Kämpar lite med det, några förslag?
- “Ackumulations” och “Deckumulations”-fasen låter ju skitnödigt.

- Bli rik / Bli inte fattig-faserna är så där.
Så jag tar gärna förslag.
Kämpar lite med det, några förslag?
Så jag tar gärna förslag.
Bygg / Förvalta förmögenhet?
Hmm… bra feedback. Funderar på vad man skulle kunna ha annars. Jag tänkte på sorteringshatten i Harry Potter. Tanken är att det är en plats där något slags beslut fattas om fördelning.
Ah, den råkade nog bara hänga kvar från Söderberg & Partners material.
Den symboliserar där de trollar bort pengar till sin egen ficka ![]()
Absolut:
Fördelningen är väl ganska given? Åtminstone kändes det så i tidigare iterationer när ditt budskap var att fylla en hink i taget… Åtminstone att om bufferthinken inte är fylld, fyll den först. Därefter kan insättning göras i MR/TH/LH i självvald fördelning.
Då bör illustrationen kunna placera bufferthinken där sorteringshatten är placerad. Och en “if/or/and/else” flödar ditt sparande genom bufferten till MH/TH/LH eller används för att fylla upp BH.
ersätt “if/or/and/else” med enklare ord.
“Bufferthinken (börja här) tryggt och kortsiktigt sparande på 0-3 års sikt. Om fylld, låt sparandet flöda vidare till nästa nivå”
Angående nivå 4 och 25 miljoner i finansiellt kapital där man slutat jobba:
“Mellanriskhinken = ofta ett obelånat boende som man kan ta lån på om man behöver ta ut pengar till bufferthinken och börsen står kasst.”
Vid vilken nivå av finansiellt kapital är det möjligt att ta lån på boendet utan krav på löneinkomster och hur går det till i praktiken? Tar banken fonder som säkerhet eller hur ser villkoren ut?
Hahaha… ![]()
OK, nytt försök:
![]()
![]()
Jag ska bara vara petig med sparhorisont vis av rätt många år på forumet
… där kommer frågor som ett brev på posten “vad gäller för 3e året” ![]()
Om du menar buffert 0-2,99999 år och med längre sparhorisont 3,000000 år och längre i MR hink så tror jag det är tydligare att skriva
Bara så det är så glasklart som möjligt, sen kan ju folk välja det ena eller det andra ändå
Ehum. Läst allt i tråden och det är jättebra. Men, och frågar såklart åt en kompis nu… är 4 hinkar-modellen fortfarande tänkt att vara en lätt förståelsemodell för nybörjare att kunna ta del av? Vi som varit med sedan evolutionen av 4-hinkar följer ju med i progressionen men för någon som klickar in för första gången kanske man upplever det som lite avancerat.

Använder ju inte ppt ![]()
![]()
Det är bra att det är en dubbelriktad pil mellan “person” och bufferthinken för pensionärsfallet, men om pensionen efter skatt är större än den genomsnittliga utgiftsnivån (inklusive “vill ha”) kommer bufferthinken att över tid bli onödigt stor. Sparande till arv/gåvor i tillväxthinken borde också ha en dubbelriktad pil.
Gnäll! Vad sägs om Piggy Bank Icon-Bilder: Stock-Fotos & -Videos. | Adobe Stock då? Eller varför inte fortsätta använda hinkarna från tidigare iterationer? Det är ju inte dåligt bara för att det hände för 10 år sen ![]()
Gissa vad jag såg:
Men för andra är det nog en snuskyl, ett hänglås, en mikrovågsugn, en trackball osv.
Förlåt, jag hittar ut själv efter att ha komplicerat saken ännu mer… ![]()
Et tu Brute! ![]()
![]()

Ändra rubriken till ”Bli rik - yeah, fat chance” ![]()
![]()
Uppdaterade bilden något, justerade några av rubrikerna ![]()