Hej
Helt ny här på denna sida, har väl hänt att någon tråd dykt upp i mitt flöde som jag läst.
Kan ingenting om börsen, har inte haft något intresse i aktier eller så då jag tillhör skaran “hårt arbete lönar sig” vilket det också gjort för mig.
Men nu börjar jag känna att jag är less på just “hårt arbete”, och har möjligheten att få lös bra med pengar för att just “låta pengarna jobba”.
Jag har nyligen lyssnat på några av de viktiga avsnitten #99 mfl och förstått att fondrobotar och indexfonder är bra ställen att investera pengar. Men vill gärna höra hur andra skulle resonera och investera om ni hamnar eller kanske redan varit i min situation.
Lite kort om min situation:
Började i tidig ålder köpa på mig hyresfastigheter, har hållit på med det i nästan 20 år nu(41år för stunden). Har renoverat, byggt och förädlat, köpt fler kåkar när jag fått övervärden i befintliga och så vidare. Har i dagsläget ett rejält bestånd i en större stad.
Nu när marknaden ser ut att vända och vi förhoppningsvis går mot bättre tider så ser jag möjligheten att inom en par år sälja av hela beståndet.
Denna försäljning skulle innebära att jag får lös ca 60-70 milj efter att lån och skatter är betalda.
Efter 20 års slit så vill jag ju inte ta stora risker så jag förlorar allt men jag vill ju ändå att pengarna ska ge skaplig avkastning.
Så är det bara att sätta in allt på fondrobotar och indexfonder? Vågar man det? Är det säkert nog? Vet att det alltid finns en risk.
Jag tänker också att med så mycket pengar så kan det vara värt med en ordentlig rådgivare. Hör med @janbolmeson om tips på sådana.
Jag personligen hade investerat dem i en 60/40 portfölj. Där 60% är global index och 40% i räntefonder/sparkonton.
Med så mycket pengar kan du säkert förhandla dig till en bra ränta på sparkonto delen hos en bank.
Men är du inte alls i behov av pengarna framöver? För i så fall kanske du borde ha en del för framtida köp. Indexfonder är ju aktier och de ska du helst köpa och glömma, med sparhorisont på över 10 år. Även index är volatil och kan dyka i ett par år med negativ avkastning. Över tid är den förväntade avkastningen bra, men det kräver just tid. Där du inte rör pengarna.
Historiskt har 60/40-portföljen gått ner som mest -40 %, vilket motsvarar 24 - 28 miljoner kr i detta fall. Om man inte är van att ta sådana kapitalförluster i nominella belopp är det svårt att veta hur man kommer reagera. Och historisk avkastning är ingen garanti för vad som händer i framtiden.
Men som du föreslår rekommenderar även jag att kontakta en oberoende rådgivare.
Om man tillåts drömma skulle jag personligen investera en sådan summa som tråden avhandlar i en allvädersportfölj.
Lysa är det säkraste och billigaste valet då du kan precisera och justera din risk hur du vill. Men jag undrar, finns det någon särskild fördel med att sälja hela beståndet på en gång? Du kan ju sälja en liten del, placera vinsten och känna av hur det känns att ha pengar på börsen.
Jag har lite andra verksamheter som ger mig inkomst också. Men visst kan det vara bra att lägga en del på banken som man har möjlighet att använda om något dyker upp. Men säg att man skulle kunna lägga undan 60-70% iaf. Då tycker du indexfonder är det bästa?
Jo men har man hållit på med detta så länge så blir man less och kommer inte ifrån mycket av jobbet även om man anställer.
Och så sitter ju bolaget på väldiga tillgångar, men jag privat har ju svårt att få ut pengar utan att det blir en väldans massa skatt. Är väl lite därför också som jag lyckats bygga upp det som det är, för jag har inte tyckt det varit värt att sko sig själv utan har hela tiden återinvesterat i bolaget.
Kommer nog behålla nån kåk. Men för att få så bra betalt som möjligt hos något stor bolag eller pensionsfond så ska det ju vara så hög omsättning som möljigt så då känns det bäst att erbjuda hela beståndet.
Och så är jag ju som sagt lite less på detta och har lite andra ben jag kan stå på och hellre satsa och lägga tiden på.
Har du inga intressen som ligger och gror?
Först och främst kanske du behöver fler boenden om du friställer dig.
En lägenhet utomlands kanske? kanske ett landställe och även uppgraderat eget boende?
Man kan investera i det man gillar, det ger mer än en fond. Tex tavlor, det kan var sportbilar eller klockor? Sen duger en spridning av bolag som du gillar och är stabila, och lite fonder på det. Det kommer lösa sig! Det finns tyvärr inga “säkra tips”. utan inte alla ägg i samma korg / valuta. Inrikta dig mer åt det håll där du känner att du har koll på vad pengarna gör istället istället för en siffra på ett ark man inte förstår.
Ja absolut. Om du kan tänka dig att inte röra pengarna på minst 10 år, så är en global indexfond det bästa valet. Det viktiga är att ge den tid att växa. Med tiden kommer det ge bra avkastning.
Eftersom tiden i marknaden är så viktig, så är det avgörande att ha en god överblick av sin ekonomi. Där man har en rejäl buffert, inkomst osv så att man inte behöver pilla med pengarna som är i den globala indexfonden.
Här kan du läsa mer om en svensk variant av den. Men är du inte intresserad av investeringar så är nog en oberoende finansiell rådgivare att rekommendera när kapitalet är så stort, då blir den procentuella kostnaden för denna liten.
OK. Allra billigast hade varit att öppna ett ISK och investera hela summan i Avanza Global. Det är världens billigaste globala indexfond, bra riskspridning och riskjusterad avkastning, relativt låg volatilitet. Följer AMUNDI WORLD INDEX MSCI och har avkastat nominellt ca 14% per år de senaste 5 åren.
Men om du inte vill ha hela kapitalet på börsen så måste du ha räntor i din portfölj och det kan vara lite trixigt att bestämma vilka räntefonder man ska ha. Då är Lysa bättre, både för att välja andelen räntor samt räntefonder som sådana. Men Lysa är lite dyrare och räntefonder ger mycket lägre avkastning än aktiemarknaden. Du får helt enkelt väga säkert mot avkastning.