Förklaring till och riktlinjer kring användning av emojis i forumet

:metal:detta är mer hårdrock

Gällande att sträva efter tydlighet har man säkert ett försprång om man har tränat mycket på att formulera sig. Strävan och önskan att bli förstådd kan ju dock alla ha.

Att man umgås med människor som är lika en själv är väl, som du skriver, inget märkligt i sig. Det är inte heller märkligt att det i så fall råder något som påminner om konsensus på något eller några områden. Dock är det ju synd om det leder till känsla av utfrysning eller om man inte kan diskutera frågor ur olika perspektiv. Jag läser långt ifrån alla trådar eller ämnen, så jag kan inte påstå att jag har total överblick.

Jag insåg att mitt förra inlägg hade lämpat sig bättre i en annan tråd. Därför kanske det är bäst att vi inte bygger ut diskussionen mer nu och låter tråden bestå av det som den är avsedd till.

1 gillning

Så här ser det ut när någon livear Jacke77.

4 gillningar

Ja och nej. Jag tror att gränserna är mer flytande än så, och även det du kallar grupp 1 kan fara ut och leverera sina egna högst subversiva sanningar.

Den här invändningen köper jag. Samtidigt verkar det finnas ett behov att nyansera reaktionerna med motsvarigheten till ansiktsuttryck och kroppsspråk, så får andra fungerar forumet bättre med dessa symboler.

Där vi nog delar åsikt är när de enbart används som en recension av ett inlägg. Jag tycker exempelvis att en :joy: fungerar bra om det följs upp med ett inlägg där man lägger ute texten. Utan förklaring så kan ju skribenten bli både uppmuntrad och provocerad, om det finns utrymme för tolkning.

Att använda emojis istället för att flagga tycker jag är helt fel och att likställa med missbruk.

Ja, delvis. Men samtidigt är forumnärvaro både frivilligt och något som ofta kommer och går efterhand som livet ändras, intressen skiftar och något nytt fokus dyker upp.

Det går inte tvinga någon att skriva allt och förklara djupare. Vi skriver här för att vi vill/har lust med det, och när lusten tryter så kan man inte tvingas skriva.

Jag deltar ofta i en diskussion lite ibland, säger bara de bitar jag vill ha sagt / lägga till (någon annan kan redan ha sagt andra saker jag tycker behöver sägas), och lämnar sedan för att göra något roligare. Om folk vantolkar så bryr jag mig inte alltid att försöka rätta, för det blir lätt en ping-pong fram och tillbaka som aldrig tar slut, och som inte är intressant för andra än de som är direkt inblandade. Jag brukar ge det ett par inlägg, sedan släpper jag det.

Jag tror reactions och annat är bra för att undvika att det loopar för mycket.

2 gillningar

Jag menar att det gäller både skribent och den som reagerar. Om man anstränger sig för att vilja förstå (från båda hållen) blir det ofta ett bättre samtal.

Sedan är ju en del inlägg skräp oavsett och kanske vill man inte svara. Men många av dessa kan man nog lämna okommenterade egentligen.

Jag tycker också de är mer positiva än negativa. Jag provoceras inte av dem heller, däremot av dåligt formulerade “men du då, är du så jävla bra själv då-svar” eller rakt upp och ned ogrundade och onyanserade fördomar.

4 gillningar

+1 på detta. Tänk också på hur långa trådarna skulle bli om alla som håller med måste göra ett eget inlägg för att visa det.

4 gillningar

Ja, reactions uppstod nog mycket som en lösning på att många postade “Me too!” och liknande, och trådar blev fulla med det.

Det är en av grejerna jag älskar med reactions, att man kan få uttryck för sånt utan att behöva ta plats i tråden.

3 gillningar

Självklart. Är ju en förenkling. Jag brukar säga att skillnaden mella grupper är oftare mindre än inom. Men det ändrar inte att det finns mätbara skillnader mellan grupperna.

Alla får ju tycka olika men jag håller inte med. Syftet är att diskutera därför det är ett forum. Poängen är att olika argument får mötas. Inte vem som är mest omtyckt. När jorden var platt i kyrkans ögon var det en opopulär åsikt att jorden var rund. Bara för att något är omtyckt idag är de inte liktydlikt med en sanning.

Därför jag skrev veta. Vi vill veta varför folk lämnar alla kan spekulera i varför. Det kan vara så att man bara går vidare. De kan även vara så att man känner sig utfryst eller liknande. Min poäng är att vi inte vet. Och därför bör sträva efter att få klarhet i de

2 gillningar

Alla i tråden håller med om detta. Att positivt behöver vi ett “håller med” men efter de fyller dom ingen funktion

Ja, forumguiden uttrycker ju det så här:

Princip 2) “Utgå från att ingen är dum i huvudet”

Princip 4) “Leta aktivt efter guldkornet”

1 gillning

Men så blir det väl inte? Hjärtat finns ju kvar som en bekräftelse kring din åsikt?:slightly_smiling_face:

1 gillning

Vet inte om du fick ett svar men den betyder ’stöd/support’.

1 gillning

Bara det att många behöver få förklarat betydelsen av emojis antyder väl på hur dåliga dom är? Vi kanske skulle ha ett lexikon över betydelsen av dom, iaf om otygelsen kommer tillbaka?

Det var mer en kommentar kring om man skulle ta bort alla emojis…

1 gillning

LinkedIn löser det med att förklaringen syns som en liten hjälptext när man väljer emoji.

1 gillning

Om det bara fanns en funktion i forumet för att kunna bemöta tokiga påståenden…

Ett tips kan ju vara att man lägger in en funktion med fritext, så att alla användare kan skriva vad de anser på ett mer utförligt sätt.

Har inte linkedin men visst skulle ju vara en grej. Skulle iaf minska antalet missförstånd om alla hade en samsyn kring betydelsen.

Men ser fortfarande inte poängen. Om man inte anser det vara värt att svara på direkt är de nog inte värt en ren eller liknande häller.

1 gillning

Jag har känt mig extremt tystad idag, faktiskt :confused: Hade inte förväntat mig att det skulle vara så ofta som jag ville ge en reaction på ett inlägg och nu inte kan. Jag är förvånad hur mycket jag framför allt saknar “:joy:

2 gillningar

Trodde i början att om man fick en ren ansågs man lika dum som en ren typ, lite snällare symbol för att vara en åsna. Så ett lexikon hade nog gjort susen. Att säga herregud till folk man inte håller med utan förklaring tycker jag inte är särskilt schyst och konstruktivt heller. Positiva emojis bör räcka för att visa vilken sida man står på om man inte vill skriva varför.

Är det någon moderator här som snälla kan ta väck mitt konto, hittar inte hur man gör det själv.

2 gillningar