Flytta till mindre boende för Flamingo FIRE som 30-åring?

Jag tycker det är extremt inspirerande med genomtänkta små boenden. Mycket heller mer ”intentional” än bara vräka på med massa ytor som måste fyllas.

Never to small är en YT kanal med inspo som klingar hos mig.

4 gillningar

Väldigt intressant. En ny dimension på det hela. Får man fråga hur litet du bor själv?

Minitrea 57kvm 2 vuxna 2 barn. Tidigare även 2 katter men yngsta blev kattallergiker. :sweat:

Oj, tack för länken. Det här måste jag sätta mig ned med en kopp kaffe när jag klar i huvudet för att förstå mig på.

Har ni bott större och skalat ner eller bara aldrig köpt/hyrt större?

1 gillning

Vi bodde först som sambo och katterna på 35kvm. Flyttade till nuvarande för att vi blev med barn. 1 av sovrummen stod oanvänd i 4–5 år. Det var inte förrens dottern blev 3–4 och lillebror kom som vi började bo in hennes sovrum. Vi har inte känt behov av större och vi bor billigt nu. Vi har inga lån på lägenheten som är värderad till 4. Skulle lätt kunna köpa större men varför? Då måste man fylla den med massa skit för att det inte ska se ödsligt ut och eka förfärligt när vi och ungarna härjar. :crazy_face:

4 gillningar

Men alternativkostnaden är väl ganska enkel att räkna på. Bara att jämföra vad motsvarande hyresrätt kostar i månaden med vad du betalar idag. Förr var BRF billigare än hyresrätter. Man fick mer yta för pengarna. Men nu är det nog tvärtom. Men har inte räknat på om det finns någon “magisk gräns” på räntan när det tippar över. Men varför låsa in flera miljoner i en lägenhet som sjunker i pris (räkna med inflationen också, inte bara vad du köpte lägenheten för) när man kan ha pengarna på börsen?

Gäller såklart bara om man kan jämföra med en hyreslägenhet i ett trevligt område man vill bo i, inte ute i slumen :wink:

Hej,

Det känns som att du med hjälp av lite enkla tumregler kommer räkna i femton minuter och inse att du tillhör den klick som potentiellt sparar ”för” mycket.

Som ett snabbt exempel skriver du att du vill jobba 60%-80%, vilket skulle sänka din lön på årsbasis med 240 000-120 000. För att plocka ut det med 4% regeln behöver du 3/6 000 000. Men då är det givet att du ska ha samma typ av utgifter och sparande.

Med ditt sparande och den stora lägenheten kvar under tiden så är du där om tio år (om du sparar i samma takt). 6 mille på hög vid 40 års ålder. Räknade på 1mille, 25k i månaden och 7% avkastning. Det är bara att gratulera :slight_smile:

Hade aldrig bytt ner mig i din sits för att frigöra kapital

Hur beräknar ni när man tillhör den här klicken? Känns som att det beror väldigt mycket på vad man har för mål och situation. Blir stundtals i tankar om jag också sparar för mycket men samtidigt har jag väldigt långt kvar tills jag når mina ekonomiska mål och känner inte att jag kan räkna med att få bibehålla mina intjäningsmöjligheter/hälsa/andra faktorer som gör att jag kan räkna med tid som en definitiv faktor som jag har ”säkrat”. Vore intressant att höra hur andra tänker om det.

2 gillningar

För att få en uppfattning kring hur mycket andra i samma ålder sparar så kan du ju kika på diverse sidor där mannan investera t.ex. Avanza Hur mycket sparar andra i din ålder 2022?

På rikatillsammans blogg diskuteras detta ibland. Det betyder ju inte att det är en riktlinje. Men på rikatillsammans så är ju en tumregel att om du sparar 10% av din lön så är det kanon. Så genom att kombinera ditt kapital nu (långt över medel) med hur mycket du sparar (långt över medel samt 10% tumregel) så ligger du väldigt bra till.

Men till det kommer ju dina egna planer som du så klart ska utgå ifrån när du räknar.

Men oavsett vad så har du alla möjligheter att lyckas :slight_smile: Du har mer pengar nu än många någonsin har på kontot och kunskapen att få dem att växa.

Hur resonerar ni kring alternativkostnaden med att vara obelånade? Alternativet skulle ju vara att låna upp till åtminstone 50% och placera likviden på börsen?

Jag tänker ändå att fastigheter kommer att fortsätta att stiga i takt med reallöneökningarna i samhället, d.v.s. mycket långsammare än tidigare men åtminstone kompensera för inflationen. Med det sagt så skulle jag mer än gärna flytta till en hyresrätt som du föreslår. Tyvärr verkar det vara svårt att få tag på mindre billiga hyreslägenheter i attraktiva lägen.

Jag tror tyvärr att du har helt rätt. Redan idag skulle jag kunna gå ned i tid. Det är bara en fråga om hur mycket jag vill spara. Ett billigare boende är som du visar inte avgörande utan det handlar kanske om andra värden som Wu-Jiao varit inne på? Men samtidigt kan man ju inte blunda för att det skulle ge ens ekonomi en skjuts att frigöra 2 miljoner i kapital?

Vad uppfriskande att du skriver så! Skulle du vilja utveckla ditt resonemang?

Jag var på väg att ansöka bolån hos Stabelo för att investera hos Avanza i år. Sen blev jag varslad och uppsagd och behöver vänta tills jag får ny anställning innan jag tar upp det igen. Men på senare tid har jag börjat se om jag kan casha ut bostaden istället och bo i hyresrätt istället. Jag har kommit fram till att jag inte tycker bostadsrätt är något för mig. Att utöka indexfonderna med några extra mille samt lite värdepapperslån på det känns mycket mer intressant. :heart_eyes:

Jag kan se frestelsen. Hur tänker du kring timing av exit från bostadsmarknaden? Nu är väl förmodligen inte det bästa tillfället att sälja bostaden?

Priserna har gått upp igen så det är nog okej redan nu. Klart att det skulle vara möjligt att det går upp mer om vi väntar in räntesänkningar men jag har varit investerad i bostadsmarknaden över tjugo år nu så det blir bra hursomhelst. Den faktor som avgör är vilken hyresrätt vi vill ha och när vi lyckas få förstahandskontrakt.

Jag hade helt klart sålt och flyttat till mindre jag vill ha det mesta av mina pengar i produktiva tillgångar, skulle jag ha ett rum extra så hade det stört mig någon enormt vilket slöseri med mina egna resurser det hade varit om jag nu inte hyrde ut rummet eller liknande :slight_smile:

1 gillning

Tack för din reflektion. Med samma resonemang antar jag att du föredrar hyresrätt framför bostadsrätt?

1 gillning