Tack Hewie och Jan för intressanta svar/länk.
Det som gav mig lite lugn i magen var tabellerna över de 10 största bolagen i S&P500 var 5e år sedan 1980.
Det sköna var att se att variationen i storlek på de 10 största inte varierade så mycket eller driftade uppåt för mycket.
Jag förstår tänket att köper man många olika aktier i ett index så missar man inte de som framtiden gör till vinnare. Det stämmer!
Vad jag saknar är möjligen ett resonemang om hur många fler aktier som bör ingå i indexet än de få stora.
Om jag inte minns fel, länge sen jag kollade, men jag tror AMF Globalfond innehåller ca 300 aktier.
Jag uppfattar den inte som aktivt förvaltad (fast de säger så) utan snarare en indexfond där de “aktivt” dragit ned på antalet aktier.
Den avkastar ungefär som Länsförsäkringar Global eller DNB Global Indeks, trots att den har mycket färre aktier i fonden.
Då väljer man ju såklart den billigaste, men frågorna kvarstår. Hur många aktier behövs i en indexfond och hur stora får enskilda aktier bli?
Varför ska man ha 1400 fonder i en globalfond om det räcker med 300 för samma avkastning?
Avkastningen och den största risken kommer ju ändå från de största
innehaven.
Eller om jag missat en poäng med att ha väldigt många aktier i ett index, varför har ingen vanlig globalfond fler aktier än Storebrands Global All Countries som har ca 2000 aktier?
Vad är poängen med att ha så många aktier?
Vad är bäst trade off mellan antal aktier i indexet i förhållande till storleken på de största aktierna i indexet?
Om de 10 största aktierna idag väger 17,4 % av världsindex och de flesta globala indexfonder då har 1400 aktier i sina fonder,
hur många aktier behövs i indexfonderna om de 10 största bolagen stiger till att utgöra 25% av världsindex?
Magkänsla: Någonstans finns en gräns där folk känner att de största aktierna får inte bli hur stora som helst.
De flesta känner att det inte är sunt när Nordnet Teknologi Index har 54% av indexfondens pengar i de tre största bolagen.
Magkänsla säger det är fel, men finns teori kring detta så vore det bättre.
Ingen verkar kunna ange regeln för när de stora aktierna utgör för stor del i index eller regeln för hur många aktier ett bra index ska ha.