Jag äger 100 % i två aktiebolag. Båda har tillräckligt med eget kapital för utdelning. I det ena bolaget tar jag ut 1M kr i lön, i det andra ingen lön alls.
Enligt de nya 3:12-reglerna verkar det som att det inte spelar någon roll skattemässigt om jag har två bolag eller slår ihop dem till ett, så länge båda har eget kapital att dela ut.
Har jag förstått det rätt – eller missar jag någon viktig aspekt?
(Surt att kombon huvudregeln + schablon försvinner, men det var nog lite för bra för att leva vidare.)
Problemet kan även uppstå för oss som vill dela ut från det ena men inte det andra, även om man har pengar i båda. Om man tar ut lön i ena bolaget, kan jag tänka mig att det inte är helt ovanligt att man vill låta det andra bolaget stå för utdelningen. Att dela 50/50 är inte alltid optimalt.
Jag är igång med mitt holdingbolag nu och processen var relativt snabb. För den som kommer göra likadant och har funderingar kring handläggningstider så kan jag bidra med hur det gick till för mig:
2025-09-22 - Affärsplan och budget fylls i på någon minut (tack ChatGPT)
2025-09-23 - Ansökan skickad till Bolagsverket och banken
2025-10-06 - Ansökan markeras som inkommen till banken
2025-10-07 - Ansökan beviljas och aktiekapitalet förs över
2025-10-08 - Ett elektroniskt bankintyg utfärdas till Bolagsverket
2025-10-14 - Bolagsverket godkänner ansökan och bolaget bildas
Nu återstår ett möte med banken för att öppna internetbanken. Det här mötet är fysiskt, mest för att de vill ha en möjlighet att sälja in produkter. Därefter kommer jag att sälja ena bolaget till mitt nya holdingbolag. Inte lika bråttom. Behöver bara ske före årsskiftet.
Ett holdingbolag som jag äger, som äger verksamhetsbolag 2. Samt Verksamhetsbolag 1 som jag direktäger.
Verksamhetsbolag 1 kommer 2026 att ha intäkter på ca 2,5 miljoner och verksamhetsbolag 2 kommer att ha intäkter på ca 0,5 miljoner.
Siffrorna är ungefär desamma 2025.
Verksamhetsbolag 1 betalar ut hela min lön och bär övriga kostnader såsom förmånsbil.
Det placerar mig i en lite klurig situation inför de nya reglerna. För inkomståret 2025 så kommer jag att ta ut utdelning enligt löneregeln i verksamhetsbolag 1 och utdelning enligt schablonregeln i verksamhetsbolag 2 - men hur ska jag göra inför nästa år?
a) Borde jag överlåta verksamhetsbolag 1 till holdingbolaget så att båda bolagen ägs av holdingbolaget?
b) Borde jag göra det före årsskiftet eller efter?
c) Kan jag göra en underprisöverlåtelse eller hur gör jag det korrekt? Jag vill ju inte utlösa några jobbiga skatteeffekter.
Kanske inte alls fungerar på just din situation, men förutsatt att man inte jobbar med högriskverksamhet, varför inte bara sälja bolag B till bolag A istället för att sälja båda till ett nybildat holdingbolagbolag. Då slipper man bilda ytterligare ett bolag. Nackdelar?
Primärt handlar det om risken som den ena verksamheten då utsätter den andra för. Även om man bedömer att man verkar i ett lågriskområde, så vet man ju aldrig. Om bolag A köper bolag B binds verksamheterna ihop vilket innebär att problem i den ena, exempelvis skadeståndsanspråk eller konkurs, i praktiken påverkar det andra. Man kan se det som och jämföra med en försäkring. Även om det är extremt låg risk att mitt hus brinner ner, så tecknar jag ändå en hemförsäkring eftersom konsekvensen vore så stor om det faktiskt hände.
Jag är också mer trygg i att det upparbetade kapitalet förs upp till ett holdingbolag där det kan förvaltas utan att riskeras i den löpande verksamheten. En holdingbolagsstruktur är samtidigt mer flexibel inför en potentiell försäljning. Jag ser för visso inga skäl till att sälja något av bolagen men det ena bolaget har haft uppköpserbjudanden.
Jag äger idag 17% i ett företag tillsammans med två andra delägare. För oss kommer ju dem nya 3:12 reglerna vara precis kass. Jag kommer inte kunna nyttja löneunderlaget längre pga det personliga avdraget på 8 IBB, 644800 kr. Utan endast schablon på ca 54800 kr som jag förstått det hela. (17% av 322400kr) Hittills har jag kunnat nyttja ett totalt utrymme om ca 500000 kr inkl löneunderlaget.
Så det verkar ju smartast för min del att starta ett holdingbolag som äger mina aktier i företaget.
Min fråga är då: Säg att vi bestämmer oss för en utdelning på 2 milj vilket hade resulterat i 340000 kr för min del. Som tas upp i Holdingbolaget, skattefritt om jag fattat rätt?
Kommer jag då årligen kunna ta ut 100% av det nya underlaget (4 IBB, 322400 kr) i utdelning i mitt holdingbolag till 20% skatt?
Som jag förstår det behöver du ta 8 ibb i lön från holding bolaget. Så problemet flyttas bara uppåt. Var får du lön idag? Eget ab? Då måste det också ligga i holdingbolaget. Men gör du det så ska det vara ok.
Korta svaret ja du kommer att kunna ta ut schablonutrymmet årligen.
Det gäller ju dock att ditt holdingbolag har den mängden i balanserad vinst varje år för att du ska kunna dela ut. Det vill säga du får in 340tkr men får då inte ha övriga kostnader i holdingbolag på mer än ~18tkr.
Att tänka på är också är (beroende på hur du lägger räkenskapsåret) att första året kommer du kanske inte kunna ta någon utdelning eftersom utdelningen då kanske inte blivit eget kapitalet ännu och då inte utdelningsbar
Tanken är att bara nyttja schablonavdraget i Holdingbolaget isåfall, och då bör jag inte behöva ta ut lön där. Utan i det befintliga bolaget som jag har idag, som då kommer vara verksamhetsbolag.
Ja du kommer räkna upp ett utdelningsutrymmet för att kunna ta utdelning! Men har du exempelvis kalenderår som räkenskapsår så behöver du också få en utdelning från verksamhets bolaget till holding innan årsskiftet för att kunna göra en utdelning. Annars har du inget fritt eget kapital att dela ut.
Näe, det är jag som missade att du svarade till en person som bara ägde 17%. jag trodde det var ett generellt svar om verksamhetsbolag och holdingbolag. My bad…
Ett förslag är att kolla när ni tidigare haft bolagsstämma och beslutat om utdelning. Skapa ett holdingbolag som avslutar sitt räkenskapsår kanske en månad efter det datumet. På så sätt kan du få med utdelningen från verksamhetsbolaget i holdingbolagets räkenskapsår och dela ut beloppet från Holding till dig. Bolaget behöver fortfarande bildas innan 2026 för att du tillgodoräkna dig ett utdelningsutrymme.