Grymt! Det är oftast de små grejerna som är problemet, men det är lätt att bygga upp hjärnspöken på vägen.
Håller med, speciellt om man får för sig att det är svårare än vad det behöver vara Det är ju mycket nytt som man måste tänka på som en nybliven bostadsrättsägare. Misstänker att det kommer fler trådar inom det området
@pellepennan:
Pannkaka i inlägget under ditt länkar in elsäkerhetsverket. I den länken specificeras att man inte får installera en dimmer själv.
Det står på annat ställe där:
"Detta får du inte göra själv
Exempel på arbeten som endast får utföras av ett elinstallationsföretag eller en auktoriserad elinstallatör:
Förändringar i fasta installationer"
Följande googling ger mängder av svar, tex från SVT, där det anges att man inte får byta från en vanlig strömställare till en dimmer:
“Får man byta mellan dimmer behörighet”
Men jag är inte elektriker, jag har ingen prestige i detta. På byggahus.se finns det en liknande diskussion som tycks påvisa förändringar gjorda 2014 och 2017 som enligt den diskussionen tycks kunnat ändra tolkningen av “förändringar i fasta installationer”.
Tillägg till mitt inlägg:
Jag läste mer på byggahus.se och där länkas en samling svar in på frågor ställda till elsäkerhetsverket.
"Det finns således inget förbud enligt regelverket att byta en installationsströmställare i form av strömbrytare till dimmer eller vise versa då det rör sig om komponenter med samma grundfunktion, av och på.
Detta förutsätter emellertid att man inte gör några förändringar i den befintliga gruppledningens utförande, till exempel kompletterande ledare eller anslutningar av olika slag.
Lars Jansson
Elinspektör
"
Man får inte öppna datorer, förstärkare, DVD-spelare etc heller. Det handlar primärt om personsäkerhet, sekundärt om garantier. I min vardag är det vansinne att inte öppna apparater och laga innan jag överväger nyköp.
Som jag ser det och fått det uttolkat (åtminstone tidigare) är att komponentbyten på sekundersidan (dvs inuti hemmet) är okej. Börjar man dra om kabel i väggarna ska man veta vad man gör och det ska vara fackmannamässigt utfört.
Men som repris på inledningen: Det handlar primärt om personsäkerhet, sekundärt om garantier.
Klart man ska ge fasen i att göra saker man inte har koll på. Detsamma gäller ju vatten, även om man knappast kan dö av att montera en kran så den läcker. Hur man bor påverkar också. Rota med elen eller vattnet i ett flerfamiljshus är i min bok värre än att göra det i ett fristående.
disclaimer: Min åsikt, jag påstår inte att jag är jurist eller har rätt etc.
@Pannkaka Du får byta. Du får inte installera dimmer.
Nu har jag skrivit en uppdatering på mitt inlägg, men detta är vad som står i din länk.
Jag tolkar det som att jag får byta en befintlig dimmer, men inte sätta dit en om det saknas.
Mitt uppdaterade inlägg ovan visar dock tvetydigheten i riktlinjerna.
Ingen har föreslagit att installera dimmer. Bara att byta ut färdiga installationer. Att installera innebär att det inte sitter någonting på plats från början, där du vill ha en dimmer eller liknande.
Här bekräftade du ju det jag skrev, att man faktiskt får det. Och jag har sett liknande svar från den elinspektören och andra.
Det finns inga som helst förbud mot att öppna elprylar i hemmet. Det kan sabotera garantin och vara olämpligt/farligt beroende på vilka kunskaper om el man har men det är fullt tillåtet. Man kan förstås även råka illa ut om man gör något tokigt så att det börjar brinna och hemförsäkringen inte gäller.
Men det är även fult tillåtet att låta sin 12-åring byta bromsar på bilen (har funnits artiklar om detta, det är fall från verkligheten). Men görs det felaktigt och detta inte upptäcks så kan det förstås sluta illa och det kan bli rättsfall, problem med försäkring, garantin etc. Kanske rent av fängelse för föräldern om det leder till att någon dör. Men likafullt finns inga som helst förbud mot att göra det.
Datorer öppnar väl många ändå eftersom man ju kan bygga ihop och modifiera sådana själv, det har jag gjort många gånger. Liksom att jag felsökt och lagat förstärkare, tv-apparater etc. Klart man får öppna om man har tillräckliga kunskaper.
Kopplasäkert.se är förenklat och täcker inte in precis alla fall av olika skäl. Den som vill veta kan själv kontakta Elsäkerhetsverket med egna frågor. Dock tenderar de ibland att svara luddigt för att man inte kan/vill tolka. Ibland kan frågan landa hos en jurist som tolkar paragrafer och uttalar sig. Jag tror att man medvetet även vill låta allmänheten invaggas i ett viss mått av osäkerhet i specifika fall så att man ska undvika att göra något som kan vara farligt. Det finns också ett kraftigt monopolistiskt tänkande bland elektriker och som sprids via utbildningen. De som jobbar på Elsäkerhetsverket är skolade enligt denna tradition och svaren kan bli därefter. Och ställer du samma fråga flera gånger kan du få olika svar beroende på vem som svarar. Ett annat exempel:
Får man öppna elcentralen utan behörighet?
Här har man svarat helt olika på exakt samma fråga. Antingen att man inte får eller att man får. Att öppna locket och titta är inte farligt om man är försiktig. Det är nog mycket farligare att byta ut ett trasigt eluttag om man inte vet vad man håller på med.
Det är min poäng också. ”Får” är ledordet här. Så om man i strikt juridisk mening inte får ska man låta bli. Sedan finns det regler, moral, omtanke och tusen andra nivåer att överväga.
Förstår inte alls vad du menar. Man får visst.
Ja. Jag menar övriga ingrepp. Så alltså inte specifikt dimmerbyte. Sådana har jag (som skrivet tidigare) också gjort utan att blinka.