Funderar på att sälja mina fastigheter, få ut mellan 60-70 MSEK, vad gör jag då?

Det är intressant att du frågar om indexfonder i din tråd, för det är precis så jag tänkte när överskottet landade i mitt knä. Det som du bör tänka på är; vad vill du göra och hur vill du ditt liv ska se ut och därefter vilka medel behöver du för att uppnå det. Det kommer svara på frågan hur du ska investera och vilka investeringsslag du ska välja.

Det jag till slut gjorde var att kontakta en oberoende rådgivare som guidade igenom detta, det var väldigt nyttigt och har gett mig och familjen ett skönt lugn.

Skicka PM om du vill dryfta närmare.

2 gillningar

NEEEEÄEEÄEEJ!

Leta upp en oberoende rådgivare istället. Oberoende. Inte någon som kränger bankens produkter.

12 gillningar

Med en så stor summa pengar skulle jag definitivt ha vänt mig till en oberoende rådgivare och betalat för rådgivning där man tar hänsyn till hela din situation i dialog med dig! Instämmer också med Denkmal, för guds skull, låt inte bankerna bestämma åt dig (oavsett vad de kallar sin banklösning).

4 gillningar

Äger du fastigheterna privat eller i bolag?
Utifrån din frågeställning så får jag känslan av att det är helt privat, men tanken slog mig ändå ifall det är ett aktiebolag inblandade.

I så fall är det helt andra saker att tänka på innan du får ”loss” slantarna.

Men oavsett så ska ju pengarna placeras, så en oberoende ekonomisk rådgivare är den bästa rekommendationen.

Jo men visst har jag lite sådana tankar.
Byggde en nu rejäl kåk med sjöläge för 6 år sedan och nu senaste åren har jag precis byggt klar en fjällstuga. Så lite sånt har jag redan pysslat med.

Jag har även med åren köpt på mig en del skogsfastigheter som jag tänkt hålla på med och fortsätta investera en del av pengarna i.

Nej dom ligger i ett aktiebolag.
Då blir det ju så att jag säljer bolaget och fastigheterna följer med bolaget.

Då är det brukligt att starta upp ett holdingbolag, som äger fastighetsbolaget.
Snacka med din revisor som kan hjälpa dig med ägarstrukturen.
Vitsen är att få vinsten kvar i ett bolag som sedan läggs i träda i 5 år. Där får du inte vara verksam på något sätt. Därefter dödar du trädabolaget och har lägre skatt på slutlikviden. (5:25 regeln)
Du kan plocka utdelning enl schablon under trädan.

4 gillningar

Jo jag har läst lite om den varianten för att minska skatten. Men visste inte att man fick ta utdelning under tiden.
Får bolaget ha pengarna placerade under dessa år så de ger avkastning?

Jo, utdelning får du ta, men du får inte göra någonting annat i trädabolaget. Inte ens ha en pensionsförsäkring. Absolut nada liksom.

Du placerar pengarna i t ex en Kapitalförsäkring (ISK gäller inte för bolag) eller något bra konto med ränta.
Du kan plocka utdelning utifrån utrymme på din k10’a. Du kanske har ett annat bolag redan som du kan använda.

2 gillningar

Gör absolut ingenting innan du lärt dig mer. Börja med sparkonto. Bankens rådgivare är säljare.
Läs nedan länkar.

2 gillningar

Tack @VikingJon - skulle precis skriva EXAKT samma sak!

@Henko1 - tänk så här, om jag hade kommit till dig och sagt att jag skulle börja med fastigheter så skulle vi inte vara på samma nivå eftersom du har 20 års erfarenhet. Precis på samma sätt påstår jag att det tar 10 - 20 år att bli en duktig investerare. Därav att man behöver någon som bollar det med en för - det går på riktigt på kort tid förlora en förmögenhet som tagit 20+ år att bygga upp.

Jag skulle starkt rekommendera följande ordning:

och därefter kontaktar du enligt listan:

Följande finansiella rådgivare på den listan (kontaktuppgifter där)

och hör vad de säger och vem du får mest kemi med. Därefter gör du som ni kommer fram och skippar alla detaljdiskussioner här i forumet. :slight_smile: Inkludera dem redan NU och inte när du sålt fastigheterna då de ofta kan hjälpa till med smarta sätt kring bolagen också. De har vana av sådant.

PS. Grattis till en fin ekonomisk siutation. Hoppas att du har firat.

PS2. Som någon skriver, jag skulle även tänkt genom om det är så att det måste säljas, för något ska du göra framgent och många tenderar att återstarta den verksamhet de sålde… :see_no_evil:

6 gillningar

Om han vill ha allt privat och inte tänker använda pengarna. Tex bli ängelinvesterare, starta något nytt bolag då kan han likaväl ta ut allt på en gång och skippa träda reglerna som han kanske bryter mot oavsiktligt eller lagen ändras och möjligheten försvinner.

Tar du ut 60m blir skatten ca 32% så man får 40m i handen. Ja det är 7% mer än träda men det är ändå mer pengar än man normalt kan göra av med och man slipper vänta i 5 år och andra funderingar. Varför jaga de sista kronorna när man ändå vunnit?

Alternativt så kan man starta ett holdingbolag ändå. Få in de 60m till det och ge sig själv en utdelning på tex 40m för 34% skatt. Då har man ändå 20m kvar för att göra annat med.

3 gillningar

Det beror på hans K10’a
Det som inte beskattas som kapital, beskattas i inkomstslaget tjänst. Då är det rätt mycket statlig skatt med de beloppen…

1 gillning

@Anita_Endal - finns det inte dessutom någon regel om 90 prisbasbelopp? Kanske det @Jackalope menar. Jag kollade på det en gång och konstaterade att om beloppet var över ca 25 miljoner så behövde man inte köra träda utan kunde ta ut dem mer eller mindre direkt och det skiljde extremt lite.

2 gillningar

Jag räknar inte med hans K10 alls för med dessa belopp spelar den normal ingen roll. Detta i och med att går du över 90 inkomstbasbelopp (Ca 7m) så går skatten ner till 30% (Mot max 58%) så om du bara går över den tillräckligt mycket så går din totala skatt ner mot 30%.

Har han då en K10 så blir skatten mindre än så för där har han bara 20% beskattning.

1 gillning

Den känner jag inte till, men jag likviderade nyss ett trädabolag (jag är redovisningskonsult) i storleksordningen över 25 Mkr - och det har inte varit på tal från skattejuristerna.

1 gillning

Ja visst, nu är jag med. (Inte så ofta det är de summorna)
Då är det såklart inte så stor skillnad med trädabolaget.

1 gillning

Min fetstil:

Gränsbelopp enligt förenklingsregeln
Förenklingsregeln är ett schabloniserat sätt att räkna gränsbeloppet på. Regeln innebär att du kan ta upp 195 250 kronor (2,75 gånger inkomstbasbeloppet år 2022) som kapitalbeskattad utdelning om du äger alla aktierna i företaget. Beloppet 195 250 kronor fördelas på antalet aktier i företaget. Äger du 50 procent av aktierna blir ditt gränsbelopp för året alltså hälften av 195 250 kronor. Till det schabloniserade beloppet får du dessutom lägga till ditt eventuella sparade utdelningsutrymme.

Beräkning av gränsbelopp enligt förenklingsregeln: 195 250 kronor × Antal ägda aktier vid ingången av året ÷ Totalt antal aktier vid ingången av året + Sparat utdelningsutrymme från förra året × 104,94 %.

Det finns en begränsningsregel som gör att du för inkomståret 2023 inte kan beskattas för mer än 6 687 000 kronor (90 inkomstbasbelopp) i inkomstslaget tjänst med anledning av utdelningen.

samt för gränsbelopp enligt huvudregeln:

Precis som vid beräkning av gränsbeloppet enligt förenklingsregeln finns det en begränsningsregel som gör att du för inkomståret 2023 inte kan beskattas för mer än 6 687 000 kronor (90 inkomstbasbelopp) i inkomstslaget tjänst med anledning av utdelningen.

Källa:

Utifrån det blir det en mattegrej när beloppet i utdelning blir så pass stort att inkomst av tjänst på de där 6,7 MSEK blir så litet i förhållande till inkomst av kapital. Min redovisningskonsult hade någon graf att skärningspunkten för något år sedan gick vid typ 20-25 MSEK. Det är däför de flesta inte känner till det.

1 gillning

Men du kommer väl alltid att tjäna på att lägga det i träda för utan K10 kommer du aldrig ner i 25% beskattning. Enda gången du gör det är med en K10 som ger dig 20% beskattning. Annars är det 58% för tjänst och allt över 90 pbb så är det 30%.
Så får du ut 25m så ligger du på en total skatt på ca 37% utan någon K10.

Så förstår inte vad det är för skärningspunkt din redovisningskonsult har visat på?

Som sagt, jag kan ha missförstått. Kan det vara som så att ju större beloppet är, desto närmare kommer man de där 25% (men aldrig lägre än 30%) och då kan man typ ta beslutet: “Vänta 5 år och få ut till 25% skatt eller ta allt nu och betala 30% skatt”?

Ska kolla upp det…

1 gillning