Jag är Civilingenjör i Datateknik och har kodat på ett passionsprojekt som jag vill dela med mig av. Efter en massa datamanglande, teknisk analys, simulerande och optimerande, spottar mitt system ut en enkel strategi för att köpa och sälja aktier som tar ca 5 minuter i veckan att följa. Den finns att ta del av på www.aktierevolutionen.com och är hittills väldigt billig (19kr i månaden i skrivande stund).
Den är med andra ord tidig, billig och än så länge ganska experimentell.
Så förutom alla andra frågor som uppstår i ämnet är jag intresserad av att höra vad ni tror: Går att slå index på 5 minuter i veckan?
Låt oss säga att vi mäter riskjusterad avkastning med t.ex. MAR-kvot eller Sortino-kvot. (Undlåter att använda mig av den vanligare Sharpe-kvoten då den faktiskt straffar positiv volatilitet)
Då menar du att man inte kan få högre riskjusterad avkastning än index?
Personligen är det ingen tjänst jag själv skulle vilja ha om inte själva analyserna följde med.
Dvs, en tjänst som spottar ut tre aktier i veckan utan att berätta vilket underlag som gör att just dessa är intressanta just nu är för mig värdelös.
Man kan lika bra köra en enkel analys, säg titta på P/E och köpa de tre “billigaste”. Veckan efter tar man nästa tre etc.
Efter ett år har man köpt 150 aktier och har i princip skapat en indexfond …
Min fråga till dig, följer analyserna med och kan du i så fall ge exempel på hur det ser ut?
Det kommer säkert att gå i perioder, säkert även långa. Men plötsligt går botten ur någon verksamhet, något företag, någon bransch och underprestationen är ett faktum.
Sedan får jag absolut ge kredd att du är tydlig med att det är sälj och att 19 kronor är ett introduktionserbjudande. Om du har lust så tror jag nog att RT gärna tar del av veckobreven i efterhand, dvs när de tjänat ut sin roll och det går att bedöma hur det gick. Det vore väl ett bra sätt att visa för oss hur det funkar?