Fonder som riktar in sig på lågt värderade företag?

Hur vet du att det är dyrt, och i förhållande till vad? Kommer det bli billigare i framtiden?

1 gillning

Hur vet du att det är dyrt nu?

En sak är i alla fall säker. Pengar på konto utanför börsen tappar i värde hela tiden (p.g.a. inflation).

Har du några kriterier för när det är en bra startpunkt? Några nyckeltal (vilka isåfall) under vilka nivåer?

Nej jag vet, jag kan inte veta, men har hittat en strategi som känns bra för mig. Kan inte låta bli att lyssna på Grantham och andra som ser situationen som väldigt riskabel just nu. Är därför på börsen med det jag vågar vara där med just nu, och tänker att det inte är någon katastrof om jag väntar med resten. Har ändå hunnit få 10% avkastning i år, och det kan jag vara nöjd med.

Det var precis detta jag försökte varna för i första svaret du fick. Att gå på känsla är mycket sällan en bra ide. Börsen är en känslomässig berg och dalbana. Det är med känslorna vi betalar för avkastningen…

Om man inte är bekväm med risken, då ska man inte ta mer risk. Men då ska man också vara medveten om att man inte kan ta mer risk sen när det “känns” bättre utan att riskera rejält mycket lägre avkastning. Det är när det känns som bäst det smäller som värst.

Om man är obekväm med risken kan man putta in över tid. Men man behöver en utformad strategi baserat på mätbara saker och inte känslor på när och hur man ska gå in med sitt kapital. Sen genomföra den planen så länge de grundförutsättningar man utformat planen för kvarstår. “Känsla” är bland de allra sämsta metoderna som finns.

1 gillning

Nu var det ju egentligen inte min strategi jag ville diskutera i den här tråden och nu har jag ju bestämt mig, så det kanske inte är lönt att diskutera vidare så mycket mer. Men någonstans måste man väl ändå gå på vad man tror, även om man inser att man inte kan veta, och jag TROR verkligen att vi kommer att se en rätt stor nedgång någon gång inom ett år. Baserat på den teorin bedömer jag det som bättre just nu att hålla en inte alltför hög risknivå och jag har definitivt en plan. Nämligen att hålla denna nivå det kommande året (förutsatt att det inte blir en kraftig nedgång innan dess), alltså avvakta vad som sker. Jag investerar om prisnivån går ned till så som den såg ut innan förra kraschen eller mer. Om inget hänt inom ett år börjar jag då att månadsspara in resten, och under tiden månadssparar jag även som vanligt.

Om det har varit konstant raketuppgång och känns ännu sämre om ett år (typ upp minst 20% upp från idag). Kommer du även då månadspara in resten som du har haft likvid tills dess?

@Anonym

Läs detta och ta en funderare, det är från podcasten Rational Reminder med Professor Kenneth French. Den spelades in under covidkraschens start. Här är en länk till avsnittet.

Det är väldigt viktigt enligt mig, istället för att gå ur marknaden, välj att dra ner på risken. Nu verkar du ju vilja riska av men behålla kakan. Fungerar inte riktigt så tyvärr.

Ben Felix: One of the questions that I’ve gotten several times in the last couple of weeks is, doesn’t it make sense knowing that all of this uncertainty is being priced into the market? Doesn’t it make sense to just get going to cash and sit on the sidelines until we know what’s going to happen? It seems intuitive when you say, well, the market’s going to keep dropping, so let’s just get out and get back in at the right time. Of course, who knows what the right time is? How would you respond to that line of thinking? If someone says, “Well, let’s just go to cash until a better time to get in,” whenever that may be .

Prof. Ken French: Well, in your question, I think I’m going to quote you accurately. You said it seems intuitive when you know the market’s going to keep dropping. Yes, absolutely. If you know the market’s going to keep dropping, get the hell out. But if you know the market’s going to keep dropping and you’re not special with respect to that information, so does everybody else, and it’s already impounded in prices. So it’s not logical to say everybody knows the market is going to keep dropping. The reason one might want to adjust his or her portfolio at this point is because they’ve learned something about themselves. They’ve discovered that their tolerance for risk like this is lower than they thought. If that’s really the case, then fine. With this level of volatility, if this is way more painful than you anticipated, then adjust your portfolio. But you probably should think of that as your new permanent portfolio.

It wouldn’t make sense to say, okay, I used to think I was just like the market, like all the other investors in the market I want my fair share of the market. Now, I’m thinking, oh no, I am more timid than the typical investor, I better reduce my allocation to stock. Now, that you’ve discovered you’re more timid, you probably ought to use that information later on when you’re building your portfolio. So what I’m getting into here is my general way of thinking about portfolio allocations. I’m thinking about how people should construct their portfolios. And I always frame it by saying, I know the average dollar invested holds the market portfolio. How do I differ from the average dollar invested? If I look like absolutely the typical investor out there, then the market portfolio seems perfectly sensible for me as my portfolio.

But then I might say, “No, in fact, I am more timid. I have more risk aversion than the typical investor.” Or go the other way, I’m less timid, I’m more adventuresome, I’m willing to take on extra risk in exchange for the equity premium, the positive expected premium associated with stocks relative to fixed income, relative to the risk-free asset. If I am not very risk averse, I have a daughter who is as close to risk neutral as anybody I know. That’s a huge benefit to her. Why? Because she gets to capture that equity premium without suffering all of the concerns about, gosh, what’s going to happen to my portfolio? It just doesn’t scare her. By the nature of her personality, she’s the beneficiary, she captures the equity premium for free. Me, I get paid, I think I probably do look like a typical investor in terms of my own risk aversion. So I’m getting a fair risk return trade off.

Somebody else who’s at the other extreme, they’re not going to get compensated enough to say, you really ought to be holding your fair share of the equity market. That doesn’t mean they don’t want to hold any, but they probably want to hold less. So now when I see all this volatility here, what I presume … And I don’t have the data to be able to prove it, the data are just too noisy to make a compelling argument on this with the data. But you got to believe everybody else understands this volatility, and people are demanding a higher expected premium to hold the volatility that we’re currently experiencing. The point estimates say that in fact that is what happens. Expected returns do seem to go up when we’re in these really turbulent economically pessimistic times.

1 gillning

Ja, men i väldigt långsam takt. Och då menar jag verkligen väldigt långsam.

Varför inte sätta upp den (väldigt) långsamma DCA insättningen redan nu då?

För att jag redan investerat rätt mycket och tror det blir en nedgång, tycker detta räcker för nu men om ingen nedgång kommit fortfarande efter ett år är det dags att börja göra något med resten.

Vad står DCA för förresten?

Jag tycker du försöker tajma marknaden baserat på känsla. Det är sällan (i princip aldrig) att rekommendera.

Jan och Caroline har gjort ett avsnitt på marknadstajming. https://rikatillsammans.se/marknadstajming/

Jag tycker det vore mycket rimligare att ha en lägre risk generellt istället (i framtiden) för din del (givet det du skrivit i denna tråden). Alltså lägre andel aktier. Det sänker risken på ett effektivare sätt än marknadstajming.

DCA betyder Dollar Cost Avaraging, alltså att köpa in sig över tid med en del kapital (månadspara). LSI är “Lump Sum Investing” eller att dunka in allt med en gång.

Som tur är så är jag en vuxen människa som gör egna val och som också får ta konsekvenserna av dessa :blush:. Om det här är klokt eller inte går att veta först längre fram, så vi får väl se…

Du gör vad du vill. Det är dina pengar.

Glöm inte att du frågade om jag hjälp. Jag avråder kraftigt från den typ av (marknadstajming) strategi du verkar implementera för att sänka risken. Varför återfinns i både länken till bloggen jag delade och det @ramagon delade.

2 gillningar