FIRE -- Uttag, ISK vs AF, optimera för skatt

Som värst betalar man 24 % av uttaget i skatt (med schablonmetoden). Det är mindre än man betalar med ISK och fyraprocentsregeln om ISK-skatten är kring 1 % och portföljutvecklingen varit positiv i reala termer, eller lika mycket som man betalar med ISK första året.

Varför kan det inte bara vara enkelt :grin:

6 gillningar

Det har ju genererats en skatt även på värdeökningen på den del på AF-kontot som inte tas ut. En skatt som ligger i bakgrunden och ska till Skatteverket någon gång i framtiden tillsammans med alla nästkommande års avkastningsvinster. Jag tänkte att det kanske skulle synas i kalkylen?

Nja, som värst är det väl 30%

24% blir det väl först när du har passerat 5 X i utveckling dvs 80% vinst när schablonmetoden är fördelaktig … men det tar ju sin lilla tid att nå 5 X i avkastning

Nej, man betalar aldrig 30 % av uttaget belopp. Om vinsten är under 80 % betalar man under 24 %.

1 gillning

Vid 5x pengarna är 80% vinst och 30% på 80% = 24%.

Är det så man räknar?

Vid 2x pengarna är 50% vinst och 30% på 50% = 15%

2 gillningar

Latent skatt på depå fungerar som en hävstång som man lånar av staten och har investerad. Det är dock på något sätt ett assymetriskt lån, där man inte behöver betala tillbaka hela lånet om börsen går ner, men om börsen går fortsatt upp så får man det exponentiella i ränta på ränta, medan staten bara tar fast andel betalt.

Jag blir lite snurrig när jag försöker greppa effekten av detta.

5 gillningar

Är lite förvirrad och vilse i pannkakan angående uträkning på AF, låt säga att när jag har 5 mille som jag flyttar från isk till af och ska plocka ut 200k om året, någon som kan förklara vad jag betalar i skatt årligen då? Poletten har inte ramlat ner ännu😀

Med den information som du har gett så går det inte att säga.

Med 7% avkastning.

Tror det blir såhär för år 1

AF ISK
Summa årets början 5 000 000 kr 5 000 000 kr
Fondskatt (0,12%) 6 000 kr
Marknadsavkastning 7% 7%
X Portföljavkastning 350 000 kr 350 000 kr
Y Portföljens nya värde 5 350 000 kr 5 350 000 kr
a Vinstandel (X/Y) 6,54%
b Uttag 400 000 kr 400 000 kr
Realiserad vinst (a*b) 26 168 kr
Skatt (30%) på Realiserad vinst 7 850 kr
Statslåneränta 2,55%
Skatt 1,065%
Summa som beskattas på ISK 4 650 000 kr
Total skatt nästkommande år 13 850 kr 49 523 kr

Tack så mycket.

Då är ju skatten väsentligt lägre i början iaf, då är ju frågan om det lönar sig över en period på 30 år med avkastning på den uppskjutna skatten? :thinking:

1 gillning

Notera att uträkningen ovan gäller första året. Om börsen fortsätter gå upp så kommer vinstandelen under påföljande år att vara allt högre - och därmed skatten.

Så långt är jag med, frågan är ju hur lång tid det är lönsamt med uppskjuten skatt vid 7% avkastning?

i 30 år om man tar ut 4% enligt den eminenta excelfil som postades lite längre upp i tråden. Kolla in den och testa runt lite :slight_smile:

2 gillningar

Om målet är att betala så lite skatt som möjligt de första åren av FIRE så håller jag med om att depå är mer fördelaktigt än ISK.

Men jag tycker att det är ett märkligt mål.

Det är bättre att se till helheten. Hur mycket har jag kvar, skattat och klart?

Jag är på team ISK. :sunflower::hugs::sunflower::hugs::sunflower:

Har inte förstått detta med uppskjuten skatt på AF. Är det bara om jag plockar ut mindre än årets vinst och jag betalar 30 % på det jag plockar ut som skatten på resten av vinsten jag INTE plockar ut skjuts upp tills jag plockar

Om jag låt säga köper global indexfond för 3 miljoner. Sedan går de upp med 7 %, 210 000 kr. I slutet av året tar jag ut 150 000 kr. Jag skattar 30 % på 150 000, alltså på den del av vinsten jag plockat ut. De 60 000 som är kvar av vinsten och som jag inte plockar ut, är det alltså den 30 % skatten av dessa som skjuts upp, eftersom jag inte plockat ut dem

Så om jag plockar ut lika med eller mer än vinsten, blir det ingen uppskjuten skatt. Men plockar jag ut mindre än vinsten blir det uppskjuten skatt.

Det pratas också om ränta på ränta angående skatten. Vad innebär det?

Låt säga att året därpå blir det ingen uppgång. Men jag plockar ut lika med eller mer än den resterande vinsten jag gjorde året före, men inte plockade ut och därmed inte betalade skatt på.

1 gillning

Kom gärna med bra motargument om du ska vinna över mig till den sidan :slight_smile: Det handlar inte bara om de första åren även om det kan vara väldigt värdefullt att sänka sin SORR.

Om man tror att man inte kommer bränna hela sin portfölj utan lämna en del kvar till kommande generationer verkar AF vara fördelaktigt. Om man istället har otur och bränner hela sin portfölj innan 30 har sannolikt börsen gått riktigt dåligt och då har man också sannolikt klarat sig bättre genom att ha AF :slight_smile:

Ser ingen excel. Finns det med att uttagen i FIRE inflationsjusteras varje år?

Nej. Du har räknat fel. Så funkar inte reavinstskatten.

1 gillning