Förslag för nya 3:12-regler (2024)

Innebär det att man kan ta ut 300k under -26?

1 gillning

Du tänker att den sänkta skatten skulle vara något kryphål och inte syftet med lagen?

Dessutom kan ju alla som bara har en verksamhet gå från två bolag för att göra två avdrag, med dagens regler, till att använda ett bolag, efter regeländringen. Vad säger att det totalt skulle bli fler bolag?

Problemet med de nya reglerna är att man behöver distribuera utdelningen jämt mellan de bolagen man äger. Med andra ord, om jag driver två bolag varav enbart ett är vinstdrivande, kommer endast 50% av mitt utdelningsutrymme kunna nyttjas. Jag tror det uppstår en liknande situation om man äger en minoritetspost i ett enskilt bolag.

Lösningen blir att skapa ett holdingbolag som man äger till 100 %. Då kan man styra all vinst dit och lyfta hela utdelningen därifrån. Jag driver själv två bolag och vill enbart dela ut från ett av dem, inte båda proportionellt efter ägande. De nya reglerna kommer tvinga mig in i en holdingbolagsstruktur. Jag lär inte direkt vara ensam med att inse det här.

Javisst, du och många med dig kommer behöva gå från två eller flera bolag utan holdingbolag, till att lägga till ett ytterligare.

Sen finns det en grupp till. De som idag använder två bolag endast för att kunna göra avdrag enligt både huvudregeln och förenklingsregeln. De kommer behöva lägga ner det ena bolaget eftersom det har förlorat sitt syfte.

Några kommer behöva starta bolag och några kommer behöva lägga ner bolag. Så hur vet du att det, totalt, kommer bli fler bolag än idag?

Om man ser det från kundens perspektiv, varför skulle man gå med på att en konsult fakturerar från dubbla bolag? Det innebär dubbla administrativa processer, separata betalningsrutiner och mer att hålla reda på. Vilket bolag ”äger” egentligen uppdraget? Risken är att kunden hamnar i kläm mellan två parter som formellt är oberoende men i praktiken hör ihop.

Det framstår mest som ett krångligt upplägg utan tydlig fördel för kunden. Jag tror därför att det är ganska ovanligt att fakturera samma kund från två olika bolag för samma typ av konsulttjänst.

Jag lyfter själv utdelning från båda mina bolag idag. Det innebär inte att jag kommer att lägga ned det ena bolaget med de nya reglerna. Det handlar om olika affärsområden.

Edit: Eller du tänker kanske på att man först bygger utdelningsutrymme i ett bolag och sedan startar nästa för att fortsätta där med ny kund? Hur som helst tror jag betydligt fler hamnar i kläm än som kunnat utnyttja kryphålet på det sätt du beskriver det. Vi får väl se vem får rätt när de nya reglerna börjat gälla.

Det räcker att de två bolagen ligger i samma koncern. De behöver inte båda fakturera samma slutkund.
De brukar poppa upp lite företagare här på forumet i diverse trådar som säger att de maximerar uttag enligt 3:12 idag genom att använda två aktiebolag. Jag utgår ifrån att de vet vad de pratar om.

Har svårt att se vad som blir bättre?

Kan någon ge typexempel på en företagare som faktiskt får en förbättring, på riktigt?

För att du ska kunna kombinera huvudregeln med förenklingsregeln behöver du direktäga bolagen. Ingår de i en koncern där du äger holdingbolaget kan du enbart använda en av reglerna.

Ja, jag är en av dessa.

Nu har jag läst igenom de 38 remissvaren… :stuck_out_tongue_winking_eye:

• Almega och Skattedelegationen framhåller det vi tagit upp innan: att ägaren själv ska få välja hur grundbeloppet ska fördelas.
  • Företagarna tycker att avdraget på 8 IBB är för högt. De föreslår 6.
  • Göteborgs universitet och flertal andra tycker att det måste finnas någon form av lägsta löneuttag för att man ska få använda löneberäkningen.
  • SMÅA hittar på en egen lösning där förenklingsregeln finns kvar och huvudregeln är utdelning motsvarande eget löneuttag.
  • Många framhåller att slopat lönekrav kommer att göra att många väljer att ta ut lägre lön vilket ger sämre skydd i socialförsäkringen
  • Flertalet har också synpunkter att man inte får tillgodoräkna sig löneunderlag från dotterbolag om man har finansierat bolaget med aktieägartillskott eller liknande finansieringsform.

Överlag är det mest positiva kommentarer, så jag tror att det går igenom eventuellt med justeringarna ovan.

5 gillningar

För en sån som mig, arbetande i bolaget och med en anställd där båda har lön runt brytpunkten men med en hög utdelningsbar vinst, verkar det vara ett dåligt förslag

Ja detta bevisar ju bara att remissprocessen inte fungerar. Huvudregeln är slaktad. Förslaget gynnar enbart enmansföretag med lågt löneuttag, precis tvärtemot vad man påstår sig vilja uppnå. Inga remissvar tar upp detta :sweden: :see_no_evil: :hear_no_evil: :speak_no_evil:

Näe, nya regler införs 2026 - vilket du kommer tillämpa på deklarationen 2027.
Deklarationen 2026 berör verksamheten 2025, dvs nuvarande 3:12 regelverk.

1 gillning

Vad menas, konkret?

1 gillning

Det där tycker jag gav väldigt lite detaljer. Antagligen då dessa inte är bestämda ännu?
Jag har två AB med min bror med verksamhet. Sen har vi en koncernmoder som vi äger gemensamt 50/50, och denna äger båda AB:na till 100%.
Jag TROR det nya regelverket ska ge oss möjlighet att ta ut utdelning enligt följande: 1st schablon utdelning per delägare SAMT
1 st lönebaserad utdelning per delägare. Det är fortfarande oklart hur den lönebaserade delen ska räknas fram?
Om någon känner till detaljerna så skriv gärna här!:pray:

Finns ju exempel i tråden. Lönebaserade blir såvitt jag förstår saken hela lönesumman delad på andelstal, minus 600k. Så, antagligen, ingenting. Ni kommer förmodligen behöva starta var sitt AB som äger moderbolaget 50/50 (eller skrota moderbolaget å låta era AB äga de båda andra 50/50) för att kunna ta 300k var i utdelning. Men, jag kan ha missförstått något kring huruvida lönesumman ska delas på andelstal först och dras ner med 600k sen, eller tvärt om.

Jag kanske missuppfattat, men lagrådsremissen kom i fredags. Ser inga konkreta exempel i tråden efter detta. Våra totala löner i koncernen är ca 2,1 Msek. Så baserat på detta, vad kan den lönebaserade delen bli för oss vardera? Är det oxå rätt vi kan räkna med 1st schablonutdelning vardera?

Nja, vilka ev ändringar remissvaren leder till är såklart inte känt ännu.

Ang schablon så är det väl en schablon/bolag, som sen delas i förhållande till andelar?

Ok, det är mkt som är oklart ännu. Regelverket klarnar tids nog får vi hoppas.

Det är ju ett grundavdrag på 8IBB för varje delägare. Det innebär en kraftig sänkning av utdelningsutrymmet för alla som är 2,3,4 eller fler delägare.

Enmansbolag blir ju kompenserade med den nya förenklingsregeln och för generellt högre utdelningsutrymme oberoende av lön.

Vet inte hur jag ska förklara det mer konkret

1 gillning

Här är en länk till lagrådsremissen.

1 gillning