Precis. Jag är dåligt insatt i hur holdingbolag fungerar men som jag förstår det har en del konsulter två bolag för att kunna dubbla utdelningen vilket ju blir ännu mer lönsamt med de nya reglerna. Man kunde ju ha ett konsultförmedlingsföretag som har en intäkt omkring utdelningsbart belopp plus bokföringskostnader där ingen lön tas ut, och sedan ett verksamhetsbolag med lön och utdelning. Om detta är enligt reglerna vet jag inte men det är ju i princip ingen skillnad mot att fakturera kunden från två olika bolag.
Nej, det är det första av alternativen. Du tilldelas nytt utdelningsutrymme varje år och om ändringen sker från 1 januari 2026 så är det 322 tusen (eller vad det nu blir) som gäller för 2026.
Nej, för utdelningsutrymmet delas mellan bolagen. Det är därför det är katastrof att ha bolag i uppstart som inte kan dela ut.
Ska man inte kunna välja fritt hur man fördelar mellan 0 och 100% från ett företag men man kan aldrig ta ut mer till låg skatt än taket om man inte har en massa anställda?
Inte som ursprungsförslaget är formulerat, såvitt jag förstår saken. Då delas utrymmet baserat på ägarandel kontra totala ägarandelar. Så om du äger bolag1 till 100% och bolag2 till 50% (och alltså totalt äger 150% av aktierna i bolag sammanlagt) så fördelas utdelningsutrymmet:
bolag1: 100/150 = 2/3
bolag2: 50/150 = 1/3
(Ja. Det är korkat. Helt jävla vansinnigt korkat. Och gör att alla som äger mer än ett bolag i praktiken behöver överföra allt ägande i ett holdingbolag… Får hoppas det ändras innan det blir skarp lagstiftning…)
Nej, ingen av remissinstanserna klagade på detta.
UPPDATERING: Jag gjorde en genomgång av alla remissvar, men hittar den inte nu. Däremot hade Företagarna och Näringslivets Skattedelegation invändningar. Så jag kom ihåg fel. Sorry!
@janbolmeson hoppas att du har ett avsnitt planerat for det här. Det här var mer illa än jag hade väntat mig.
Varför inte bjuda in Urban till podden? Han satt med i kommittén som tog fram reglerna.
Han håller till i Lund.
Du är troligtvis inte ensam att överväga detta.
Blir garanterat folk som kommer förlora jobbet pga de nya reglerna.
Ganska anmärkningsvärt hur värdelösa dessa remissinstanser är.
Vilka är det som drabbas hårdast av dessa reglerna?
Dem som är ensamma men kör flerbolags struktur? Dvs 1 bolag man jobbar i och 1 holding bolag man skyfflar pengarna till?
Eller dem som kör 1 bolag med lön till brytpunkten?
Ingen av dessa. Om du har ett holdingbolag som i sin tur äger ett verksamhetsbolag eller om du direktäger verksamhetsbolaget spelar ingen större roll.
Om du däremot direktäger mer än ett bolag stöter du in i problemet som beskrivs tidigare i tråden. Det eftersom du måste fördela utdelningsutrymmen mellan bolaget, även om ett är under uppstart och inte har någon vinst att dela ut.
Men propositionen är inte lagd ännu så ändringar kan fortfarande göras. Den ska lämnas om exakt en vecka så vi får hålla ut till dess.
Artikel i DI (betalvägg):
Obegränsade utdelningar och sänkt marginalskatt? Hur kan det vara?
Tänkte nog vänta tills det blir klubbat och då försöka göra ett avsnitt. Tar gärna tips på lämpliga gäster. Ping bl.a. @Monica.
Om jag hade fått bestämma så hade jag sett utdelningsutrymmet till ungefär 0.75*(totala bruttolöner)+0.5**(ens personliga lön som understiger brytpunkten för statlig skatt).
Sedan hade jag gärna sett att marginalskatten på arbetsinkomst sänks till högst 50%.
Ett ännu enklare förslag hade varit att flytta upp brytpunkten rejält, det är ju inte rimligt att alla småföretagare ska behöva bli skatteexperter för att kunna få något kvar i händelse av vinst i bolaget. Men det lär ju inte hända när skattebasen är just sk höginkomsttagares marginalskatt.
När ska beslutet tas?
Nuvarande regeringen är inte bästa vän till egenföretagare och höginkomsttagare eftersom de pausade indexeringen av brytpukten i 2023 ![]()
Nä, man vill ju inte slakta den kassakon. Totalt sett står inkomstskatterna för 60% av skatteintäkterna och huvuddelen betalas av löner över brytpunkten.