Förklaring till och riktlinjer kring användning av emojis i forumet

Jag använde älgen (vägrar kalla den hjort) när någon berättade något som gjorde en förvånad. Typ som om du är på promenad och plötsligt står en stor älg och stirrar på dig. :face_with_peeking_eye:

2 gillningar

Tyvärr kan jag inte sätta förklaringar på emojis:arna.

Upplever det också. Kommer lägga tillbaka några ikväll och kommer göra det helt på eget bevåg eftersom ingen ändå kommer bli nöjd. Skrattade åt din ena humor-kommentar, men saknade då skratt-smileyn.

9 gillningar

Jag förväntar mig då att i framtiden mest få :joy: och :poop: på mina inlägg, ofta samtidigt :sweat_smile:

Att ta bort alla emojis utom de positiva känns lite väl extremt om du frågar mig. :thinking: Däremot att ta bort sådana som uppenbart kan vara lite snorkiga som 🫎 är väl kanske helt ok. Men så som det är tänkt nu känns det ganska likriktat och lite väl inskränkt faktiskt.

Jag hoppas att detta beslut kommer omprövas i förlängningen.

1 gillning

Problemet är nog att renen har missbrukas till den grad att den är omöjlig att tolka.

Som exempel någon frågar efter högrisk fond.

Ok x fond kan vara en bra sådan.

Och får bara en ren symbol och inget annat.

Omöjlig att tolka. Tycker i alla fall jag.

2 gillningar

Tror det här är generellt en bra strategi för dig. Fråga gärna om råd, men gör sen vad du själv tycker är vettigast utan att ta hänsyn till vad vi andra gapar om.

6 gillningar

Det går aldrig att göra alla nöjda, så man får välja vilka man vill göra nöjda, i samspel med hur man vill att saker ska vara själv.

…och nu såg jag att du skrev två minuter innan det jag skrev att du skulle göra det ikväll @janbolmeson. :joy: Låter bra, mer BDFL tack. :grin:

(Jag är också glad att jag lyckades hålla mig tillbaka från att skriva den första känslan om att förändringen kändes ”smått nordkoreansk” till sin karaktär… :rofl:)

1 gillning

Då, nästan kväll, så nu har jag enhälligt bestämt för att prova följande emojis:

• Hjärta :heart: – För att uttrycka kärlek, tacksamhet eller stark uppskattning. Typ: “Tack för ditt inlägg

• Tummen upp :+1: – Används för att visa att man gillar eller håller med om ett inlägg., Typ: “Jag gillar det du skriver.” eller “Bra jobbat!”

• Skrattande ansikte :smile: – För att visa att något är roligt eller underhållande. Typ: “Det här fick mig att le eller skratta.

• 100% :100: - För att visa att man håller med till 100%. Typ: "Jag kunde inte skrivit detta bättre själv! Grymt!"

• Klappande händer :clap: – För att applådera eller visa uppskattning för något välgjort. Typ: “Grattis, bra jobbat!

• Förvånat ansikte :open_mouth: – Används när något är oväntat eller överraskande. Typ: “Oj, det har jag inte tänkt på” eller “Oj, detta var något annorlunda.”.

• Tänker :thinking: – Används när något är tankeväckande eller kräver eftertanke. Typ: “Hmm, detta var intressant.

• Gråtande ansikte :cry: – För att visa empati eller sorg över något. Typ: “Jag beklagar sorgen” eller “Detta gjorde mig ledsen att läsa.

• Glödlampa :bulb: - Detta var ett upplysande inlägg. Typ: “Spännande, nu lärde jag mig något nytt! Tack!

• Kram :people_hugging: – För att visa “jag känner med dig” utan att det behöver vara ledsamt. Om denna börjar användas ironiskt åker den bort eller leder till en tillsägelse. Användas i situationen, typ: “Vill du ha en kram?

• Nej, håller inte med :person_gesturing_no: - försök till emoji som signalerar nej, förhoppningsvis utan laddningen som andra emojis kommer med. Missbrukas den åker den bort. Använder man denna så bör man även unna sig en kommentar till varför man skrev den. Denna är således på en prövoperiod. Typ: "Jag ser vad du skriver, men jag håller inte med."

Förstår att ingen kommer bli nöjd, vissa kommer vilja ha bort emojis, andra kommer att vilja lägga till etc. Oavsett hur jag slår knut på mig kommer det inte fungera. Därav att jag kör på ovan som är en variant av det vi har haft med några korrigeringar. Nu låter jag det vara ett tag (hoppas jag) så får vi se var vi landar.

15 gillningar

Låter bra med en som är tydligt nej håller inte med. Även utan svar så kan man då se att folk ej håller med eller kanske har missförstått en.

Kan man själv välja om man vill förtydliga eller be folk förklara vad som anses vara fel.

Den känns mer neutral än förolämpande

Bra. Men saknar redan glödlampan då jag velat markera att detta var ett upplysande inlägg.

3 gillningar

7 gillningar

Kanske var jag för snabb på bollen för nu finns glödlampan igen :sweat_smile:

2 gillningar

Bra! :bulb: Då ser jag att det nu finns ett hål där :poop: skulle platsa perfekt! :smiley:

6 gillningar

Och samma för alla som inte håller med…

4 gillningar

Forumet är redan mycket roligare! :sweat_smile:

5 gillningar

Hrm de som :no_good_man: det ska enligt gällande regler lägga en kommentar :joy:

Jag ser vem ni är och det gör gud också :sweat_smile:

3 gillningar

Jag ser missbruket föröka sig min käre @Anonym

1 gillning

Känner nästan behov av en. :man_facepalming:

5 gillningar

A, men, du, du får UNNA DAJ en kommentar :sweat_smile:

2 gillningar