Förmögenhetsregister och FIRE

Det förstår jag att du inte är intresserad av. Men det betyder inte att du har rätt i att en nedmontering av skattefinansierade verksamheter som skola, pensioner och sjukvård skulle vara bra för samhället i stort.

Och om ”samhället” ska ta hand om dem som lockas till kriminalitet krävs kanske lite resurser till det också. Och helst av allt att alla ges möjlighet till ett bra liv på hederligt sätt, så att kriminalitet blir mindre lockande.

1 gillning

Kanske kommer löna sig att ha pengarna på vanligt AF i framtiden? Och bara betala 30% skatt när man säljer med vinst.

Fullt möjligt om förslaget genomförs. Och blir det så, då var lagen helt meningslös och borde ha skrotats från början. :joy:

Lite popcornskänsla infinner sig oavsett.

3 gillningar

Varför tycker du att förmogenhetskatt på AF kan inte införs också? Sossarna kan beskatta vad som helst!

1 gillning

Det kan de i teorin, men just den där gränsen på 30% som tillämpas på så mycket är lurigare att peta på, tror åtminstone jag.

Sedan tror jag att tråden mår bättre om vi diskuterar förslaget istället för att gissa generell partipolitik (oavsett vilken sida om mitten som får styra nästa gång).

Det är också spännande att även den här tråden innehåller inlägg att om en skatt införs så ska det kompenseras för det genom att någon annan sänks. Det är ju ingen naturlag (även om jag delar åsikten att det finns andra val att göra än att bara höja och införa skatter hela tiden).

1 gillning

Fast befolkningen har ökat ordentligt sista åren i Sverige och bara för att vi styr upp migrationen lite nu innebär inte att vi slutar ta emot personer från utlandet. Idag är det rätt vanligt att många av de mest kompetenta på en arbetsplats har arbetskraftsinvandrat. Den utvecklingen lär bara öka och öka.

Oavsett vilka baktankar som finns med ett register så är den officiella idén att staten, SCB, RB och därmed Skatteverket vet vilka tillgångar som finns i landet en bra sak.

Så länge det är anonymiserat och/eller en sak mellan mig och Skatteverket.

2 gillningar

Först kommer de ta många år att införa extra skatt på ISK. Sen kommer det ta några år innan de inser att folk flyttat till AF. Sen kommer det ta ytterligare några år innan ny skatt på AF införs.

Däremellan hinner det blir val och nya regeringar. Man får vara redo att agera . Om gränsen går vid 3 miljoner så får man ha under 3 på isk och resten AF.

3 gillningar

Jag undrar hur mycket genomsnittsspararen egentligen tjänar på ISK jämfört med depå.

Jag kan bara gå till mig själv. Depåns skatt har gjort att jag köpt aktier och fonder och behållt dem, vilket resulterat i fantastiska avkastning.

På ISK och KF byter jag fondstrategi flera gånger om året, eftersom att det är så lätt att köpa och sälja. Det känns som att KF och ISK uppmuntrar till aktivitet

Tyvärr ser jag ofta personer på nätet som handlar aktier på ett sätt som liknar spelberoendes risktagande. De hade nog varit mer trögrörliga och långsiktiga med depåns skatt och deklaration.

Varför ska man ha en indexfond som månadsköper automatiskt på depå?

För att man bara betalar 0.1% i årlig skatt ?

”Uppskjuten skatt är det bästa lånet”.

och “bara” 30% skatt på eventuell vinst vid försäljning senare i livet.

Nedmontering behövs inte alls ske. Använd pengarna på smartare sätt. Folk som inte förstår hur bra vi har det i Sverige, alla möjligheter som finns. Då förtjänar man inte att ta del av den svenska välfärden och bör välja ett annat land att leva i. De som inte är svenska medborgare skall utvisas förstås om de begår allvarliga brott.

24% skatt, om man håller dem på lång sikt. Då skattar man med schablonmetoden, istället för 30% skatt.

Vilket inte alls behöver sämre än dagens ISK beskattning, der beror på.

Men du är emot det nu? Karensdagen infördes på 90-talet och det var ju före den stora flyktingströmmen. Karensavdraget måste bort för att det ska finnas några som vill ta sådana jobb i framtiden.

Måste alla yrkesgrupper ha samma karensregler?

Absolut inte. De som jobbar i sjukvården, förskola bör de få 10 sjukdagar betalda per år. Det är för att man inte ska lockas att gå tillbaka till jobbet innan man är helt frisk.

1 gillning

Svenska välfärden är en av den bästa i världen. Jag tror inte någon förändring behövs. Att avskaffa karensdagen kostar över 20 miljader per år. Nej, det är för dyrt. Och absolut inte att höja skatten för att göra det som sossarna förslår.

1 gillning

Det är ju en partsinlaga från SN. Låt staten och arbetsgivarna dela på kostnaden. Jag kan bara gissa att du inte berörs av karensavdraget i form att du inte är en av de som måste arbeta på plats. Men helt ärligt, vill du bli vårdad av personal som inte är helt återställd från sin sjukdom. Eller tar en Alvedon istället för att stanna hemma? Bara för att man inte har råd.

Resonemanget att det kostar för mycket ser jag som kortsiktigt. Det kommer göra att det blir ännu svårare att rekrytera till de yrkena.

2 gillningar