Globala indexfonder tappade under år 2025 när USA-dollarn gått ner i värde i förhållande till svenska kronan som har gått starkt

Nej det saknar helt relevans för annat än växlingskostnader.

Det visar ju min graf ovan också.

Ok. Jag förstår inte det.

Ja, men bolagens exponering mot SEK är mer eller mindre noll i snitt.

Därför har man valutarisk i SEK som är samma oavsett om man köper Svenskt index eller USA index. Både svenskt och amerikanskt index saknar valutarisk, medans din konsumtion (som inte ändras beroende på vilken fond du köper) har valutarisk i SEK.

Nej detta är inte nonsens. Det är så verkligheten ser ut. Aktier som grupp saknar valutarisk, valutarisken kommer från din konsumtionsvaluta och på inget sätt från var dina aktier handlas eller var bolagens huvudkontor är.

Alltså valutarisken finns inte i fonderna. Därmed finns ingen valutarisk i globalfonder. Valutarisk finns endast i din konsumtionsvaluta oavsett vilken fond du äger.

Den heter väl “Valutarisk i aktier och indexfonder är till stor del en illusion”? Fenomenet du pratar om avhandlas i artikeln under benämningen “Företagsintern valutarisk”.

1 gillning

Då kanske vi är överens? Som svensk investerare, så är min konsumtionsvaluta SEK. Det är ju konsumtionsvalutan, som tillgången i utländskvaluta möter, som omvärderas, som spelar roll. Kanske det som ett svensk forum borde fokusera på? (och som också återspeglas på allas fondkonton samt även svenska bolags balans- och resultaträkningar som har utländska tillgångar som omvärderas). Jag kan bara säga för egen del, om jag hade en spåkula, som sa att USD/SEK skulle gå fårn 9.15 (nu) till 1.00 vid årets slut, så hade jag sålt alla mina global fonder.

2 gillningar

ok, det kanske är “tråden” som heter det

Jag ska inte ge det något namn eller kalla det något men undrar om -0,83% på en dag i praktiken betyder något för oss som äger globalfonder?

1 gillning

Om du äger fiat är det högst relevant med valutakurser, annars inte. Du tar valutarisk om du äger valuta, t.ex. SEK på ett bankkonto eller räntebärande papper.

2 gillningar

Även om detta sker så kommer det inte påverka din globalfond annorlunda än en Sverigefond.

Det är det som är hela poängen, du får samma valutarisk om du köper svenskt index som du köper globalt index. Alltså det finns ingen valutarisk att motverka genom att sälja sin globalfond och köpa sverigefond istället.

Därför vi pratar om på detta svenska forum om att det saknas valutarisk i globalfond. För inga aktiefonder (ohedgade) har någon valutarisk.

Nej, det spelar ingen roll. Globalfonderna äger aktier som prisätts realt. Inte USD.

1 gillning

Det enda jag sa var att jag skulle sälja mina globalfonder, vilket i praktiken är en intäktström i utländsk valuta (utländsk valuta för en SEK-investerare).

Det innebär att företag som har intäktsströmmar i USD, kommer vara lite mindre värda, för en svensk investerare. Det är ganska glasklart

Glasklart men helt felaktigt.

Min graf visade just att det reala priset på Big Mac i Sverige inte påverkas av valutaförändringar.

Ok. Jag har inte haft synpunkt på Big Mac-priset. Kan du förklara varför det inte är en skillnad på bolag 1 och 2, för en svensk investerare?

1. Bolag som har netto-intäkströmmar i USD framöver

2. Bolag som har netto-intäkströmmar i SEK framöver

Exemplet med Big Mac är mycket tydligt då samma vara säljs i olika länder med olika valutor. Vi kan hypotetiskt anta att McDonalds i varje land är olika företag med fakturering i olika valutor.

Du ser från mitt data att priset realt sett är oberoende av hur varje lands valuta utvecklas trots att de har intäktsströmmar i olika valutor. Detta är hårda fakta.

Det är lika mycket intäktström i utländsk valuta som svensk indexfond.

Vad ska du köpa istället för din globalfond? Sverigeindex har exakt samma.

Nettointäktströmmen är mer eller mindre neutral för de flesta bolag. Oavsett var de är noterade.

Jag har inte pratat om var bolag är noterade någonstans. Jag har diskuterat intäktströmmar i utländsk valuta (USD mer specifikt, men hade kunnat bytas ut mot en annan valuta) respektive SEK. Vad menar du med en neutral nettointäktström för övrigt (ur en svensk investerares synvinkel)?

Vilket du inte kan välja på börsen annat än genom stockpicking.

Att bolagets netto efter inkomster och utgifter inte har någon övervikt mot någon specifik valuta.

Investerar man i en globalfond, kan man iaf konstatera att SEK är infinitesimal del av intäktströmmen, så en svensk investerare, möter inte en intäkt av SEK i sitt köp av bolaget/fonden.