Jag har funderat lite på vilken nivå av förmögenhet som krävs för att man ska kunna bortse från allokering mellan cash, obligationer och aktier utan att det påverkar ens finansiella säkerhet. Naturligtvis hänger det samman med vilken uttagsnivå man har, och jag antar att om man ligger under t.ex. 1% uttag per år så har fördelningen mellan tillgångsslag mindre betydelse.
Är det någon annan som har reflekterat kring detta och har några kloka insikter att dela med sig av? Det känns som att man borde kunna modellera detta genom att simulera utfall från två olika portföljer, baserat på varierande uttagsnivåer.
Min tanke är i korthet att mycket höga förmögenheter, mätt genom en låg uttagskvot, i sig fungerar som en säkerhetskudde.
Till exempel, om du har 100m kronor i kapital och en årlig konsumtion på cirka 500 000 kronor, kommer du inte behöva göra betydande uttag från ditt kapital. Det ger en stark buffert mot marknadens svängningar och oförutsedda händelser.
Att ha olika “hinkar” baserat på årlig konsumtion, som du nämner, känns som ett rimligt tillvägagångssätt. Dock borde dessa vara anpassningsbara över tid, särskilt beroende på ålder. Allt eftersom du närmar dig slutet av din karriär kan man gradvis fylla på säkerhetsfonderna samtidigt som man minskar andelen i aktier.
En tanke som är delvis kopplad till detta är att jag, som c.30-åring med en bra utbildning och stabilt jobb, ser min framtida lön som en slags obligation. Denna “obligation” har en årlig kupong i form av löneökningar, men förväntat värde minskar ju färre år jag har kvar i arbetslivet. I början av karriären tänker jag att jag borde, maximera min exponering mot aktier eftersom jag redan har en indirekt hög obligationsandel genom min framtida lön.
Sökte lite på temat när jag grottade i det och tycker att tesen som Ayres och Nalebuff driver om diversification over time är rätt spännande
Också förstått att korrelationen mellan equities och bonds har ökat över tid och att man ser minskad uppsida med den diversifieringen. Är detta något som har diskuterats i något av trådarna?
Frågeställningen är väl inte annorlunda än vad en vanlig FIRE-simulator svarar på? Borde vara så enkelt som att prova 100% räntor respektive 100% aktier som de två extremerna?
Har inte gjort simuleringen men min magkänsla skulle vara att vid ett uttag runt 2% slutar fördelningen spela roll. Dvs om man har 50x sitt kapitalbehov.
Något perspektiv i frågeställningen som jag missar?