt hur rekommendationerna funkar. Jag vill sätta ihop en portfölj på LF utifrån parametrarna bredd, 15+år, 50’kr och får:
80% DNB Global indeks
10% Plus alla bolag
10% LF tillväxtmarknader
Hur kommer det sig att förslaget inte istället inkluderar SHB Gl småbolag och Storebrand global? Båda finns tillgängliga hos LF. Samma parametrar hos tex Avanza, Savr eller Nordnet ger:
80% Storebrand global
10% Sverige
10% SHB Gl småbolag
Det beror på att jag inte har lagt in hela Länsförsäkringars fondutbud (inte hittat någon lättillgänglig lista). Just nu är det endast samma fonder som rekommenderas för LF här på RT, men då ska jag se till att lägga till även Storebrand och SHB
En fråga till dig som är expert på avgifter , hur ofta brukar avgifterna ändras mellan aktörerna?
Finns det fog till att ändra till en annan förvaltare som har lägre avgift på ens fonder varannat år eller medför det omkostnader som undergräver vinsten?
Spännande förslag tycker jag. Vad det gäller det bredare alternativet hos savr är det så att andelar i Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK behöver köpas på en annan bank och flyttas till savr, innan fonden går att köpa eller månadsspara i hos savr. Det är lite trist och gör det kanske så att det inte är ett optimalt förslag att ha med denna fond i upplägget för savr, åtminstone inte för nybörjare…
Har inte koll på hur ofta dom ändrar (och loggar inte heller sånt för närvarande). Men rent teoretiskt är det säkert värt att byta med något års mellanrum om det handlar om >0.1% skillnad i avgift. Fast surt om man råkar ligga utanför marknaden på “fel dag” :-/
Där ser man… jag tror jag får med den infon i listan på deras fonder, kommer att ändra det framgent.
Fråga, vid inspektion av enstaka fonder visar ni enbart ett par fondförvaltare
Varför visar ni inte fler? det hade varit skönt för mig att få se procentsatsen hos alla istället för att behöva krångla mig igenom portföljförslag för varje förvaltare.
Själv hade jag valt något i stil med detta som ger lägre avgift och bredare exponering:
5% Plus allabolag
35% Avanza/DNB global
5% Avanza EM
5% SHB gl småbolag
30% AMF räntefond mix
20% Captor Iris