Haha!
Jag var påväg att visa exakt samma grafer eftersom Länsförsäkringar Global Indexnära respektive Plus Allabolag Sverige inte har historik från 2012.
Haha!
Jag var påväg att visa exakt samma grafer eftersom Länsförsäkringar Global Indexnära respektive Plus Allabolag Sverige inte har historik från 2012.
Riktigt så enkelt är det inte, eftersom du inte vill jämföra äpplen med päron. Som jag beskrev föreslår både MM och RT att man investerar diversifierat. Det vill säga geografiskt brett och i många både större och mindre underliggande bolag. Det är alltså inte en helt perfekt jämförelse att ställa en hel portfölj mot en fond oavsett vad som visar sig vara ”bättre”. Det man vill åt är hög riskjusterad avkastning. Alltså avkastning i förhållande till den risk man tagit med sina pengar.
Med det sagt, som @Johann visade, har billiga fonder faktiskt presterat bättre över tid jämfört med den dyra som föreslagits för dig.
De underliggande tillgångarna i portföljen som föreslagits för dig ser ut att vara så kallade börshandlade fonder ”ETF”er. Jag handlar inte med sådana och det är fortfarande ganska ofördelaktigt och krabbigt att som småsparare månadsspara i sådana.
Nej, jag tycker att du verkligen fått ett dåligt förslag. Du verkar tyvärr ha träffat en ”rångivare” (ett begrepp som jag tror att @JFB myntade) som istället för att vilja hjälpa dig få mer pengar, själv vill åt dem genom hutlösa avgifter och falska förespeglingar om att historiskt avkastning kan säga något alls om framtida avkastning.
Dra öronen åt dig, investera forskningsbaserat till låga avgifter och trevlig helg!
inte acceptabelt.
0.2-0.4% i total avgift är bra.
Vet inte varför du ska betala 0.6% i ”rångivar” avgift när du bara behöver köpa hela höstacken för typ 0.2% i fondavgift och 0% i rådgivningen.
Risken är att rångivaren sitter och tar 0.6% av ditt kapital varje år för all framtid.
Tips
Och
@OskarK tack för referensen ![]()
Skrämmande och rån på riktigt i högsta grad !!![]()
![]()
Lite konspiratoriskt kan man säga så här:
Säg att Max Matiisen (MM) startar 100 fonder 2012 med lite olika inriktning.
Under de följande 10 åren går de 100 fonderna olika bra och de ändrar innehåll/inriktning/stöper om/ändrar namn/lägger ner/ändrar jämförelseindex för ett antal av de 100 fonderna under den här perioden och en del nya fonder startas också upp.
Sen knallar DU in i augusti 2022 på möte. (Har de möjligtvis ringt och bjudit in dig till ett kostnadsfritt rådgivningsmöte?) Då pekar MM på EN av fonderna och säger ”-Titta vad duktiga vi varit! Här ska du investera”
Fråga: Har MM då egentligen varit så duktiga och haft så bra strategi eller…?
Är detta privat eller via jobbet? Är det via jobbet och dom har anlitat MM så du är låst där hade jag valt billigaste globalfond 80% och 20% billigaste Sverigefond. Det hjälpte jag min mamma med när hon skulle löneväxla via Söderberg och partners.
Tack Oskar
Detta var via en familjemedlem som fått hjälp med tjänstepensionen.
Jag är inte expert men om jag vore du ska jag kolla KIID och andra dokument innan jag köper fonder. Jag har kollat 2 fonder på listan - LU2331329180 (40%), LU2364598537 (20%) skärmdumpen. Både fonder P klass lanserades i 2021. Du pratar om 1,1%, menar fonders löpande avgifter (ongoing charges)? LU2331329180 löpande avgift 1,12%, LU2364598537 löpande avgifter 0,62%, är det 1,1% genomsnitt ongoing charges till alla 5 fonder?
Jag är inte heller en expert och har därför svårt att svara på din fråga pga av teknisk vokabulär som jag inte förstår. 
Vad är KIID? Vad är P klass? Ang löpande avgift så vet jag inte mer än vad som står i skärmdumpen så kan tyvärr inte svara på den frågan. Du får gärna dela med dig av din kunskap ang ovan, eftersom du verkar vara närmre en expert än jag själv 
Har nyss öppnat ett LYSA-konto och gjort en engångsinsättning samt startat ett månadssparande. Båda är av mindre storlek än jag tänkt ska ske senare, men känns dock bra att ha kommit igång ![]()
Min åsikt är att enda gången man skall använda sig av dom där gamarna (Söderberg och Partners mfl) är när man absolut måste. Det kan handla om trädabolag eller någon exitklausul där man måste avhända sig förvaltningen av sitt kapital till någon annan av juridiska skäl.
Måste man inte det så kan man rodda det där själv och vet man inte hur man gör så kan man ju … ptja … vad säger Jacke?
Länsförsäkringar Global Indexnära?
Sen beror det ju på hur mycket stålar det handlar om. Är det väldigt mycket kan det ju vara bra att ha någon att hålla i handen.
Jag har inget val än att hålla med dig till 100% 

.
KIID kallas faktablad ibland. P klass är fond köpa eller säljer via professionella rådgivare.
Du kan klicka länken och kan se LU2331329180 KIID och andra dokument.