FIREmind - Skuldsatt och fast i kvicksand

Om man går runt och hänger läpp över att inte få omedelbar tillfredsställelse gällande sina FIRE-mål till den grad att omgivningen märker det eller påverkas samtidigt som själv satt sig i skiten gällande blancolån etc. så beter man sig som en jättebebis. Det är jämförbart med att gå runt och vara bitter över att inte vara tillsammans med en supermodell samtidigt som man inte orkar sköta sin personliga hygien.

Naturligtvis kan TS ändra inställning, men då krävs det ibland att någon påtalar attitydförändringen som behöver göras även om den kan vara lite bryskt uttryckt.

3 gillningar

Vi har helt enkelt olika syn på hur man får till en attitydförändring, det är okej :slight_smile:

3 gillningar

Absolut, dock skulle jag påstå att det är nästintill omöjligt att få till stånd en ändring av något man inte själv känner till är ett problem.

2 gillningar

Förstår ju såklart att det är jag själv sätt mig i skiten och ingen annan! Om jag hade berättat hela historien så kanske du förstått jag inte är en jättebebis.

Nu önskar jag dock vara lite anonym, därför räcker det med info

Skulden har varit mycket större. Bara iår har jag betalat ca 250tkr.

Skriver ju här på forumet för att få lite väl behövd mental pepp ihop med några goda råd :smile:

12 gillningar

Finns utrymme att låna på huset trillar ju räntan ned direkt. Totalt 545.000 kr i blancolån som du får kanske runt 3,5 procents ränta (3 mån). Jag skulle börja med att undersöka den möjligheten.

1 gillning

Om man är medlem i ett fack eller en organisation t.ex skattebetalarnas förening kan man få blankolån från seb.

Försök lägga om det dyra lånet.

1 gillning

Intressant tanke! Låter ändå som att det var personens tanke från början, men fått avslag från bankerna. Åtminstånde uppfattar jag det så i personens förklaring. Frågan är bara hur mycket utrymme som finns för detta?
Lek med tanken att huset är 50% belånat, husets värde nämner personen som 1.2 miljoner = 600.000kr i lån vid 50% belåning.
Tror då att det blir svårt att baka in ytterligare 545.000kr i detta, totala skulden hamnar ju på 1.145 miljoner (95% belåningsgrad…).

Mvh,

Var realist bara, annars växer detta och blir ogreppbart. Att på 7-10 år dra ihop en summa som leder till FIRE är inte rimligt om du inte är rejält högavlönad och samtidigt har hög sparkvot och låga utgifter. Att du dragit in 67% avkastning på tre år säger ingenting om de kommande tre åren. Det finns en anledning till att man normalt räknar med ungefär 7% i årlig genomsnittsavkastning. Är din aktieportfölj oskattad så kommer ju dessutom ca 20% av vinsten gå i skatt.

Så, det är görbart, men ta en sak i taget. :slight_smile:

2 gillningar

Jag har två tips som inte verkar ha nämnts ännu.

• Hitta någon att dela din ekonomi med. Kan vara en partner, kompis, familj eller annan. Bo tillsammans och dela på bilen så kapar du dina utgifter massivt.
  • Hitta någon vänlig själ som kan gå i borgen för ditt bolån. Underskatta inte vad familj och vänner kan tänka sig ställa upp med när du visar fullkomlig öppenhet.

Good luck!
/BigMac

4 gillningar

Så är det. Trivs jag med nytt jobb så kanske inte FIRE är lika aktuellt.

Tror du ska gå på iden från andra änden, skaffa ett jobb du trivs med och ta fire om det är möjligt när viljan finns att göra en fire för att du vill, istället för att komma undan ett dåligt jobb.

1 gillning

Förstår att situationen måste kännas frustrerande!! Jag tycker att du har fått många bra råd i tråden om vad du kan göra konkret här och nu.

Jag vill flika in att FIRE, åtminstone för mig, handlar till 90 % om beteende och det låter som att det tär mycket på dig att jobba just nu. Om jag vore i din sits skulle jag, förutom att sälja aktierna för att få ner det dyraste lånet, jobba med mig själv och min arbetssituation. Du kanske kan byta jobb eller så kan du inte det, men oavsett kan du arbeta med din egen inställning till arbetet och på så vis göra det mer drägligt.

Jag brukar tänka att resan mot FIRE inte bara ska vara kantat av lidande och uppoffringar med en fjärran dröm av något annat, utan att jag successivt närmar mig de saker som betyder mest för mig och som jag värderar högt.

Håll ut och lycka till!

3 gillningar

Varför skulle det finnas något incitament hos banken att hjälpa dig?
Deras uppgift är att driva ett vinstdrivande företag, inte försöka ordna upp folks ekonomier, det får man klara själv.

Att kalla dig för “jättebebis” kanske var lite osmakligt, men jag håller ändå med @Guldfeber att det kanske går att urskönja en smula “alla är emot mig och vill att jag misslyckas” ton i ursprungsinlägget.
Peppen är då, det är bara som du inbillar dig, de flesta får stå ut med massa skit i livet, självförvållat eller ej.
Det är bara att jobba sig igenom det och komma ut starkare på andra sidan.

Bra att du kom hit. Är inne på sjätteåret mot fire och har väl kommit lite mer än halvvägs mot målet. Det är ingen snabbmat direkt, om man gör som vi och sparar 25000/månad och återinvesterar utdelningar. Feta arv och annat eller sälj av något kan göra resan kortare såklart, men något sådant har vi inte.

Steg ett rent praktiskt bör vara att städa din ekonomi. bort med alla fula lån, endast csn och huslån med bra ränta bör finnas kvar. Att belåna huset till viss del för att städa upp dåliga lån är helt okej.

Därefter, gör en månadsbudget, då kan du se med t.ex. Stefan thelenius sparkalkylator hur lång tid det tar för dig att nå dina mål och fire. Du kan då även se hur dina ekonomiska val påverkar denna resa.

Nästa steg skulle nog vara att försöka komma i kontakt med en coach, som kan hjälpa till med att hitta vägen till vad du vill göra. Ett miljöombyte kan fungera, nytt jobb t.ex. Det beror lite på hur ens mentala tillstånd är. Om det föreligger risk för depression, då kanske en psykolog är ett bättre val i att komma ur sådana tankar och få tillbaka “livsgnistan”. Kanske är FIRE endast ett uttryck för att du vill “komma bort” från något, t.ex. ett tråkigt jobb? Du kanske egentligen trivs med ett vanligt jobb, om bara förutsättningarna är de rätta? Då kanske FIRE blir mindre intressant och sparkvoten kan minskas till fördel för t.ex. upplevelser eller annat som förgyller livet?

Som en bekant sa som flyttade till solen och värmen i Thailand - “Det blir vardag här också”.

Något att tänka på kanske…

/

2 gillningar

Känns väldigt skenheligt när banker drar sig med floskler som att man “vill kundens bästa”, eller “banken för hela din ekonomi”. Det är ju faktiskt skillnad på effektivt och ineffektivt kapital @Esko

Dessa helt absurda kreditreglerna bidrar ju bara till ineffektiviet i ekonomin! Å behöva vänta 3år för att kunna göra någonting är ändå helt otroligt och något som nästan bara händer i Sverige. :smiley:

Att såna floskler mest är för att locka kunder är väl knappast förvånande :slightly_smiling_face:
Uppenbarligen gör banken en bedömning att det är för riskabelt att låna ut pengar till dig.
Det är möjligt att bedömningen inte stämmer, men det är inget personligt, och banken gynnas förmodligen inte nämnvärt att göra ett undantag för dig för att “vara schysta”.

Om du nu absolut nödvändigt inte klarar av att vänta i 3 år och betala av lånen på egen hand utan att belåna huset finns väl möjligheten att sälja det?
Kanske inte något du vill göra, men utan möjligheter är du ju inte att lösa din situation.

2 gillningar

Spännande! Är det mest utdelningsaktier du kör med?

Som sagt så är tanken att utbilda mig inom något mer givande och med en reel karriärs-utveckling.

Skulle nog säga att mitt mentala tillstånd är ok. Mitt stora morot till FIRE är nog att jag har mycket intressen och roliga projekt som håller mig sysselsatt utöver dagsjobbet. Sen är det något mycket onaturligt att vara på platser som jag inte 100% har valt själv, det är inte så jag vill ha mitt liv.

Har varit inne på coach faktiskt, det har runnit ut i sanden för tillfället. Det kunde nog bidra till en bra mental push!

Tack för alla god tips!

1 gillning

@Esko
Du har så rätt! Men efter ett nytt samtal med banken idag så är det bara att låta allt sjunka in igen.
Det positiva är ju att jag nu får betala skulder och spara pengar i 3år utan något mer lån!!

Att sälja huset är inget alternativ. Det kommer jag äga i all evighet.
Men som @Henrik79 tipsar om, kanske bara att byta vardag under dessa 3 åren kunde funkat.

1 gillning

Det kan jag förstå, och jag hade nog inte själv tagit det alternativet.
Men, jag vet inte hur det är med dig, men om jag känner mig inträngd i ett hörn, så känns det bra att lista alla “flyktvägar” för en själv, även om dessa inte är bättre än nuvarande lösningen.

Får man fråga dig hur det kommer sig att du behåller blancolånet och väljer att investera på börsen istället? Oavsett om du kan baka in lånet i boendet eller inte skulle du minska dina räntekostnader med 2500 i månaden om du sålde aktieportföljen och extraamorterade på det högsta blancolånet.

Jag kan förstå att det är roligare att investera än att amortera men i din situation hade jag nog fokuserat på att få bort alla dyra lån först. Absolut att du kan känna dig omotiverad och orättvist behandlad av bankerna men här tror jag att du behöver ge dig själv lite cred: du har kommit ur lånespiralen på egen hand och har siktet inställt mot FIRE. Detta är betydligt bättre än många som fortfarande inte kommit ur (inklusive flera av mina egna bekanta). Tänk att nu kör du på i tre år som tusan på egen hand tills din anmärkning hos Kronofogden att avskriven och sen, ja då jävlar, går det mycket mycket fortare att nå FIRE. Kämpa på så är du där tids nog! :muscle:

3 gillningar