FIRE på sex år (90 % av lönen till ISK)

Av samma anledning att alla inte kan förvandla 50 000 till miljoner med smarta investeringar.

Eller få jobb och erfarenheter utan direkt utbildning

Eller att lyckas slå index.

Olika förutsättningar, möjligheter och kunskap

2 gillningar

Arv + miljö, ja.

Vi är inte det ena eller det andra.

Och vi styr ofta lika lite över miljön som arvet. Det är där det blir semantiskt knepigt i sådana här diskussioner.

Vi formas givetvis massor av våra miljöer men inte i någon större utsträckning genom att vi väljer miljöer, per se. Nu menar jag i första hand i barndomen innan vi är vuxna, fria individer. Vilket formar mycket av vår relativt stabila, vuxna personlighet.

1 gillning

Haha du låter lite som.mig.

Men du glömmer säkert bort att vi är rätt “udda” filurer som kan leva på ett par tusenlappar varje månad.

Nu vet jag inte din livstil men jag har varken fru/barn/villa/volvo/vovve de flesta vill nog ha några av dessa saker och då säger jag bara lycka till med att leva på.10 procent av lönen Haha.

Tror väldigt få “normalt funtade” personer vill byta liv med mig trots att jag har sparat mer än gemen man i min ålder de flesta föredrar nog sina familjer/hus etc framför att ha nått en siffra på avanza.

5 gillningar

Min reflektion kring detta handlar om motivation som inte riktigt kommer med i den bild med arv och miljö som du tror på. Jag tror att vi har fel syn på motivation. Med rätt och djup motivation kan man spara 90%. Men det gäller att hitta den och man kan inte tänka sig dit bara, det måste till något djupare.

Man kan vara väldigt morgontrött men så får man ett jobb som kräver att man måste vara på plats 07. Nog masar man sig dit. Samma sak med den där meningen som kan få en inbiten rökare att lägga av helt: du är gravid. Plötsligt klarar man det där man trodde att man aldrig skulle kunna uppnå. Knepet är bara att hitta till det där djupa drivet och övertygelsen i sig.

1 gillning

Ja det håller jag med om.

Ärligt talat fungerar ju det allmänna pensionssystemet lite som en sådan motivation. Det är ju FIRE utan E:et på slutet som vi alla tvångssparar till via våra inkomster mot hot om fängelse om vi inte betalar relevanta inkomstskatter som finansierar pensionssystemet.

En rätt stark motivation :slight_smile:

1 gillning

Frihet är ett state of mind.

Faktiska miljöer visst, men många har nog också haft dåliga faktiska miljöer och sedan bestämt sig för att “det här ska jag bort från”, “såhär ska mina egna barn aldrig behöva leva i sina barndom” eller “jag kommer aldrig sluta på det här viset” som format dom bort från de situationerna utan att reproducera eller tillåta sig formas i de fotspåren annat än som avskräckande exempel.

5 gillningar

Jag förstår vad du menar men det förutsätter ändå att personen har vissa förmågor i grunden. Klart är att många kan det men långt ifrån alla. I min mening är det en farlig väg att gå om vi reducerar människors olika förutsättningar till en fråga om bristande motivation.

Jag testade ditt 07-exempel en gång. Det gick fullständigt åt helskotta.

Jo jo… men anekdoter VS gruppnivå :nerd_face:

Det här med arv/miljö är inte helt olikt att diskutera indexfonder VS aktiva fonder och enskilda förvaltares prestationer eller stockpicks som gått bra. Det låter alltid bättre att alla kan påverka sin avkastning på börsen om man läser på tillräckligt, och att alla kan göra helt fria val och bli vem de vill i livet oberoende av arv + miljö :rainbow: :unicorn:

Höstacken av människor säger något annat :man_farmer: Men jag köper den ändå!

2 gillningar

Du har helt rätt och det vet vi som har många tvillingar i vår närhet. Mycket är framkört och klart. Hur skulle de annars skilja sig åt så förbaskat? Har ett kompistvillingpar (tjejer) där den ena är lång, stor och mörk och den andra kort, smal och ljus. Den mörka reser och gör karriär utomlands, den ljusa har barn och familj och ett enklare jobb. Den ena gick natur på gymnasiet och läste sen på universitet, den andra gick samhälle och har ingen universitetsutbildning. Bara de grejerna totalt olika. De har dessutom hanterat ett trauma på helt olika sätt. Den ena ryckte på axlarna och gick vidare, den andra behövde långvarigt psykologiskt stöd.

3 gillningar

Har lite svårt att översätta exemplet helt då jag inte ser vad höstacken i exemplet unisont skulle motsvara, då framgång ju också beror på vad man vill. Någon som vinner OS guld är ju inte mindre framgångsrik än den som lyckas spara ihop 25 miljoner som ju inte i sin tur är mindre framgångsrik än den som uppfinner något revolutionerande…osv, osv.

Men det som jag tycker är lite beklämmande är de som drömmer om något men inte alls spänner bågen för att försöka på grund av sin egen självbild. Såna konstaterande skulle jag vilja hävda bygger mycket mindre på faktiska förutsättningar och mycket mera på upplevda oöverstigliga hinder.

Det tycker jag är mycket tråkigt. Att man aktivt kryper sig själv och begränsar sin potential.

4 gillningar

Det håller jag med om, och nog finns det sådana personer. Men frågan är hur många det handlar om då? :thinking:

I kontexten av trådstarten; hur många vill ens nå FIRE före en massor andra mål? Jag är övertygad om att väldigt många svenskar framför allt är väldigt till freds och glada med sitt VVV-liv (Villa, Volvo, vovve). Det syns ju inte minst i att vi är top 5 lyckligaste länderna i världen.

Jag tror det är lätt att vi här på forumet projicerar våra ambitioner och viljor på folk i allmänhet och ser brister där andra ser balans eller kanske trygghet. För att ta diskussionen på en mycket större metanivå.

Framför allt TS @tom7 är ju väldigt tydig i detta. Jag tror att han och många av oss på RT undermedvetet tror att svenskar i allmänhet lider av brist på självkänsla och driv när de inte strävar mot allehanda ekonomiska mål, karriärsmål eller livsmål.

Jag är övertygad om att i de allra flesta fall finns inte ens samma drömmar och mål på kartan, och att det inte är något fel på det. Vi är alla olika bara. Inte bara i förmåga utan även i vad vi vill och drömmer om. Svenssonlivet och ett till synes icke-ambitiöst liv kanske är väldigt mångas “dröm”?

8 gillningar

Det du säger tycker jag är av stor vikt. Å ena sidan är jag betjänt av att se på mitt liv som en bra tilldelad hand, och vara ödmjuk inför att vi människor har olika förutsättningar. Å andra sidan behöver jag utgå från att jag kan påverka och förändra, just som du säger i ditt exempel med jobbet som man får masa sig dit till. Min poäng är alltså att det är viktigt att inte använda en förklaringsmodell som fråntar en möjligheten att påverka, förändra, utveckla, förädla :slight_smile:

3 gillningar

För att deras lön inte är trehundratusenmiljoner…

Det här beror väl på vad man kan lägga undan? Vad kostade denna 3a i Stockholm? Några år? Vi säger under 5 då? Om inte den här 3an är närmre Södertälje spelar väl inte disciplin någon roll? Om två par fick spara hela sina löner före skatt och slippa skatten helt kan de kanske betala av en 3a på 8 miljoner på 5 år.

Däremot tycker jag alltför få har hög sparkvot. Helt med dig där. Jag får bara inte ihop hur vanligt folk ska fixa din amorteringsplan. 90% sparkvot är typ omöjligt för de flesta eftersom bo och mat kostar mer ån 10% av hushållsinkomsten.

3 gillningar

Jag kom tyvärr på FIRE för sent i livet när jag redan hade hus, volvo och hund. 50-70% sparkvot tycker jag är tillräckligt bra. Vem vet, jag kanske går all in från och med 2027.

1 gillning

Väldigt många skulle jag anta utifrån den erfarenhet jag har.

Chefen ska sluta, hur många av de anställda söker tjänsten? 2 på 20?

Dels för alla inte vill vara chef, rimligtvis. Men kanske mer för man inte tror man skulle få tjänsten, inte vara kvalificerad nog etc etc.

Hur många av de där 18 snackar skit om de där 2 om det kommer fram att de sökt? “vem tror hen att hen är”. Typ 17.

1 gillning

Nu har ju inte det här forumet direkt några sådana problem (att inte tänka att alla kan förändra sin situation). Snarare problem med att förstå människors olika utgångslägen och möjligheter.

Min motivation är att arbeta ännu mer ideellt och bidra ännu mer till det samhälle jag bor i. Saker som många här förmodligen har svårt att relatera till :slight_smile:

1 gillning

Ifall man kan spara 90% är man troligtvis otroligt privilegierad, bor fortfarande hemma eller lever så spartanskt det bara går. Detta är för de flesta en omöjlighet. Däremot hade säkert många kunnat sparat mer men väljer helt enkelt att prioritera annat. Vi ska nog vara glada att inte alla lever som TS - annars hade nog handeln och ekonomin tagit rejält stryk.

4 gillningar

Har ff inte fått svar på hur jag ska kunna gå runt på 2500 kr per månad. :slight_smile: Still waiting…

Tror också att de flesta gör så gott de kan och inte förminskar sig själva. Ärligt talat är det många som inte vill “vidare”. De som vill och har möjlighet tar sina vägar, i min erfarenhet iaf.

3 gillningar

Säg åt mannen att betala allt :wink: 100% in på sparkontot! Lätt!

Varför gör inte alla så?

8 gillningar