FIRE-kalkylator som tar hänsyn till data från minpension.se?

Uttagsplaneraren på minpension.se är numera riktigt bra.
Det går att ställa in när man slutar jobba samt när och hur man vill ta ut de olika pensiondelarna i tid och längd.
Dessutom presenteras pension efter skatt för de olika valda intervallen.

Oj, gör den? Synd att man inte har tillgång till den då. Det är lite knasigt att man inte kan lägga ett “skattefilter” över sina olika simuleringar.

Man måste ha fyllt 54 för att komma åt den.

Ja, jag vet. Jag kände mig plötsligt så ung igen. :slight_smile:

1 gillning

Hmm jag får mina presenterade före skatt?

Översta raden “Summa före skatt”
Andra raden (brunmarkerad) “Summa efter skatt”

Ahh tack, såg nu att man måste bo i en kommun i sverige för att få skattevalet

Skriver ett inlägg för att kunna hitta igen tråden. Har nog en del verktyg i min verktygslåda för att kunna lösa det efterfrågade.

2 gillningar

Work your magic @Trollkarln :man_mage:

1 gillning

Detta låter helt rätt i mina öron. Dvs utan statlig skatt.

1 gillning

Dit lär jag inte nå ändå, utan jag tänker mer på att de egna placeringarna är intressantare.

När man pratar FIRE 4% regel osv.
Då måste man väl räkna med den statliga pensionen i beräkningen.
Så totala inkomstpension + PPM + Tjp + eget sparande i aktier och fonder(ISK KF)
Exempel. Om jag behöver 440 000:- om året. Så behöver summan på ovanstående tillsammans vara 11M.
Sen att jag inte kan röra min Tjp på några år och den allmänna pensionen på ytterligare några år ska väl inte spela nån roll? Bara jag har tillräckligt mycket privat sparande så jag klarar mig till Tjp går att ta ut. 4% är ju 4% oavsett var jag tar dem ifrån.

1 gillning

Ja, det är det ju. Men du skattar ju på pensionen. Det gör du inte på uttag ur indexfonder. Så matematiken blir ju lite skevare då. Eller missförstår jag dig?

Jo det har du såklart rätt i men var mest om/hur man räknade ihop kapitalet. Men som du säger så ska man tänka på skatten på några sparformer och den uteblivna skatten på andra.

Ja precis, så enklast är väl att räkna med 70% av pensionspengarna o dyl.

2 gillningar

Jag tycker det verkar enklare att räkna bort pensionen från mitt behov och bara använda 4% regeln på kapitalet utanför pensionssystemet.
Ex: jag behöver 440 000 kr per år. Pensionen beräknas bli 20 000 i månaden efter skatt enligt minpension.se. Då behöver kapitalet utanför pensionssystemet täcka 200 000 om året. Om det uttaget beräknas pågå i ca 30 år kan jag använda 4% regeln och behöver alltså 5 000 000 kr.

6 gillningar

Men då får man väl vänta tills man kan börja plocka ut sin allmänna pension och det är väl typ när man fyller 63.

1 gillning

Jag har gjort en enkel variant i Excel för eget bruk, som komplement till prognoser via minpension.se etc.

Jag summerar allt kapital jag har, privat och pension. På pensionsdelarna drar jag av en schablonskatt på 30%. Sedan räknar jag ut hur många nettoårslöner mitt nuvarande kapital motsvarar mot min nuvarande lön.

Ytterligare ett mått är att jag räknar på vilken nettomånadslön jag skulle få med nuvarande kapital och med ett konservativt delningstal på 25 första uttagsåret.

Med detta får jag en enkel fingervisning kring hur många år kapitalet räcker och vad jag kan räkna med i “lön” första året. Jag räknar inte med någon speciell avkastning på kapitalet utan tänker mer att det är rimligt att avkastningen kommer att överstiga inflation och värdeminskning så att det finns massor av marginaler i resonemanget.

Nuläget är att pengarna räcker bra om jag slutar arbeta imorgon.

Resten är mer en teknikalitet. Vilka delar ska jag använda, hur fördelar jag mina olika pensionsdelar över tid etc.

2 gillningar

Det låter klokt👍🏻

1 gillning

Jag gillar att tänka annorlunda och det här är ett väldigt enkelt sätt att översätta nuvarande kapital till nettoårslöner och nettomånadslön mot dagens nivå. Sen är det bara att jobba på tills siffrorna ser tillräckligt bra ut. Resten löser sig med uttag, det kan man fnula med i lugn och ro senare. Tänker att det finns ingen anledning att krångla till saker i onödan.

I mitt fall är det hyperkonservativt då jag inte behöver nuvarande månadslön utan en väldigt stor del går till sparande. Men jag är lagd åt sådant konservativt tänk. Ha handlingsutrymme och marginaler, oavsett om/när jag tänker använda mig av kapitalet eller inte.

Modellen är enkel att hantera. Uppdatera senaste siffrorna för kapitalet då och då, se hur “bufferten” framåt ser ut översatt i nettoårslöner och nettomånadslön. Fungerar ju löpande långt efter att man slutat lönearbeta.

3 gillningar