Förskott på arv och rättvisa mellan syskon

Min mor pratar inte med sina syskon pga bråk om pengar. Om du inte är transparent och rättvis sätter du upp dina barn för att bråk. Jag har bestämt mig för att vi inte ska bråka, men då är jag extremt tydlig med mina föräldrar att det ska bara matematiskt korrekt.

1 gillning

Vad tråkigt! Som förälder bör man verkligen vara väldigt noga med att få det så bra som möjligt. Med brasklappen att det inte finns något som är 100% matematiskt korrekt och praktiskt genomförbart.

såklart, därför jag pratar om större belopp. Exempelvis att dela ut 500k till bara ett barn när man har flera om man inte har möjlighet att ge motsvarande till alla är inte okej. Det kan bli okej förutsatt att man är transparent och har en dialog med barnen om det.

Absolut. Men även där kan det gå snett: säg att du har 10 år mellan barnen och alla får samma belopp när de är 20, 30 och 40. Matematiskt korrekt på ett sätt, men öppnar upp för argumentation kring ”varför fick inte jag motsvarande 500k när jag var 20 istället för 40, hade gjort mer skillnad för mig då”. Ungefär som TS känner nu.

Min poäng är att hur man än gör kan det slå fel. Men föräldrarna bör besluta ett förhållningssätt, kommunicera det transparent och sen får barnen gilla läget.

2 gillningar

Skulle vilja hjälpa mina barn med sin första bostad, där det gör störst skillnad. Tycker ts föräldrar gjort något väldigt olämpligt.

Men som du säger är det lurigt, mina syskon är också äldre än mig. Det var lättare att få låna till en 1a när de tog examen jämfört med när jag tog examen. Därför man behöver inflationsjustera eller bestämma - vi hjälper med en central 1a.

1 gillning

Har exempel från mina syskon. Alla mina syskon fick en vanlig 18 årspresent förutom jag som fick en krugerrand. Värdet vid gåvan var motsvarande. Idag är krugerranden värd 35k medans deras presenter inte är kvar.

min mor valde att 15 är senare ge en krugerrand var till mina syskon eftersom värdet på min present gått upp så mycket. Jag krävde kompensation på 35k och det blev ett väldigt bråk.

Anledningen till att det ens togs upp igen var för att jag sålde den för att finansiera en förlovningsring.

“krävde” var kanske lite otaktiskt. Du kan inte kräva mycket av andra människor.

Med det sagt så har jag svårt att förstå din mammas agerande.

1 gillning

Det där är exakt den sortens klåfingriga föräldraagerande jag har svårt för. Dina syskon hade alla möjligheter att köpa en krugerrand när du fick din. Jag kan för mitt liv inte förstå varför de i efterhand skulle kompenseras för att de supit bort sina pengar (eller vad de nu gjort med dem, det är ovidkommande).

Vad händer om guldpriset tredubblas om några år? Ska du få ytterligare en krugerrand då, nu när du sålt din?

1 gillning

Vi har en ganska direkt kommunikation.. men absolut lärde jag mig något av det! Det som fick det att bubbla över för mig var när vi gick tillbaka och “rättade till” saker, tycker det öppnar upp för helt sjuka diskussioner. Var drar man gränsen?

Bl.a har min mamma köpt loss sina syskon från sitt landställe och renoverat och sålt. De tyckte att de blev lurade för att hon tjänade massa pengar men de värderade vid köpetillfället helt fair. Därefter la de 2 år på att total renovera och stycka tomten.. Tyckte detta var exakt samma resonemang och det brast för mig eftersom hon inte pratar med sina syskon idag pga detta.

Yep.. Jag är fortfarande bitter och alla diskussioner om pengar eller dela upp saker har varit obekväma efteråt. Samtidigt insåg jag att det inte är värt att bråka om “små potatisar” även fast det var principen som gjorde mig ursinnig. Känner ändå att det var rätt att sätta ner foten kring principen även fast jag kunde gjort det mycket bättre.

4 gillningar

Kloka synpunkter och jag håller med, fördelarna med att inte göra någon grej av detta har övervägt, men nu när det var så noga att ev kommande gåva skulle fördelas “rättvist” (vad nu det betyder) så fick det mig att att reflektera.

Håller helt med om att man som barn inte ska förvänta sig någonting och att föräldrar i första hand bör fundera över om de har några egna drömmar eller andra hål där pengar gör nytta för dem.

1 gillning

Hade jag varit i din fars sits så hade jag fördelat lika summa för samtliga och inte resonerat kring värdet av pengarna tidigare vs nu. Varför? Av den enkla anledningen att göra det enkelt.

Kan ju tyvärr gå såhär också

Barnen vill inte ses, en miljon var för lite – Jenny Jägerfeld svarar om arvstvist

1 gillning

Jag känner igen detta inlägg nästan ord för ord från någon månad sedan. Är det bara jag som inbillar mig?

Du kommer aldrig få millimeterrättvisa, och dessutom är din laglott endast hälften av det som skulle vara jämnt. Surnar du till och kräver inflationsjustering så hamnar du i en dum sits.

Spontant känns det rimligt att dina föräldrar ger 500tkr mer till dom barn som ännu inte fått förskott på arv.

1 gillning

Att inte försöka vid större belopp är att misslyckas som förälder. Inflationsjustera beloppet är ett sätt att försöka rätta till deras misstag.

2 gillningar

För besökare brukar man säga att man ska ta seden dit man kommer. Samma tanke kan gälla infödda. I bland får du vända blicken neråt och se att du befinner dig i Sverige. I Sverige räknas arv nominellt.

Avund är en dödssynd och bråka för 35k. Var det verkligen värt det? Kunde du inte se att din mor var storsint och ville rätta till det som var fel. Med facit hand borde ju all få EXAKt lika mycket mat, lika mycket kläder osv. Som förälder ser jag bara en otacksam jävla unge som inte kan bete sig.

2 gillningar

Nästa gång kommer det röra sig om miljoner. Om resonemangen är dåliga behöver man säga ifrån. Principen är helt fel och det är en tankevurpa från min mor. Hon behöver sägas till.

1 gillning

Inte alls. Din mor gjorde ju fel att inte ge alla en krugerrand från början. Hon gjorde inte det. Vad har DU förlorat på att dina syskon har fått en krugersnd i efterskott. Fick dina syskon exakt samma present när de var 18?

Det var inte ens min mor som gav mig det utan hennes pappa eftersom jag varit intresserad av börsen. Min syster fick väl en märkesväska för motsvarande belopp och min bror säkert några märkeskläder. De var rättvisa med att ge samma belopp vid födelsedagar osv.

Det jag är orolig för är att mina syskon inte vet hur man sparar. När mina föräldrar dör kommer jag säkert ha 20 miljoner på kontot, samma resonemang och jag blir utan arv för att “jag inte behöver det”

1 gillning