Man skapar inget värde jämfört med att vara anställd hos kunden. Vad tycker du själv om nya lagen?
Håller jag inte med om. Det är ett stort värde att ha konsulter vid omställning i verksamheten, vid tidsbegränsade projekt och där det behövs spetskompetens som inte fyller en heltidstjänst.
Jag kommer aldrig kunna komma upp i lönebaserad utdelning så nya reglerna är kass även ur mitt perspektiv.
Är det här ett argument varför enmansbolag ska gynnas och flermansbolag ska missgynnas eller är det bara en lek i märka-ord?
Ofta handlar det mest om skatteplanering ex att man hyr ut sig själv istället för att vara anställd och sedan sparar man pengar i bolaget för att kunna ta ut senare till lägre skatt.
Om du tror att det är negativt för dig kommer du bli glatt överraskad
Och vilka högre och ädlare syften har ”riktigt” företagande?
Upplys mig gärna hur det gynnar mig.
Tillväxt? Arbetstillfällen?
Du får tillgång till bättre produkter plus att det skapar bättre jobb än vad som annars hade varit tillgängligt.
Hallelujah ![]()
Hänger inte med. Om jag inte längre kan använda huvudregeln torskar jag typ 25 tkr i utdelning med den påtvingade förenklingsregeln.
De som gynnas är de som inte tar ut lön eller tar ut låg lön och således inte kan använda huvudregeln i dagens regelverk.
Är det ett stort värde verkligen eller är det bara ett väl inarbetat argument av oss konsulter?
Kan detta du beskriver vara ett artificiellt behov/värde som bara finns där pga att många med spetskompetens inte längre finns på arbetsmarknaden utan mer och mer förflyttas till konsultbolag?
Kan det vara så att mycket av denna förflyttning har skett pga skattemässiga incitament?
Vad innebär i så fall de nya incitamenten?
Det är slutligen en ideologisk fråga, det finns ingen friare konkurrens än om alla var konsulter vilket då skulle göra att facken och LAS tappar sitt existensberättigande. Ett stort värde är att utan anställningsskydd kan man sparka någon med kort varsel utan att behöva uppge något skäl. Varför skulle annars många företag permanent ha konsulter motsvarande 20% av personalen.
Det finns företag med massor av anställda som bara är konsultverksamhet.
Väldigt stora bolag i Sverige livnär sig på konsultverksamhet. Framförallt inom IT branschen.
Jag tänker att en konsultverksamhet kan bli en språngbräda för nya andra verksamheter. En “konsultlåda” kan skapa marginaler som kan användas för affärs– och produktutveckling.
Jag är ensamföretagare med ab och anställde ett halv år sedan en kille för att öka min lönebaserad utdelningsutrymme men funderar nu att sparka honom eftersom detta värde kommer att försvinna med nya regler.
Jag skulle ha 3-5 anställda för att jag får personligen några ekonomiska fördelar att ha anställda och vad jag fått höra andra företagare i branschen så är det inte värt.
Det stämmer som sagt inte
Jag hade gjort som ditt förslag om inte min fru redan hade ett bolag. De här nya reglerna är säkert bra för revisorerna men inte alls så bra för företagare som de vill marknadsföra det. Skatteverket är säkert också glada.
Det är väl huvudproblemet med nya förslaget. Ju mindre du jobbar i ditt AB, desto förmånligare blir det. Allra störst förbättring får de som driver AB vid sidan om anställning. Störst försämring tycks de få som antingen driver flera AB där inte alla kan dela ut p g a uppstartsfas, eller bolag där flera ägare driver verksamhet med anställda. D v s, i praktiken, att gynna skatteplanering via AB på bekostnad av faktiskt företagande.