FIRE när du inte vet framtiden?

Ser onekligen bra ut :smiley:

Mitt problem kanske är att mina snåla och studentlivsliknande natur inte vet hur fett 37500 per månad är, särskilt med en familj (och vem vet vad för standard de vill ha). Men jag kanske låter arrogant nu haha

Sverige är ett bra land att bilda familj i vid FIRE då många stora kostnadsposter som skola och sjukvård inte betalas av dig och du betalar inte heller ens indirekt för dem om du saknar tjänsteinkomster och lever på kapital.

Om vi leker med tanken att du får ett barn, inte har någon inkomst av tjänst så kommer du ändå få 7500 kr (föräldrapeng) samt 1250 kr i barnbidrag

Om du går extrem FIRE och bosätter dig på vischan utan kollektivtrafik behöver du egentligen inte ens skaffa bil för att barnet ska ta sig till skolan. I och med skolplikten får barnet gratis skolskjuts, som taxi varje dag.

Sverige är faktiskt ett av de bästa länderna i världen att bo i som FIRE om man ska ha familj

2 gillningar

För övrigt gällande barn kolla konsumentverkets kalkyler. Kollar jag på andra poster där som mat mm är dessa mycket högre än vad de är för mig i verkligheten.

Om du lever under deras kalkyler för andra poster som din egen mat, kläder mm kan du nog räkna med att din kostnad för barn kommer vara lägre också då jag antar att ditt ekonomiska tänk kommer vara likadant (om man är van att alltid köpa begagnade bilar lär man inte börja köpa nya barnvagnar etc)

Sorry, jag får inte ihop det här.

Om du sparat ihop till 15 miljoner innan du är 40 år via lönearbete, så borde du inte ha så låg prognos för pensionen. Speciellt eftersom du säger att du haft bra lön länge (fast oklart hur mycket)?

Eller så har du haft låg lön trots allt (vilket förklarar den låga pensionen). Samt väldigt hög sparkvot, tagit hög risk med dina placeringar, och haft mycket tur. (vilket förklarar de 15 miljonerna).

1 gillning

När jag loggar in på minpension.nu så har jag 7000 kr per månad i allmänpension från 65 står det. Läggs inte bara en del av lönen upp till en viss kvot till pensionen?

Men jag har jobbat i andra länder än Sverige också några år. Möjligen har jag en liten pension där också, men den är nog inte stor

Jag är en ekonomisk dyslektikter, men när du säger “När jag loggar in på minpension.nu så har jag 7000 kr per månad i allmänpension från 65 står det” så fattar jag ingenting, är inte det mindre än garantipensionen?

Om du blir 100 år och bara lever på ditt kapital och lyckas skydda det från inflation kan du ta ut 20 000 i månaden tills du dör. Jag hade känt mig rätt lugn med den prognosen.

Fett grattis! Jag är väldigt avundsjuk! :smile:

1 gillning

Jag tänker att om ditt framtida drömliv innehåller egna barn så bör du fokusera mindre på pengarna och mer på att hitta en trevlig partner.

Antag att du och din nya partner vill lära känna varandra på djupet i nåt år innan ni tar det stora beslutet att skaffa barn. Antag att barnafödandet inte går som på räls. Antag att ni vill ha två barn med nåt år emellan. Då bör kvinnan du träffar inte vara långt över 30 år. Beroende på hur försiktiga era personligheter är. Om ni istället väljer att skaffa barn efter nån månads dejtande och lyckas köra två graviditeter på raken utan fertilitetsstrul så blir kalkylen förstås annorlunda. Eller om man fryser ägg.

Visst kan män bli pappa högre upp i åldern men det är slitsamt med barn, och man blir oftast inte piggare med åldern.

Du känner säkert redan till ovanstående. Mitt syfte är inte att ge dig ålderspanik, bara en vänlig spark i baken. Ut och dejta! Om nåt år när du har träffat eller inte träffat en trevlig partner så kommer du ha lättare att planera för eventuell permanent FIRE eller inte. Det kommer bli bra det här.

4 gillningar

Kanske inte jobbat i Sverige och kanske inte heller haft vita inkomster.

Sen förutsätter jag att de där 8000 kr i månaden är om han inte betalar in något mer till systemet

Slitsamt med barn har ju också väldigt mycket med kultur samt andra aspekter att göra. Om ens egna föräldrar är i livet och är villiga att vara barnvakt etc förändrar det mycket jämfört med någon som inte har det.

Sen handlar det ju om tid, hellre småbarn vid 45 och FIRE då man inte har något lönearbete att ta hänsyn till än 25 och nyexaminerad

Det bästa är väl FIRE så tidigt som möjligt så kan man få de bästa av världar :slight_smile:

Jo, TS skrev ju att det varit något jobb utomlands men att pensionen därifrån inte skulle vara mycket, så jag antar att det inte var så länge.

Sen kan man ju naturligtvis spekulera om andra orsaker som om TS drivit eget bolag och inte tagit ut så mycket lön, eller inte betalat in till tjänstepension, eller något annat. Men det känns som det är bättre att höra det från TS själv / hästens mun än att bara gissa.

2 gillningar

Jag skulle säga att jag ungefär jobbat heltid 5 år, drivit eget 5 år, utomlands 4 år, deltid under studier och alltid haft låga utgifter etc. Men framförallt kommer nog det mesta från börsen. Som jag skrev i mitt svar har jag investerat i 20+ år.

2 gillningar

Det finns tyvärr ingen poäng i att göra en sådan övning utan här måste du istället lita på vissa principer kopplade till investering. Det är inte portföljens faktiska avkastning några enskilda år som är rätt indikator utan vad du kan räkna med i snitt över långa perioder. En FIRE-portfölj med lite marginal mot 4%-regeln (som du har) ska klara år av nedgångar i följd och fortfarande kunna leverera din försörjning.

Jag tror du behöver sätta dig in i 4%-regeln lite ordentligt, fundera på vad du är mest orolig för och planera dina marginaler enligt det. I mitt fall så är jag ju egentligen inte orolig för matematiken men jag behöver sätt att hantera den delvis irrationella oron att pengarna tar slut, därav min lista med mantran :blush:

Jag tror också du behöver ta steget översätta kostnaderna för att bilda familj från en diffus oro till en konkret kostnad så gott det går enligt mitt förslag. Då kan du igen räkna på det.

Så att försöka gå från denna diffusa oro till ett mer konkret beslutsunderlag skulle vara mitt övergripande råd.

1 gillning

Du behöver aldrig göra något du inte vill (för pengar) från nu till du dör.
Sluta med det.

5 gillningar

Det är klart att man kan. Livet är fullt av överraskningar och det finns aldrig några garantier för någonting.

1 gillning

Det är många som får mindre än s.k. garantipension. Den är inte garanterad. Vi som har jobbat utomlands får ofta lägre.

2 gillningar

Det stora jobbet är ju att prognostisera framtida utgifter om livsförutsättningarna ändras dramatiskt.

Men om du räknar fram detta så är det ju inte så svårt att se om kapitalet kommer räcka eller inte

Jag lekte runt lite med denna kalkylator (tack för länk!) och det var ju rätt ögonöppnande. Den enda tråkiga uppenbarelsen är väl grafen för hur sannolikt det är att man är död…

Speciellt att leka med flexibel spending verkar ju göra en del, att man drar ner utgifterna 25% om det går dåligt t.ex. Det känns ju rätt klokt att inte spendera X% varje år oavsett vad som händer…

Vad är det för typ av portfölj man har i en sån här kalkylator, t.ex 70% stocks 30%. bonds. Är det bara sätta av 70% i en globalfond och 30% i en räntefond då egentligen?

Här är en till som är bra, om du vill räkna på det lite mer:

2 gillningar

Jag tror att du behöver mer inre frid, inte mer pengar. Det som är bra är att du gillar att jobba, så leta då efter en deltidslösning. Du är 40 år nu och borde ombalancera i livet om du vill hinna starta familj. Pengarna räcker och du kommer inte bli tagen med byxorna nere ekonomiskt. Dags att bli tagen med byxorna nere i privatlivet istället. Hehe

3 gillningar