Diskriminering är en av restförklaringarna som återstår i det som inte kan förklaras av mätbara skillnader, dvs “oförklarade” skillnader. Jag tror inte vi kommer att förstå varandra här på forumet. Du är välkommen att anmäla dig till de kurser jag undervisar på på universitetet så ska jag förklara noggrannare.
Vilka mer skillnader finns de som rest? Du säger att diskriminering är en av dom. Vilka är då de andra? Typ allt annat? Är ju trotts allt oförklarliga. Oavsett om du lär ut saker i skolan eller ej
Senast jag läste om det så va skillnader i attityd till risk mellan könen inte riktigt kartlagt, men jag är långt ifrån någon expert på området.
Jag skulle definitivt kunna tänka mig att det är en förklaring i vissa fall. Jag stör mig på att man försöker säga att man har en förklaring till det som inte gick att förklara i studien.
Antingen finns det en fastställd förklaring och då är det förklarbart. Eller så finns det ingen förklaring och då är det oförklarbart kan inte vara båda samtidigt.
Man måste helt enkelt välja. Annars blir diskussionen fruktansvärt märklig.
Jag personligen tror att det beror på att kvinnor spenderar mer än män. Och att män behöver pengarna för att attrahera kvinnor medans kvinnor inte kan göra de samma mot män. Men har absolut inga belägg för detta i någon studie.
Så ni lär ut på universitetet att sådant som vi för tillfället inte har kunskapen att förklara kring löneskillnader beror på diskriminering. Förstår jag det rätt då?
Trodde svenska universitet hade större krav på sig för att fastslå sådana slutsatser.
Vi lär ut metod och att läsa vetenskapliga texter. Nu har den här diskussionen spårat ur i mer eller mindre medvetna missförstånd av vad jag skriver, så jag kommer inte att försöka göra mig förstådd här mer.
Missförstod inte med vilje, många av oss har inte läst på universitet så jag förstod inte hur du menade. Tack du försökte förklara men blev tyvärr inte mycket klokare, kan mycket väl bero på min okunskap kring det akademiska språket.
Är genuint nyfiken om ni lär ut att det beror på diskriminering eller inte, eller om det bara är en bland många sannolika hypoteser?
Det finns ingen one-size-fits-all. Varje familjs situation är ju unik. 50/50 skulle vara leda till att föräldraledigheten , oftast, hos männen , inte tas ut pga av ekonomin. Vi ska ju inte göra det svårare att ha barn. Själv har jag 1 månad kvar av den “obligatoriska” föräldraledigheten. Funderar starkt på att låta den brinna inne då jag förlorar så mycket pengar att vara hemma en månad istället för att jobba.
Det naturligt är den som tjänar mest ska jobba, oavsett kön. Sen har vi egen-företagare så inte skulle klara av att släcka ned några månader. Alla är inte anställda på ett stort bolag i Sverige.
Jag förstår inte varför inte män står på barrikaden och skriker sig hesa över sin rätt att få vara med sina barn. Varför är det inte fullt av bråk i förhållandena över att de vill få vara hemma lika mycket, eller mer, än mammorna? Varför sätter de sig i en ekonomisk eller arbetsrelaterad situation där de inte har råd eller känner sig ha möjlighet att vara hemma?
Hade det varit jag hade jag flyttat till en etta på landet, bytt jobb, ätit skorpor och druckit vatten för att ha möjlighet att vara hemma med mina barn.
Och det gäller inte bara män här på forumet utan även de jag känner IRL, tyvärr även min egen man…
De finns säkert, men jag känner inte till någon kvinna som låtit hög lön, eget företagande eller annat stå i vägen för föräldraledighet.
Jag förstår alltså att man kan befinna sig i en situation där jämnt fördelad föräldraledighet känns svårt. Jag kan bara inte begripa att man sätter sig i den situationen eller varför man väljer att stanna där. (Såvida man inte redan bor i den där ettan och redan äter skorpor för då kanske man inte har ett val.)
Håller helt med dig. Nuvarande system är en bra kompromiss av frihet och incitament för mannen att vara hemma. I vassa fall kanske ett 50/50 system skulle leda till att vissa inte skaffar barn eller bara skaffar ett och det tror jag vi som samhälle ska försöka undvika. Allt för få som skaffar barn redan utan att göra det svårare än det behöver vara.
Tja du verkar ju vilja att staten (dvs vi) ska betala ut det värdet dina barn antas bidra med i framtiden för att du ska kunna hålla din fru hemma.
För mig är alternativet snarare att du försöker tjäna mer pengar istället för att skriva att det är svårt att få ihop det med en arbetandes. Ett lyxval i mina ögon.
Jag tycker att det mest logiska om vi ska ha föräldrarförsäkring är att se det som en saminvestering. Där staten är med och bekostar uppförandet av nya produktionsenheter.
Det har inget med min ekonomi att göra. Jag säger att det är svårt ekonomiskt för att vi har feministiska idéer som är till för att tvinga fram ett hushåll med två löner. Tex bort tagningen av sambeskatningen.
Tror du blandar ihop det med gnäll. Kort och gott jag önskar att staten inte tog mina pengar under hot om våld, för att senare ge tillbaka dessa pengar för att vinna politiska val. Jag är alltså emot idéen att vi ska utöva makt mot våra medborgare bara för saken skull. Jag tycker vi ska kunna leva så fritt som möjligt helt enkelt en mer fri värld. Förstår du mig bättre då?
Alltså hur beter du dig i diskussioner egentligen? Förstår verkligen att folk tröttnar.
Lägg istället fram argument för varför diskriminering inte kan vara ett skäl till löneskillnader. Vad är din begåvade förklaring? Biologiska skillnader?
@moderatorer får gärna rensa i denna tråd
Ett bekvämt sätt att slippa ta en diskussion när man missleder människor. Vad som är oklart är om du gör det medvetet eller omedvetet.
Så om någon påstår något tokigt, så ligger det på andra att killgissa sig till andra förklaringar? Poängen är att det är oförklarade skillnader, inte att det är fritt fram att låtsas som att det finns vetenskapligt stöd för någons personliga hypotes. Vad som är förkastligt beteende är att missleda människor medvetet.
Tror nog att det är du som får läsa om. Med min tolkning så är det efterföljande diskussionen kongruent.
Diskutera sakfrågan i stället för att hoppa på folk. Om det nu är tokigt, varför är det tokigt och vad finns det för alternativa förklaringar? Eller menar du att löneskillnader inte finns öht?
Tror inte någon påstått att viss skillnad inte kan bero på diskriminering, handlar snarare om att vi inte har några vetenskapliga bevis för det ännu, kanske kommer snart?
Håller med om att kalla skolan för dagis osv är onödigt och inte särskilt konstruktivt om man vill ha ett lärande och schysst samtal.
Är nyfiken också, om det visar sig x % beror på diskriminering, ska vi kvotera lönerna då med så det blir 50% lika mellan könen, eller hur ser förslagen ut att få exakt samma lön mellan könen. Medborgarlön kanske? Inga personliga löneförhandlingar? Hur tänker ni?
Det är exakt vad jag gjort. Min poäng var att Ester spred desinformation, antingen medvetet eller omedvetet, genom att försöka få det att verka som att det denne skrev var vetenskapligt belagt. Det är tokigt att sprida desinformation. Detta faktum kräver inte att jag i min tur ska sitta och killgissa.
Du kommer med starka anklagelser att jag skulle “hoppa på folk”. Vad har du för belägg för detta?
Hur kan du tro att jag menar att löneskillnader inte finns öht? Vad föranleder denna fråga?
Du framstår som mycket svamlig.
Jag jobbar deltid för att få mer tid med barnen medan frun jobbar heltid. Jag känner absolut att det är jag som dragit det längsta strået.
Men, när det gäller den initiala föräldraledigheten, spädbarnstiden, då är jag lite mer kluven. Vi delade dagarna 50/50, men om vi skulle råka få en ny kull ungar (ta i trä) så skulle jag nog låta henne stanna hemma några månader extra. Det var tungt för hela familjen att avbryta ammandet “i förtid”, särskilt med andra barnet, och jag kan inte riktigt skaka av mig känslan av att jag stal en viktig tid av henne. Spädbarnstiden var mysig, men för mig var den inte alls mer speciell än tiden jag har med ungarna nu, snarare tvärtom.