Om du vill få en liknande funktion som Lysas räntefonder hade jag valt alternativ 3. Som @JFB nämnt tidigare har Amf Lång obligationer med hög kreditvärdighet och har en blandning av statsobligationer, bostadsobligationer och företagsobligationer. Lysas räntor har något längre duration (cirka 4,5 år jämfört med cirka 3,5 för Amf Lång).
En aspekt som har nämnts som nackdel med Amf mix är att valutasäkringen för de utländska obligationerna i vissa fall kan påverka fondens utveckling negativt. Zino har skrivit ett inlägg om det i annan tråd:
Om man zoomar ut ytterligare i tid ser man att Amf lång (lila) historiskt har haft bättre utveckling än AMF kort (rosa).
Skälet till att Amf lång har gått sämre på senare tid är kombinationen av dess längre duration och att räntorna höjdes. Den längre durationen gör fonden känsligare för ränteförändringar, både åt positivt håll och negativt. På längre sikt förväntar jag mig att Amf Lång kommer att ha bättre avkastning än Amf kort.
Om du vill läsa mer om hur man kan se på olika räntefonder och inte har sett tråden om räntefonder som @Zino har skapat, är den väl värd att ta del av.