Oj jag vet inte. Jättesvårt. Det kanske börjar där? Ganska enkel ide vilket kan vara kraftfullt i sig?
![]()
Oj jag vet inte. Jättesvårt. Det kanske börjar där? Ganska enkel ide vilket kan vara kraftfullt i sig?
![]()
Om du tar evidensen mot aktiv investering på allvar, och att man kan räkna med typ 7% avkastning per år i genomsnitt, så är det i princip omöjligt att någon investerat sig rik på relativ kort tid. Det finns nog undantag men så pass få att vi inte känner till dem. En effektiv marknad och allt sånt där skulle motverka att allt för många skulle kunna investera sig rika i alla fall. Inte ens med Warren Buffetts avkastning blir du rik, på de sättet jag tror många tänker. Att inom ett par år så kan de bli rika på investeringar. Det kan man nog med företagande förutsatt att man har god erfarenhet i branschen man går in i, så även det tar nog lång tid. Det är svårt att bli rik eller så tar det tid.
Bra poäng! Tänkte inte ens på det.
Exakt, för att kunna investera sig rik (såpass att det skulle skapa några rubriker) måste man ta enormt mycket högre risk, och den gruppen diskvalificierades ju redan i trådstarten som “Lottomiljonärer”.
Om nu tesen är att rika människor är dåliga investerare så angriper du problemet på lite fel sätt, när du letar efter folk som blivit rika på bra investeringar.
Undersök om kända rika personer på riktigt är dåliga investerare istället då.
Fast, även om nu resultatet skulle visa att de underpresterar index, så kan man ju inte dra slutsatsen att de är dåliga investerare. Om de redan är rika så behöver de kanske inte ta risken att ens ligga i paritet med index för att det skall vara nog.
För att citera dig själv, har man redan vunnit spelet, varför fortsätta spela?
Blir inte problemet att du jagar efter din egen definition här?
Låt oss säga att finansbranschem har rätt i att det går att överkasta gentemot index för en normal människa som gör det på fritiden. Även om de har rätt så snackar vi ju inte 20-30 % avkastning i snitt, utan kanske strax över index, typ 10 %.
Då kommer aldrig svennebanan att bli stenrik för det finns ingen hävstång från lönearbete om denne inte har fått en massa arv och hamnar under din kategori för det. Det tar helt enkelt för lång tid och personen i fråga kommer att trilla av pinnen innan det har bildats någon megaförmögenhet.
Visst kommer personen att tjäna en bra hacka, men det är inget att skriva till medierna om. Utan man måste då starta någon typ av företag som kan generera pengar på ett annat sätt om man ska hinna bli megarik under en livstid.
Detta motbevisar inte finansbranschem då personen ändå blev rik utifrån de förutsättningar som denne hade. Men man kanske kan säga att man inte blir miljardär på börsen enbart.
Släpp personfokus!
Och jag förstår inte riktigt syftet med tråden, eller ens varför frågan skulle vara frustrerande. Vad spelar det för roll om det finns någon sådan känd investerare eller inte? Man kan göra så gott man kan för att spara ihop en buffert eller bli rik, det är olika saker som bidrar. Olika drivkrafter och förmågor som ligger bakom. Tror att TS borde jobba mer med grundorsaken till sin frustration än att brottas med själva frågeställningen som känns som ett blindspår.
Det måste ju hamna inom företagande. Sedan ingår ju en del investerande i företagande men oftast handlar det ju om annat än renodlade finansiella placeringar.
Stod i artikeln som jag postade ovan att han blev miljonär på sitt aktieinnehav när han var 25 år. Med tanke på att han fortsatt investera halva lönen i 100 procent aktier under en väldigt fin börsperiod sedan dess gissar jag att den miljonen nu fått sällskap, kanske av en hel familj. Även om det varit dålig stämning i familjen senaste året.
Det jag tycker han lär oss:
Många pallar inte denna kombination tror jag.
Nja om det ’bara’ är en liten familj av miljoner så är det inte så mkt som krävs egentligen.
Börsen har haft en mkt fin avkastning under Nicklas spartid, globalt ca 12.5% årligen under perioden 2010-2020.
Har han sparat 20.000 i månaden så blir det ungefär fem miljoner.
Jo, Buffett byggde upp sin förmögenhet genom att förvalta andras pengar och tog en saftig avgift för detta. Han var närmare 40 år gammal när han lade ner sitt ”Partnership” och istället satsade på Berkshire.
Däremot, om man kollar upp vilka som tidigt placerade sina pengar hos Buffett så hittar man några familjer som faktiskt ”sparat" sig rika. Mycket rika. Men de håller en relativt låg profil.
För övrigt kan man notera att både Buffett och Aktiestinsen var gamla när de blev kända. Det tar tid att spara sig rik.
Detta är en grundbult, och problemet för den delen av mänskligheten som är otålig.
Denna är det som “Slösa” misslyckas med.
Om hög lön bara drar med sig höga utgifter är det tomt på kontot den 24’e.
Jag tror du är lite orättvis, rimligtvis måste det finnas tusentals “self-made” börsmiljonärer som har nått en viss nivå genom att vara skickliga investerare. Men hur definierar man framgång och varför vill du koppla ihop det med att vara känd?
Jag tror inte att den typiska användaren här på forumet är väsentligt bättre än den genomsnittliga investeraren. Åtminstone inte när det gäller avkastning. Finns så klart undantag och riktiga stjärnor men de allra flesta här på forumet verkar vara snåljåpar som är livrädd för affärer och möjligheter. Indexfonder blabla kolla på youtube videos om någon rationell predikant som förklarar hur det faktiskt fungerar och att alla vanliga människor gör fel beslut baserat på någon grym forskning och statistik.
Coola strategier och grymma produkter spelar ingen som helst roll om dom inte ger avkastning och därför borde många av användarna här redovisa hur deras portföljer har gått i år innan dom svarar något dräpande på det här inlägget.
Att gneta ihop några miljoner är väl knappast något som borde göra en känd. På mitt arbete har varenda 50+ människa samlat på sig minst 10 miljoner i tjänstepension. Är det verkligen anmärkningsvärt eller något som förtjänar uppmärksamhet?
10 miljoner i tjänstepensionskapital vid 50 års ålder för alla anställda förutsätter högre lönenivå än på de flesta arbetsplatser.
Vad arbetar du med ?
Nu vet jag inte hur det är med Hernhag, men Kavastu har väl dragit in en massa pengar på annat än investeringar; dyra “kurser” och föredrag och annat. Frågan är hur stor andel det utgör.
Jag vet några personer som har en tung portfölj utan att dom har fått arv eller nån annan engångsklump.
Det finns många gemensamma saker mellan dem:
(Om det hade funnits billiga indexfonder i Norden över tjugo år sen, tror att dom hade lyckats med månadsparande i dom också)
Detta är lite snillen spekulerar, men jag tror du räknar lågt. Dels tror jag Nicklas snittar högre än index, dels har jag för mig att sparekonomer på Avanza har optioner på Avanza-aktien som ju gått extremt bra under denna period.
Vet inte om Günter Mårder nämnts?
Sparat, investerat och syns lite varstans alltså i viss mån känd.
En investeringsresa börjar ju alltid från ett humankapital ett privatföretag är bara ett onoterat bolag. Sen finns det ju en del unga som har blivit rätt rika iom att föräldrar börjat spara till dem med sitt humankapital.
Oil & Gas, norsk och brittisk sektor för det mesta.