Jag är Civilingenjör i Datateknik och har kodat på ett passionsprojekt som jag vill dela med mig av. Efter en massa datamanglande, teknisk analys, simulerande och optimerande, spottar mitt system ut en enkel strategi för att köpa och sälja aktier som tar ca 5 minuter i veckan att följa. Den finns att ta del av på www.aktierevolutionen.com och är hittills väldigt billig (19kr i månaden i skrivande stund).
Den är med andra ord tidig, billig och än så länge ganska experimentell.
Så förutom alla andra frågor som uppstår i ämnet är jag intresserad av att höra vad ni tror: Går att slå index på 5 minuter i veckan?
Låt oss säga att vi mäter riskjusterad avkastning med t.ex. MAR-kvot eller Sortino-kvot. (Undlåter att använda mig av den vanligare Sharpe-kvoten då den faktiskt straffar positiv volatilitet)
Då menar du att man inte kan få högre riskjusterad avkastning än index?
Personligen är det ingen tjänst jag själv skulle vilja ha om inte själva analyserna följde med.
Dvs, en tjänst som spottar ut tre aktier i veckan utan att berätta vilket underlag som gör att just dessa är intressanta just nu är för mig värdelös.
Man kan lika bra köra en enkel analys, säg titta på P/E och köpa de tre “billigaste”. Veckan efter tar man nästa tre etc.
Efter ett år har man köpt 150 aktier och har i princip skapat en indexfond …
Min fråga till dig, följer analyserna med och kan du i så fall ge exempel på hur det ser ut?
Det kommer säkert att gå i perioder, säkert även långa. Men plötsligt går botten ur någon verksamhet, något företag, någon bransch och underprestationen är ett faktum.
Sedan får jag absolut ge kredd att du är tydlig med att det är sälj och att 19 kronor är ett introduktionserbjudande. Om du har lust så tror jag nog att RT gärna tar del av veckobreven i efterhand, dvs när de tjänat ut sin roll och det går att bedöma hur det gick. Det vore väl ett bra sätt att visa för oss hur det funkar?
Förstår jag det rätt som att strategin är att sälja det företag som tidigare gått bäst oavsett, även om den datadrivna algoritmen fortsatt rekommenderar köp för det bolaget?
Med simpel teknisk analys i ett relativt enkelt verktyg en (eller ett par) personer utvecklat, svar nej.
Det går att slå index riskjusterat, men det är extremt svårt och ovanligt. De hajar som gör det är i minoritet och extremt kapitalstarka. Med enorma resurser (stora organisationer) att få en liten liten edge.
Typ sub procent avkastning vid samma risk.
Att slå index med högre risk är otroligt enkelt. Hävstång på en indexfond, tada.
Jag förstår precis. Tjänsten är kanske snarare till för någon som vill ha en krydda i sin portfölj med en strategi som är “black box”, d.v.s. utan att bry sig om att ha insyn in själva algoritmen.
Vad gäller underlaget så är det 100% teknisk analys (d.v.s. prisrörelser) som ligger till grund för Företagslistan. Det finns alltså ingen fundamenta att redogöra för. Och algoritmen är min secret sauce, skulle jag ge ut den så skulle jag inte ha någon edge.
Algoritmen är helt och hållet datadriven. Det sker ingen handpåläggning och ingen manuell analys över huvud taget. Systemet försöker hitta aktier med tillväxtpotential och parameterna det använder sig av har optimerats fram genom historiska simuleringar. (Jag är väl medveten om fallgroparna som uppstår i överoptimering av historisk data och har gjort det väldigt omsorgsfullt)
Men plötsligt går botten ur någon verksamhet, något företag, någon bransch och underprestationen är ett faktum.
Det gäller ju… alltid? Allting? Alltså även aktier som ingår i ett index?
Det är framför allt i ett kargare börsklimat som en mer aktiv strategi visar sin styrka. I ett hysteriskt börsklimat där allting går upp, spelar det ju mindre roll vilka positioner man har. När verkligheten kommer ikapp blir det spännande. För att citera Buffet:
“Only when the tide goes out do you discover who has been swimming naked”
Exakt, 19 kronor är ett introduktionserbjudande. Det finns liksom ingen ekonomi i erbjudandet som det ser ut nu, och priserna kommer att öka (om) när det börjar strömma till lite kunder. Det minsta jag kan göra är att premiera early birds som är intresserade.
Alla parametrar är framtagna genom historiska simuleringar. Såväl för analysen som för strategin.
Jag har liksom inte gått in med min egen bias och tänkt att “såhär borde vara bra att göra”. Allt är helt datastyrt och framtaget genom optimering och simulering.
Jag menar att om man rekommenderar tre aktier och dessa exempelvis alla hamnar i samma bransch och nå’t i världsläget påverkar (t ex flygbolag och pandemin) får man en extrem påverkan i portföljen.
Det kan också vara enskilda aktier som dyker pga juridiska tveksamheter kring ett enskilt bolag eller nå’n besvärlig skandal.
I en indexfond eller en bredare fond generellt blir inte effekten lika kraftig.
Men det är ett spännande koncept och jag är fortsatt nyfiken på siffrorna och tankarna i efterhand. Vi är ju inne i ett lite stökigare börsläge nu och då kan det vara superintressant att se hur din algoritm reder ut det. (helt utan sarkasm f ö, jag menar det)
Intressant. Nä, precis, det blir inte riktigt “köp och håll” utan jag tänkte att man utnyttjar det faktum att man kan agera lite varje vecka. Därav att strategin tagits fram för att vara enkel och snabb. Det ska liksom vara ett kryddmått mer ansträngande än att vara helt passiv, men med förhoppningen om högre riskjusterad avkastning.
Det är just ett track record jag inte har än. Därav frågeställningen, därav systemets lite punkiga, experimentella karaktär.
Vi är några som kör strategin live, men det har inte gått så mycket tid än att man kan gå ut med några slutsatser.
Jag jämför med OMXS30GI.
Om man inte slår ett GI-index (med utdelningar) så kan man lika gärna investera i Avanza Zero.
Jag förstår och håller helt med. Färre aktier ger ju - precis som du säger - högre volatilitet.
Tanken kring att vara sårbar håller jag också med om. Tanken blir väl då att det viktigaste är inte att ha rätt varje gång (vilket är omöjligt) utan att ha rätt oftare än man har fel. Alltså de “tapp” man gör ska vara rikligt kompenserade av de vinster man gjort tidigare. Typ så.
Jag håller - återigen - helt med dig. Allt annat än verkligt live track record är bara teori. Jag ser fram emot när det finns, men det tar ju per definition lite tid. Det är det som gör produkten lite experimentell.
Jag tror ju också att det är i lite mer skakiga ekonomiska klimat som man kan hävda sig emot passiv investering. I ett hysteriskt klimat då man kunnat rulla tärning och allt gått upp år efter år, blir ju också index mer svårslaget.
Med tanke på att en strategi som långsiktigt kan ge bättre riskjusterad avkastning än börsen är värd miljarder - hur kommer det sig att du säljer den för 19kr? Det gör åtminstone mig oerhört skeptisk. Är det för att strategin inte är värd miljarder?
Han säljer inte algoritmen.
Han säljer ett veckoutfall och det är inte värt miljarder.
Skulle i dagsläget säga att den inte är värd många kronor alls då den inte är beprövad.
Sen är kanske inte strategin klar heller??
Om man inte kan köpa någon aktie i Steg 2 punkt 3&4 ska man ändå sälja en aktie under Steg 1?
Då har man den veckan likvida medel som inte investeras. Skulle detta hända ett par gånger i rad så kommer man ligga utanför börsen med en ansenlig summa.
Strategin i sig är inte ny, finns fler som kör den.
Sälj det som gått bäst och köp det som har störst potential nu.
Finns ju folk som kör den metoden med fonder också.
Svårigheten är ju att pricka in vad som har störst potential och att de sen även levererar.
Resten av strategin är enkel och kan rentav automatiseras …
Vilket även skulle innebära att den som äger algoritmen för att välja ut aktierna skulle kunna skapa en robot som kör allt automatiskt.
Om algoritmen är bra och slår index så skulle ägaren kunna göra bra med pengar åt sig själv och även starta en fond som replikerar detta … Nya affärsidéer