Varje liten mening behöver väl inte vara relevant, det kommer bara att resultera i ett supernördigt LYSA forum utan minsta avvikelse som kan lätta eller tynga stämningen och skapa lite debatt.
Varför fortsätter du hänga här när du tycker forumet, reglerna moderatorerna är så värdelösa?
Finns ju fler forum än detta.
Han kanske gillar forumet, men ser (i sina ögon) brister och möjligheter till förbättringar och jobbar för att driva forumet i den riktningen?
Antikens vise sa att man skulle tala först när orden man tänkte säga hade passerat tre portar.
Vid första porten ställdes frågan:" Är orden sanna"?
Var de sanna gick man vidare till andra porten där följande fråga ställdes: “Är de här orden nödvändiga”?
Uppfyllde orden även detta kriterium gick man vidare till den tredje och sista porten där frågan som ställdes var:" Är de här orden goda"?.
Uppfylldes av detta tredje kriterium fick orden yttras och skickas ut i världen.
Håller vi oss till denna regel har vi kommit rätt långt.
Två av tre kanske räcker (och det här är ett exempel på tillämpning av den typen av regler):
Efter lite mer sökande hittade jag posten:
Med fokus på ekonomi och framförallt vardagsekonomi. Vill man diskutera annat kan man göra det också inom de underforum som är skapade. Däremot kan jag starkt rekommendera andra forum om man vill diskutera politik eller annat än just min och din ekonomi.
Några har varit inne på en förklaring till varför vi tar bort inlägg som bryter mot de principer som finns kring investeringar också. När en nybörjare som aldrig investerat i en fond eller öppnat ett ISK-konto frågor om råd, är det definitivt fel sak att föreslå certifikat och warranter. Vi vill hjälpa människor och är kunskapsnivån på en avancerad nivå, då kommer också inläggen vara anpassade till den nivån.
Kom också ihåg att det är väldigt många som läser forumen passivt, både som medlem och icke-medlem, vilket gör det viktigt hur de allmänna råden och tipsen levereras. Vill man ha något annat än grundportföljerna och AP7 SåFa i PPM är detta kanske inte det viktigaste forumet för den sortens ekonomiska investeringar man vill göra.
Tack, bug och bock för ditt inlägg. Det kan inte vara så svårt att fundera över hur man uttrycker sig.
Jag gillade RT för att det inte var som Flashback, men i vissa trådar har jag ju verkligen börjat undra. Nu har jag inte flaggat något inlägg alls, men det borde inte vara så svårt att uttrycka sig för att minska polemiken härinne. Det heter ju RikaTILLSAMMANS av en anledning.
Jag tror det är lite det som är poängen, innehållet bedömdes olämpligt och togs därför bort. Om du skall kräva replik på beslutet fortsätter den “olämpliga diskussionen” känns bäst att ta det med en moderator, alternativt be en annan moderator lägga en “second opinion” antar att det kan bli krångligt med tanke på att jag tror moderatorerna jobbar gratis, kanske kan inrätta en pay to review avgift på forumet
@janbolmeson csn bedrivs ju till 40% av förseningsavgifter, forumet kanske kan gå runt på reviewer av flaggade kommentarer.
Exakt här ligger problemet kring varför du ofta känner att du blir flaggad. Jag reagerade inte alls på innehållet i parentesen, men jag reagerade definitivt på hur du utryckte dig.
Du skrev: “När jag växte upp kallades alla med avvikande sexualitet för homofiler”. Du blandar ihop en neutral beskrivning ifrån din uppväxt (ordet “homofil”) med en värdering, “avvikande”.
Hade du istället skrivit så här så hade jag inte reagerat alls: “När jag växte upp kallades alla icke-heterosexuella för homofiler, en sexuell läggning som jag tycker är avvikande”.
Nu vet jag inte om du tycker det, men det är så jag läser ditt inlägg baserat på hur du utrycker dig.
Måhända i viss feberyra men jag gillar liknelsen/principen med att forumet är ett vardagsrum, i min tolkning på en fest som vi är inbjudna till.
Kanske kan man då tänka att när vi är där som gäster behöver vi tänka på hur vi beter oss, har man beteenden/åsikter som man vet väcker oro, frustration, aggression, ledsamhet etc hos de som håller i festen eller de andra gästerna så behöver en vara varsam i sina formuleringar. Det är ofta sunt att bli utmanad tankemässigt men det ska ge energi och inte ta.
Man kan testa sina resonemang men om det blir flaggat dvs man märker att andra blir obekväma kring vad som sägs (kanske skickar dit sin kompis för att avleda diskussionen) alternativt muntligt markerar så borde man stanna upp och reflektera kring vad det var som hände. Den som kände sig obekväm är nog oftast inte intresserad av en fortsatt dialog utan vill bara få till ett avslut och glömma diskussionen. Alla har rätt till sina åsikter men man måste även ha förståelse för att man kanske inte blir bjuden på nästa fest om man inte är lyhörd för vardagsrummet man sitter i. Det blir annars tufft för festfixaren att punktmarkera en under varje bjudning.
Jämte gilla-ikonen kanske vi kan lägga till en långfinger-ikon som upprörda kan använda för att visa sin upprördhet. Gillningarna visar ju vet som klickade
Ja. Det gör vi.
Vi använder Discourse-forumet så det finns inte så mycket möjligheter att ändra i fördefinierade flöden.
Jag har inget emot inlägg som det här i trådar som handlar om aktier etc - däremot ogillar jag tips på enskilda aktier till nybörjare som frågar efter att komma igång med sitt sparande. Särskilt i kombination att de ska slå index med 3-4 %.
I grunden handlar det om att ha lite känsla för vad som är kontexten och vad som efterfrågas. Det är klart att vi kan diskutera SBB, Investor och annat i separata trådar - men bara för att jag gillar Investor så betyder det inte att det ska rekommenderas till någon som vill komma igång med sitt sparande.
Tummen upp och tummen ned det blir ganska bra 
. Om det inte fungerar kör vi den här

. Hoppas att alla blir nöjda då 

?
5 st tummen
radderas inlägget automatisk ? Vad säger du @janbolmeson ?
Ja, för vi har sagt att vi vill att forumet primärt ska handla om vardagsekonomi, ett rikare liv, sparande och investeringar. Det finns ett värde av att hålla det nischat och inte bli ett allmänt forum. Det är därför vi t.ex. flyttar politiska diskussioner till en kategori man måste vara inloggad och ha uppnått en viss användernivå (trust_level).
Ser fortfarande ingen förklaring till vilken av forumets huvudprinciper inlägget brutit mot, och för övrigt hade det varit trevligare om du skrev det direkt i tråden istället för att radera inlägget, så folk får lite kontext till varför det försvann.
För övrigt tycker jag fortfarande att en investering i bara Investor är ett utmärkt tips till en nybörjare, och den förväntade överavkastningen mot global indexfond är 3-4%. Förstår på riktigt inte problemet.
och den förväntade överavkastningen mot global indexfond är 3-4%.
På vilka grunder är du säker på det ? Grundar du på det historisk ? Vi kan knappast se i framtiden det vet du eller hur ?
Nej inte historik, exponering mot riskfaktorer (value, size, profitability), lägre avgift, lägre skatt på utdelningar, substansrabatt och skickliga investerare med skin in the game. Sen underlättar det självklart beslutet att dom har 100+ år av god historik.
Eftersom detta inte är en åsikt (3-4% över global indexfond) som kan tänkas delas av det flesta här på forumet så ttycker jag att man ska vara försiktig med att vara för tvärsäker. Annars måste man nog presentera mycket mer detaljinformation.
Investor gillar jag själv men det kan knappast vara ett utmärkt råd till nybörjare. Kan tänka mig om man skulle föreslå 100% bred Sveriges indexfond även det är riktigt hög risk när det gäller nybörjare. Man kan aldrig vara säker att Investor kommer ge en sådan överavkastning i framtiden. Inte ens att den kommer slå bredaste Sveriges indexfond långsiktigt