Som värst betalar man 24 % av uttaget i skatt (med schablonmetoden). Det är mindre än man betalar med ISK och fyraprocentsregeln om ISK-skatten är kring 1 % och portföljutvecklingen varit positiv i reala termer, eller lika mycket som man betalar med ISK första året.
Varför kan det inte bara vara enkelt ![]()
Det har ju genererats en skatt även på värdeökningen på den del på AF-kontot som inte tas ut. En skatt som ligger i bakgrunden och ska till Skatteverket någon gång i framtiden tillsammans med alla nästkommande års avkastningsvinster. Jag tänkte att det kanske skulle synas i kalkylen?
Som värst betalar man 24 % av uttaget i skatt (med schablonmetoden).
Nja, som värst är det väl 30%
24% blir det väl först när du har passerat 5 X i utveckling dvs 80% vinst när schablonmetoden är fördelaktig … men det tar ju sin lilla tid att nå 5 X i avkastning
Nej, man betalar aldrig 30 % av uttaget belopp. Om vinsten är under 80 % betalar man under 24 %.
Vid 5x pengarna är 80% vinst och 30% på 80% = 24%.
Är det så man räknar?
Vid 2x pengarna är 50% vinst och 30% på 50% = 15%
Latent skatt på depå fungerar som en hävstång som man lånar av staten och har investerad. Det är dock på något sätt ett assymetriskt lån, där man inte behöver betala tillbaka hela lånet om börsen går ner, men om börsen går fortsatt upp så får man det exponentiella i ränta på ränta, medan staten bara tar fast andel betalt.
Jag blir lite snurrig när jag försöker greppa effekten av detta.
Är lite förvirrad och vilse i pannkakan angående uträkning på AF, låt säga att när jag har 5 mille som jag flyttar från isk till af och ska plocka ut 200k om året, någon som kan förklara vad jag betalar i skatt årligen då? Poletten har inte ramlat ner ännu😀
någon som kan förklara vad jag betalar i skatt årligen då?
Med den information som du har gett så går det inte att säga.
Med 7% avkastning.
Tror det blir såhär för år 1
| AF | ISK | ||
|---|---|---|---|
| Summa årets början | 5 000 000 kr | 5 000 000 kr | |
| Fondskatt (0,12%) | 6 000 kr | ||
| Marknadsavkastning | 7% | 7% | |
| X | Portföljavkastning | 350 000 kr | 350 000 kr |
| Y | Portföljens nya värde | 5 350 000 kr | 5 350 000 kr |
| a | Vinstandel (X/Y) | 6,54% | |
| b | Uttag | 400 000 kr | 400 000 kr |
| Realiserad vinst (a*b) | 26 168 kr | ||
| Skatt (30%) på Realiserad vinst | 7 850 kr | ||
| Statslåneränta | 2,55% | ||
| Skatt | 1,065% | ||
| Summa som beskattas på ISK | 4 650 000 kr | ||
| Total skatt nästkommande år | 13 850 kr | 49 523 kr |
Tack så mycket.
Då är ju skatten väsentligt lägre i början iaf, då är ju frågan om det lönar sig över en period på 30 år med avkastning på den uppskjutna skatten? ![]()
förklara vad jag betalar i skatt årligen
Notera att uträkningen ovan gäller första året. Om börsen fortsätter gå upp så kommer vinstandelen under påföljande år att vara allt högre - och därmed skatten.
Så långt är jag med, frågan är ju hur lång tid det är lönsamt med uppskjuten skatt vid 7% avkastning?
i 30 år om man tar ut 4% enligt den eminenta excelfil som postades lite längre upp i tråden. Kolla in den och testa runt lite ![]()
Om målet är att betala så lite skatt som möjligt de första åren av FIRE så håller jag med om att depå är mer fördelaktigt än ISK.
Men jag tycker att det är ett märkligt mål.
Det är bättre att se till helheten. Hur mycket har jag kvar, skattat och klart?
Jag är på team ISK. ![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Har inte förstått detta med uppskjuten skatt på AF. Är det bara om jag plockar ut mindre än årets vinst och jag betalar 30 % på det jag plockar ut som skatten på resten av vinsten jag INTE plockar ut skjuts upp tills jag plockar
Om jag låt säga köper global indexfond för 3 miljoner. Sedan går de upp med 7 %, 210 000 kr. I slutet av året tar jag ut 150 000 kr. Jag skattar 30 % på 150 000, alltså på den del av vinsten jag plockat ut. De 60 000 som är kvar av vinsten och som jag inte plockar ut, är det alltså den 30 % skatten av dessa som skjuts upp, eftersom jag inte plockat ut dem
Så om jag plockar ut lika med eller mer än vinsten, blir det ingen uppskjuten skatt. Men plockar jag ut mindre än vinsten blir det uppskjuten skatt.
Det pratas också om ränta på ränta angående skatten. Vad innebär det?
Låt säga att året därpå blir det ingen uppgång. Men jag plockar ut lika med eller mer än den resterande vinsten jag gjorde året före, men inte plockade ut och därmed inte betalade skatt på.
Om målet är att betala så lite skatt som möjligt de första åren av FIRE så håller jag med om att depå är mer fördelaktigt än ISK.
Men jag tycker att det är ett märkligt mål.
Det är bättre att se till helheten. Hur mycket har jag kvar, skattat och klart?
Jag är på team ISK.
Kom gärna med bra motargument om du ska vinna över mig till den sidan
Det handlar inte bara om de första åren även om det kan vara väldigt värdefullt att sänka sin SORR.
Om man tror att man inte kommer bränna hela sin portfölj utan lämna en del kvar till kommande generationer verkar AF vara fördelaktigt. Om man istället har otur och bränner hela sin portfölj innan 30 har sannolikt börsen gått riktigt dåligt och då har man också sannolikt klarat sig bättre genom att ha AF ![]()
- ISK skatten är en avsevärd post i årliga utgifterna idag. Slipper man den kan man ju ta ut mindre från portföljen alternativt unna sig mer.
- Buffertens storlek kan ju också vara betydligt mindre . Man behöver inte ta med i kalkylen en stor ISK skatt som ska betalas årligen även om börsen är sur. → man kan istället investera mer i aktier och öka förväntad avkastning.
- Att skatten är låg i början och sedan sakta ökar går ju fint hand i hand med att utgifterna (uttagen) borde bli mindre och mindre desto äldre man blir och man förmodligen har de största utgifterna tidigt i uttagsfasen.
- De flesta jämförelserna mellan ISK och AF bygger ju på att man plockar ut alla pengar på slutet. Har man för avsikt att lämna efter sig en slant och man istället kollar totala skatteeffekten efter 29 år istället för 30 blir ju resultatet ett helt annat.
- Möjlighet att kvitta vinster mot förluster.
Behöver läsa på mer men det känns som det finns överhängande fördelar om man inte har för avsikt att sätta sprätt på hela beloppet. Inte bara ren skatteoptimering utan även utifrån riskoptimering eftersom fördelarna jämfört med ISK blir större och större desto sämre börsen går.
Just nu lutar jag mot AF för räntefonder och globalfonder och ISK för utdelande fonder. Ska absolut kika mer på detta!
i 30 år om man tar ut 4% enligt den eminenta excelfil som postades lite längre upp i tråden. Kolla in den och testa runt lite
Ser ingen excel. Finns det med att uttagen i FIRE inflationsjusteras varje år?
. I slutet av året tar jag ut 150 000 kr. Jag skattar 30 % på 150 000, alltså på den del av vinsten jag plockat ut.
Nej. Du har räknat fel. Så funkar inte reavinstskatten.