Det samma gäller USD. Nettot efter inkomster och utgifter är mer eller mindre neutralt.
Man lämnar valutarisk när man köper en globalt diversifierad portfölj.
Det samma gäller USD. Nettot efter inkomster och utgifter är mer eller mindre neutralt.
Man lämnar valutarisk när man köper en globalt diversifierad portfölj.
Nej, detsamma gäller inte USD. Titta på intaktströmmen i bolagen i en globalfond. Oavsett, det är inte ens min poäng. Min poäng är intäktströmmen inte är SEK.
Utgifterna är också motsvarande viktade mot USD. Vilket ledar till att nettot är mer eller mindre neutralt.
Relevant ät nettot efter kostnader.
Självklart är nettot som är relevant.
Som är relativt valutaneutralt för globala fonder.
Nej, inte för en person bosatt i Sverige, som är SEK-funktionell. “Relativt valutaneutral” är ett begrepp som ingen i finansmarknaden använder.
Var du är bosatt påverkar inte nettoinkomster för aktiebolagen i en globalfond. Det fattar du väl.
Ditt liv är irrelevant för bolagen på börsen.
Gör inte vad det beskriver mindre relevant.
Du blandar ihop valutaexponering som man har i sin konsumtion (där du bor) och dina fonders bolags valutaexponering.
Inte ens bolag i svenskt index har speciellt stort netto mot SEK. Så du kan inte välja ut index med mer eller mindre netto exponering mot någon valuta.
Ja men om jag investerar i bolag som har intäktströmmar i utländsk valuta, samtidigit som jag har kostnader i SEK, så påverkar det mitt liv. Jag kan inte förklara det tydligare för dig
Köper du en globalfond så är nettointäktströmmen efter kostnader inte viktad mot någon specifik valuta.
Köper du en Sverigefond så är inte nettointäktströmmen efter kostnader inte heller viktad mot någon specifik valuta.
Enda sättet du kan få en signifikant vikt är om du börjar med stockpicking.
Nej, men det är i alla fall med största sannolikhet inte SEK
Jag skulle säga, att jämfört med en globalfond, så är nettointäkströmmen mer mot SEK.
Nettointäktströmmen i många stora svenska bolag är negativt exponerad mot SEK. De säljer globalt med många olika valutor in. Utgifterna är överviktade mot SEK.
Så du blir mer känslig och inte mindre känslig mot SEKs värde om du äger dessa bolag istället för globalfond.
Ok, Så en globalfond innebär mindre valutarisk för en svensk investerare än att investera i en svensk fond? Spontant låter det inte intuitivt för mig. Så du säger att äga svenska fonder, skapar valutarisk och globalfonder minimerar valutarisk för en svensk investerare? Kan du svara ja eller nej?
Förmodligen ungefär samma om du tittar på hela index.
Nej. Att både en svensk fond och en globalfond ger en valutaexponering som är ungefär noll (varierar såklart när bolag ändras hit och dit, men ungefärligt).
Förmodligen? Vad baserar du det på?
Valutaexponering för vem är ungefär noll?
För alla! Exponering mot valuta är 0! Det spelar ingen roll vilken valuta du mäter i.
Om du äger en tillgång som saknar exponering mot valuta så är den helt opåverkad när valutorna går upp och ner.
Här kan ni höra hur en representant från Fondbolagens Förening förklarar för lyssnarna hur det funkar med globala fonder och utveckling i USD vs SEK: https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2742582#2040
Han missar ju helt bananerna!![]()
![]()
![]()
Jag flikar in här och hoppas detta kommer öka förståelsen då det hjälpt mig.
Låt oss ta Apple-exemplet igen (förenklat), den har fått ett värde av marknaden och för en amerikan kostar den $100 och för en svensk 1000 SEK. Låt oss säga att dollarn kraschar rejält nästa dag (-50%) och Apple-aktien behåller sitt värde (en svensk betalar fortfarande 1000 SEK), så behöver Apple-aktien handlas till $200 då dollarn blev försvagad med hälften för att den ska ha exakt samma värde som innan. Skulle aktien bli $180 i stället så har aktien minskat i värde och större än $200 ökat i värde.
När det gäller en globalfond som “bara” ökat någon % i SEK jämfört med USD så har värdet “helt enkelt” inte ökat särskilt.
Så om S&P500 gått +20% men dollarn har backat -20% så har värdet blivit oförändrat. Detta vinner amerikanen på jättemycket än om de hade sparat på ett bankkonto. Dvs, amerikanen kan köpa lika mycket efter som innan om de hade sparat i S&P500.
Du kan bryta ner det så att se det som att du har en risk när du äger och konsumerar SEK.
Men det är ju den svenska valutan vi använder, vi kan ej bli valutafria.
jämförelsen med dubbelnoterade aktier står med som ett bevis i artikeln. Att det står så punkterar förståelsen och trovärdigheten.