Då var det tydligare. Blev beloppet inflationsjusterat? Eftersom ni inte fyllde 18 samtidigt allihopa gissar jag.
Förmodligen inte, jag är sladdis. Men tycker inte man ska inflationsjustera födelsedagspresenter - skrev även tidigare att vi inte räknar mini saker - dvs typ barnvagnar och liknande. Tycker det är mer relevant när det handlar om en kontantinsats till en lägenhet. Framförallt när inflationen gått upp mycket mellan 2015 och 2025. 500k 2015 är idag värt 675k.
Du kan väl skatta dig lyckligt att du har ett skillset som gjort dig förmögen och kan det med pengar. Men som sagt, jag har inga syskon , bara två söner. Om du har 100 miljoner, och dina syskon har 0 miljoner. Orka bråka om 20 millar. Se det som välgörenhet.
Hela grejen med detta är ju att man behöver inte pengarna när man är 60-70, man behöver dem när man är 25-35. Ts syskon fick pengar men inte han.
Jag tar hellre 500k idag än 2m om 20 år.
Tycker bråket var värt. Har god kontakt med mina syskon och har försvarat något jag tror på samt lärt mig något.
Ja, i den bästa av världar skulle någon av dina syskon stått upp för dig och tagit morsan i örat. Tråkigt att du behövde göra det själv.
Mina mostrar skickade tillbaka sina förskott tills alla syskonen fick samma. Vet inte vad alla som skriker avund säger om något sådant.
Min mormor gav mig också 500k förut och försökte få mig att inte berätta till mina syskon eftersom de redan hade en bostad, de var tänkt att jag skulle kunna köpa en bostad… folk är så sjuka. Skickade ut pengarna till mina syskon så alla fick lika mycket.
Riktigt fint gjort av dig. Hur skulle du beskriva känslan eller tanken som fick dig att göra så?
Är Mormor sjuk pga detta? Vad för diagnos passar bäst skulle du säga?
Alltså att se sin mormor viska och säga “jag ska hjälpa dig med bostad, men berätta inte till dina syskon” när hennes barn inte pratar med varandra pga pengar gjorde ont i magen. Ringde mina syskon direkt efter att jag haft samtalet.
Min mormor ville nog väl… svårt att säga varför hon gjorde det. Det var hennes sista år på jorden, gör lite ont att jag ljög för henne men jag ville inte konfrontera henne och pengarna hjälpte mig och mina syskon mycket vid den tiden för att köpa bostad osv.
Knepig sits du hamnade i, men riktigt fint gjort av dig tycker jag.
Tyvärr kommer girigheten in här. Mina syskon sa “vad är våra saker vi fick värda idag? Ingenting, det är rättvist om vi får en också”
Jag skriver det här inlägget i all välmening eftersom att du har två söner.
Du bör ha respekt för att du som ensambarn INTE KAN förstå hur det är att känna sig orättvist behandlad i en syskonskara.
Det kan vara sjukt känsligt, och det finns en anledning till att det är förvånansvärt vanligt att syskon hamnar i bråk eller säger upp kontakten.
I vissa familjer synes det vara bättre att inte ärva / få några pengar alls🤔
Våra vuxna barn har efter erhållna gåvor, hållit helt sams, vilket nog mest beror på att de är rätt vettiga-precis som sina föräldrar😂
Skämt å sido-att ge lika stora gåvor bör vara det enda rimliga-trots barns olika förutsättningar
Jag har alltid fascinerats av frågan om ”rättvisa” mellan syskon.
Jag har själv syskon, och min uppfattning är att de sannolikt har fått större ekonomiska tillskott än jag genom åren helt enkelt för att de, av olika anledningar, haft större behov. Och det är ju fantastiskt. Vilken ynnest för en förälder att kunna hjälpa sina barn, tänker jag. Det skulle inte falla mig in att ha några invändningar mot det.
Med det sagt hade det förstås känts snopet att bli helt förfördelad i ett arvskifte, eller om något av syskonen skulle agera ohederligt på något sätt.
Du missar ju poängen. De som behöver mest hjälp och tar ibland för mycket energi av föräldrarna gör ju att de andra syskonen får mindre stöd och kärlek. Det skapar förakt i vissa fall. Ska de då få mer pengar också? Som att det inte räckte…
Lite skillnad på att stötta syskonet som valde att bli sjuksköterska när den andra blev investmentbanker jämfört med att stötta alkoholisten / spelmissbrukaren / shopaholicen.
Detta blir lätt ideologi/politik dock..
Överdrev för att göra en poäng av det, finns ju såklart nyanser och nu tog jag extrema exempel men oftast stöttar ju föräldrarna barnet med mest behov och alldeles för ofta hamnar de andra i skymundan vilket skapar mycket känslor.
Jag är ledsen men det var inte snällt av din mormor.
Alla som vuxit upp med ett hänsynslöst syskon vet vad du pratar om.
De som var det hänsynslösa syskonet gör det nog inte.
Nu tycker jag personligen inte att man ska hålla på och räkna upp inflation och liknande för sådant inom familj, känns väldigt sterilt. Men det kan också skilja sig mellan familj till familj.
Men vill ändå påpeka att jag ser mycket kring hur mycket 500k är värt efter inflation. Jag skulle nog tycka att om man ska hålla på och räkna så, så bör man räkna med potentiell avkastning också.
T.ex. så hade 500k för mig 10 år sedan inneburit att jag inte behövt spara på sparkonto längre för lägenhet utan kunnat investera på marknaden. Kollar du t.ex. DNB Global har den gått upp över 600% på 10 år. Nu är det inte en exakt vetenskap på hur det hade påverkat någon, men jag skulle nog säga att det definitivt är värt mycket mer än bara inflationen att få pengar 10 år sedan.
Nu går jag dock emot mig själv lite då jag personligen inte hade gjort en grej av det hehe.
Ja, håller med. Har praktisk erfarenhet av båda, det ena sticker inte i ögonen det minsta, det andra något oerhört.
Jag tror i första hand ska du vara tacksam att dina föräldra kan och vill ge er pengar, och dessutom mellan det kan påverka eran ekonomi.
Om det verkligen känns så dåligt du kan prata med dina föräldra om det. Jag skulle försöka vara ödmjuk och tacksam framför allt. Jag vet inte hur din relation med dina syskon är och jag har inga syskon själv och kommer aldrig få någon arv heller så jag kan inte säga att jag fattar dina känslor.
För mig skulle det kanske handla om inflationspåverkan på 500k är mer värd än relationen med min falmilj.