Förslag för nya 3:12-regler (2024)

Åtta prisbasbelopp 2026 är 473600
brytpunk för statlig skatt 2026 är 642 700

Så om man lägger sig precis vid brytpunken och bara tar ut egen lön blir det 84550 i extra utdelningsutrymme om det går igenom som föreslagits (pga att man tar ut lön).

Så det totala man kan ta ut (och slippa statlig skatt) utan att ha några andra än sig själv anställd blir lön på 642 700 plus utdelning på 321 350.

Och tidigare kunde man också ha annat företag för att nyttja förenklingsreglern där så det blir sämre även för många enmansföretagare.

Vidare så blir det extra dåligt för företagare med flera delägare.

Den enda förbättringen är att det blir lite mer skatteförmånligt ifall man driver olönsamt i några år men är det verkligen dessa bolag som bör gynnas?

Hade varit bättre om de istället helt enkelt hade tagit bort förenklingsreglen och gett mer utdelningsutrymme baserat på lönekostnader.

1 gillning

Tyvärr blandar du nog ihop Prisbasbelopp med Inkomstbasbelopp. Reglerna i 3:12 (nya och gamla) bygger på Inkomstbasbelopp (IBB). Tror inte IBB för 2026 har fastställts än, men bör vara norr om 2025 års nivå på 80 600 kr.

Så tyvärr är det inte så förmånligt som du beskriver, jag hade också velat att det var så. :blush:

Blir ungefär samma tror jag fast på annat sätt då det är 4 IBB även för grund-utdelnings-utrymmet.

Man kan då inte öka utdelningsutrymmet utan att anställa eller själv gå över brytpunkten för statlig skatt.

För 2025 hade det blivit en grund på 322400.

Man får helt enkelt avstå ifrån att låta andra investera i ens företag och vara beredd att flytta företaget utomlands ifall situationen blir allt för dålig här.

Känns inte som man kan lita på de styrande här om när de säger att de ska förbättra reglerna för företag när det istället blir sämre för många speciellt de med företag med flera delägare.

Så även om man inte blir personligt drabbad denna gången bör man ändå dra öronen åt sig och tänka sig för innan man gör investeringar i detta landet. Finns andra länder att överväga.

1 gillning

Ja du har rätt, vi får ett utdelningsutrymme varje år och de nya reglerna ska gälla från 2026 och det innebär att den nya beräkningsmodellen för utdelningsutrymme för 2026 ska beräknas enligt de nya reglerna (om de antas). Detta är avstämt med en skattejurist.

Ja, du tar utdelning under 2026 och deklarerar det 2027, den nya beräkningen sker från 2026. När vinsten i bolaget uppstod har ingen betydelse.

3 gillningar

Dvs utdelning -26, skatt/deklaration -27. om jag förstår dig rätt. Och bp26 blir som det är sagt.

Bolagsvinst har inget med detta att göra, precis som du skriver.

reglerna är bra för mig just nu. Har en massa pengar jag kan/vill ta ut. Och ingen verksamhet.

2 gillningar

Perfekt! Då kommer detta att gynna dig. Jag kommer själv maximera utdelningen från mitt moderbolag.

1 gillning

Om man är flera delägare som tar ut lön upp till brytgräns och inga anställda i övrigt: kan man lösa fullt utdelningsutrymme för respektive delägare genom att sätta upp en holdingstruktur alternativt separata bolag för varje delägare som hyr ut sig och fakturerar till det gemensamma bolaget?

Holdingbolag får inte tillgodoräkna sig löneutrymme. Du slipper däremot dela grundbelopp eftersom utdelning sker till dig från holdingbolaget.

Ok, holdingupplägget är ingen höjdare om man skulle anställa med andra ord. Det har även andra nackdelar.

Utveckla gärna. Ett holdingbolag kan ju medföra andra fördelar. Tex kan utdelning från driftbolaget ske likvärdigt mellan ägare som sen individuellt kan planera sin egen utdelning. Dessutom kan det finnas beskattningsfördelar vid försäljning av driftbolaget.

Hej!

Jag arbetar som konsult i två privat helägda AB i dagsläget. Jag tar ut lön på 53000 kr per månad från AB1 där jag är anställd. Årligen tar jag ut aktieutdelning från AB1 motsvarande 50% av lönerna. I AB2 tar jag ut aktieutdelning enligt schablon.

Det är uppenbart att detta fortsatt inte kommer att gå.

Det jag funderar på är antingen att överlåta AB2 till min fru som där kan ta ut maximal aktieutdelning enligt nya reglerna och jag kommer att ta ut maximal aktieutdelning ur AB1. Allt annat oförändrat.

Är detta görbart?

Gällande holdingbolagstruktur som ett alternativ. Kan jag och min fru starta varsitt holdingbolag som äger AB1 till 50% var och i våra holdingbolag maximera aktieutdelningen?

Det är mycket som är oklart.

Tack

1 gillning

Jag tänker framförallt på att man saknar flexibilitet vad gäller utdelningens storlek till respektive delägare. Därutöver att det blir koncernredovisning.

Detta undrar jag med eftersom jag kommer eventuellt skaffa 1 AB till…

Jag har ett AB jag plockar max lön till gränsen till statligt skatt och max lönebaserad utdelning, jag ska eventuellt skaffa ett AB till med annan verksamhet och funderar om jag kan plocka utdelning från båda eller måste man ta ut lön för att vara berättigad att ta ut utdelning eller hur kommer det fungera?

Jag har en anställd nu också på AB 1 som jag skaffade bara för att utöka utdelningsutrymme.

Ung detta har jag argumenterat sedan förslaget presenterades. Förbluffande nog är detta ingen kritik som framförs i remissvaren, inte ens från Företagarna. Att förbättra för enmansföretag och försämra för alla ”riktiga” företag är tvärtemot vad man utgav sig för att försöka åstadkomma.

Ingen kritik under remissen, ingen kritik i media. Allt i sin ordning i :sweden:

2 gillningar

På vilket sätt är ett enmansföretag inte ett ”riktigt” företag? 99% av alla företag i Sverige är enmansföretag.

2 gillningar

Ennansföretag kan absolut vara riktiga företag. Det avgörända är huruvida företaget är mer än konsultverksamhet.

Ofta behöver företag som utvecklar produkter ta in rikskapital pga dyra utveckningskostnader och de nya reglerna som föreslås ser ut att försvåra för det.

1 gillning

Varför är konsultverksamhet inte ”riktigt företagande” då? Jag gillar dock inte heller de nya reglerna, trots att jag är konsult.

Absolut men i verkligheten är det relativt ovanligt att företag som investerar, växer och anställer har en ensam ägare. Det är däremot mycket vanligt att det hela är en konstruktion för skatteoptimering, sk konsultlåda.

Poängen är ju vilka signaler man skickar med nya lagen. Vilka incitament skapar man? Är de i linje med vad man sa sig vilja uppnå?