Fördelar med att få barn när man är ung

Jag tycker att det är upp till varje enskild människa att avgöra huruvida man vill skaffa barn och/eller husdjur, eller ingetdera.

6 gillningar

Man kan se detta på olika sätt. För egen del hade det varit en fördel att få barn som yngre för att jag då spenderat färre år fokuserandes på helt meningslösa projekt. När man inte har barn fylls livet lätt upp av en massa totalt irrelevanta saker. Man vill ha den senaste modellen av någon jacka, åka på skidsemester till något tjusigt ställe, köpa lägenhet på rätt adress eller söka nytt jobb med högre lön. Kort sagt - en massa meningslöst skräp. När man får barn behöver man fokusera på rätt saker och all den tid man tidigare slösat på trams försvinner i ett nafs.

5 gillningar

De finns för å nack delar med att få barn när man är ung eller äldre..

Själv vart jag förälder i 35 års åldern å många vänner fick barn som unga, å i stort sätt har alla dom separerat av olika anledningar.. Många har känt att dom inte hunnit leva livet dvs. leka rommen av sig innan barn, å då varit nyfikna på uteliv å fester..

Fördel som äldre förälder är att de behovet inte fanns lika mycke.. Som ung orkar man förstås mer, men för egen del kändes inte de så…

1 gillning

Fick första barnet vid 32.

Ju mer jag tänker på det desto mer lutar jag mot att jag hade skaffat barn tidigare om jag gjort om det. Få barn vid 40 - gör du det två generationer då är mor/farföräldrar 80 när barnbarnet föds.

4 gillningar

Min erfarenhet är den omvända.

De som skaffat barn tidigt är alla fortfarande tillsammans medans de som hade svårt att hitta en rimlig partner skaffade barn sent med en inte helt 100 person och skiljde sig när barnen var mkt unga.

2 gillningar

Träffade frugan sent. Stor ålderskillnad mellan oss. Så jag får förmodligen inte uppleva barnbarn om sönerna väntar lika länge som jag gjorde. Märker att kroppen börjar åldras och man får en stress att bara man fixar tills de är myndiga.

Jag delar @Agaton-Sax åsikt att man skaffar barn väldigt sent idag. Självförverkligande är bara ett annat ord för det individuella samhället där man fokuserar på sig själv först när man egentligen kanske fokusera på helheten.

3 gillningar

Ja, det är det jag tänker.

Har du en partner som du gillar och livet inte är ett kaos - kör. Ju tidigare desto bättre. Chansen kanske inte kommer igen. Partnern kanske försvinner eller så händer andra saker i livet som gör att det aldrig blir några barn. Det mesta andra - karriär, resa - kan man göra senare i livet.

Jag fick mina barn när jag var 32 och 34, men med facit i efterhand kunde jag och partnern ha skaffat dem 10 år tidigare. Helt onödigt att dra ut på det.

3 gillningar

Fördelen är att man kan. Förmågan försvinner förr eller senare. Men man vet inte hur eller när.

1 gillning

Får man fråga varför ni drog ut på det?

Lite allmänt stökig tillvaro med jobb på olika orter, relationen fungerade inte bra under en period men det viktigaste skälet var nog att ingen var särskilt inställda på det när vi var 20-25. Det var fokus på att hitta jobb, resor, fester och annat.

För övrigt är vi skilda nu men jag är oerhört glad att vi faktiskt skaffade barn. Hade vi inte gjort det så kanske det aldrig hade blivit några barn. Skilsmässan är helt sekundär i sammanhanget.

2 gillningar

Kroppen läker snabbare efter förlossning om man har barn tidigt i livet. Du kan ge dig mer tid innan nästa barn ska ut eftersom du ha mer tid innan du närmar dig 30-40 och fertiliteten minskar.

Inkomstbortfallet är mindre eftersom du troligtvis har sämre lön som ung.

2 gillningar

Detta har jag inte tänkt på tidigare. Bra kommentar!

Mja, jag hade kanske inte velat börja fullt så tidigt. Vi fick barn när vi bägge var 31 år (födda samma fina årgång). Men jag var inne på att skaffa barn ett par år tidigare, men min bättre hälft ville avvakta… Så det dröjde två-tre år innan den förstfödde kom. Vet inte riktigt vad vi väntade på, men det var en väntan som var väl värd.

Vi fick barn när jag var 24 (de andra 27 och 34). Tyckte att det var kul att vara ung förälder och upplevde att det var mkt lättare att kombinera studier med barn (barn 1+2) än jobb med barn (barn 3). Vi bodde i en central 3a i 6 år med de första 2; de delade rum, vi behövde ingen bil, cykel till allt (dagis på väg till Universitet). Storhandlade med Emmaljunga barnvagn, var vana vid ett fattigt studentliv och handlade mkt till barnen second hand. Man hade mera ork och var liksom friare. Lifestyle creep fanns inget utrymme för. Hemmalaget barnmat, tvätta tygblöjor i Brf tvättstuga :winking_face_with_tongue:. Fast det gjorde vi inte om med barn 2, då blev det Pampers…. Mormor 48år var favorit-hoppade studsmatta, badade och åkte skidor med barnen.

Hade gjort likadant igen :heart:

8 gillningar

Grattis! Barn är bäst.

Mitt primära argument för att skaffa barn tidigare är att varje år man väntar innebär en högre risk för att det aldrig blir några barn. Är du en bättre förälder när du är 31 än när du är 21? Ja, troligen. Du har 10 års mer uppsamlad klokskap. Men väntar du så kanske du aldrig blir förälder.

2 gillningar

Exakt. Och vi har tre nu, men jag försöker mellanåt provocera fram ett fjärde utan framgång (lätt å vara kaxig när hon stängt kiosken för gott)… :melting_face:

Man blir aldrig redo. Ska man vänta på att man är redo hinner man dö femtioelva gånger innan gylfen ens dragits ner. Som nämnts tidigare, är man i en stabil relation och livet inte är fullkomligt kaos - kör bara kör!

2 gillningar

Det är väl ungefär så jag resonerar också. Tänker att planerade barn kan vänta tills man är 18 iallafall. Men hade någon av mina döttrar blivit gravid vid 15 så hade jag nog lutat mot att hon skulle behålla barnet, och ställt in mig på att bli en väldigt närvarande morfar som också finansierar delar av tillvaron.

Jag är rätt övertygad om att det hade blivit en bra tillvaro för både henne, pappan och barnet. Dottern hade kanske fått skjuta på sina studier och sin karriärutveckling något år eller tre jämför med sina jämnåriga kamrater. Men hon hade absolut inte behövt avstå från alla fester, resor och nöjen. Och när hon är 30 - och andra börjar fundera på att skaffa barn - så har hon självgående barn.

4 gillningar

Ju fler, desto bättre. Skulle gärna haft fem.

4 gillningar

Vad fint :heart: