Goodbye bolånet

Idiotiskt är de inte då, alla har olika sätt å se på ekonomi å vad man vill me livet ju…
Dom som låna max när räntan låg på typ 1% å placera pengar i fonder va ju bra affär… Nu är räntan typ 4 gånger så hög å börsen är inte alls lika glatt uppåt direkt…
Att amortera bort bolånet gör att boendekostnaderna blir klart lägre när räntan är hög…

Grunden till att man lånar pengar är att man inte har pengar… Me andra ord blir kostnaden hög för pengar man inte har…

3 gillningar

Njae,jag tänker oftast mer på mina barn och barnbarn.

1 gillning

Det är ju mysigt att tänka på dem, men de har ju sina liv som pågår nu. Vad hjälper sedan ett större arv om du har t ex 30 år kvar här, med dem? Det här med att lämna arv för att visa kärlek känns lite skevt. Ärver gör man från folk som förhoppningsvis betytt något för en och när de är borta är ju pengarna en klen tröst.

7 gillningar

Så är det ju. Jag tror inte att finns många som är rika på riktigt som har bostadslån. Man säkrar upp “hemåt” så fort man kan för att sedan kunna ta kalkylerade risker med nya/andra pengar.

Låna pengar gör man när man vill bygga upp något som man saknar pengar till. Det finns naturligtvis undantag som bekräftar regeln.

4 gillningar

Då är jag en glad idiot :smiley:

Kan säga att jag sitter ganska nöjd som obelånad när jag hör hur hur mina kollegor/folk runt om mig gnäller över räntan, jag brukar dock ej avslöja att jag är skuldfri så jag brukar låtsas som att jag har lån också så folk ej ska bli avundsjuka så brukar gnälla lite också samtidigt som dom :slight_smile:

Var dock någon som fråga mig vilken ränta jag har nyligen o satt som en fågelholk så jag har noll koll på vad en normal ränta är tror den personen såg igenom mig :wink:

Men som sagt ångrar jag mitt val med o vara skuldfri så kan jag snabbt ändra det genom att ta lån ör ju ingen brist på folk som vill låna en pengar direkt :smiley:
Men någon säger mig att jag fortsätter i detta spår :slight_smile:

7 gillningar

Jag har ca 200k kvar i bolån, vilket är mindre än 20% av bostadens värde.

Som deltidssjukskriven, med oklar framtid (deltid eller heltid, orka ända till pensionen?), är det frestande att bli kvitt lånet för att faktiskt veta vilka utgifter jag har/inte vara sårbar för saker jag inte kan påverka. Samtidigt kan jag inte lika lätt ta nya lån, och med tanke på att min inkomst kanske inte kommer vara så hög, och jag har nästan 30 år kvar till pension, känns det bättre att investera och hoppas ränta på ränta effekten ökar upp kapitalet framöver.
I dagsläget är lånet bundet, och det blir inte något större belopp/månaden… när bindningstiden går ut nästa vår får jag se hur jag tänker då, och hur allt ser ut. Men det lutar åt att fortsätta investera och endast amortera lite grann…i dagsläget dras 800-900kr totalt (ränta och amortering).

Grattis. Tänker likadant.

Jag har en del pengar på väg in. Steg ett är att bli skuldfri. Efter det kan investeringar komma på tal.

1 gillning

Ja, för att göra tvärtom är svårt, för att inte säga omöjligt för dom flesta. Bara känslan av att man kan välja mår man ju bra av…

1 gillning

Vad är bättre som pensionär, att du betalat av huset som är värt 4 miljoner eller att du har 80% belåning på huset och 6 miljoner på börsen? I det ena fallet har du tillgångar på 4 miljoner. I det andra har du tillgångar på 6,8 miljoner. Den bästa pensionsförsäkringen är väl den som innebär att man har mest pengar? Har du pengarna på börsen så är det dessutom betydligt lättare att använda pengarna när det behövs på ålderns höst. Har du betalt av hela bostadslånet så måste du be om att få ta lån på huset för att kunna få nytta av pengarna, men det är inte säkert banken godkänner det när du är gammal med låg pension, så… hur man än vänder och vrider på det är det bättre att lägga pengar på börsen än att amortera.

2 gillningar

Och om börsen faller med 50%…? Och inte repar sig på många år samtidigt som räntorna fortsätter stiga?

Garanterat bättre nattsömn att vara skuldfri och lite pengar på banken…

10 gillningar

När man närmar sig den period man tänkt börja använda pengarna ska man ju sänka risken genom att höja andelen räntefonder. Det gör att man inte blir av med så stor del vid ett större börsfall. På vägen till pension ska man ju dock förstås ha allt i aktiefonder och ett börsfall på 50 procent är ju finfina tider att kontinuerligt skjuta till mer pengar. Man ska förstås ha goda marginaler i sin ekonomi men det gäller oavsett om man amorterar eller ej.

Det du beskriver är ändå ingen garanti att man lyckas, även räntefonder kan ge sämre avkastning än högre räntor på lån! Och i värsta fall i kombination med sämre perioder på börsen än statistiska dito…

Läs en gång till, som skuldfri behöver man inte ens bry sig! Och kan sova bättre och hur gott som helst alla nätter…

4 gillningar

Fick vi inte ett svar på detta för några veckor sen? Anställd på AP7 (expert?) tyckte att det var en dålig ide att låna pengar för att sedan investera i andra lån via räntefonder.

1 gillning

Finns ju varianten att man har amorterat bort lånen å är skuldfri samt några miljoner på ett vanligt konto å inte i några värdepapper… Låga boendekostnader gör att man kan med stor säkerhet betala sina utgifter med pensionen, å så kan man anväda pengarna från kontot efter behov… Då räcker dom pengarna längre utan att behöva betala höga räntor…

1 gillning

Jag säger det igen: Allt är inte matematik. Livet tar en med på en resa och man måste välja själv hur man hanterar den resan. Vi ser i tråden att det finns saker som dyker upp på vägen som talar för det ena eller det andra beslutet. Men jag vill ändå ödmjukt påpeka att för bara två år sedan fick man höra att man var naiv och dum som betalat av sina lån och nu får man höra att man är självgod och dryg om man nämner att man är skuldfri. Det är inte lätt att vara folk till lags. :slight_smile:

Min livsresa och mina val ledde mig till att betala av lånen. Dessa beslut ledde vidare till solcellsinvestering och just nu, 2023, känns båda de stegen som utmärkta val som ensam medelinkomsttagare i en ganska högt värderad och stor 70-talsvilla med elvärme som originaluppvärmning.

Alternativet med lån och investeringar hade troligen gett fräsigare siffror på kontot, men jag tror faktiskt inte jag skulle fixat det, varken fysiskt eller psykiskt, med allt annat som jag skulle genom under den tid som passerat. Det är väl därför jag ibland låter som en knarrig surgubbe när jag fnyser åt de som enbart ser till matematiken. Hälsan och livslusten smäller högre helt enkelt.

22 gillningar

Har varit helt skuldfri i 25 år. Ger ett friare liv.

3 gillningar

Vi funderar på att amortera bort bolånet under 2023, eller åtminstone ta ut amorteringsfria månader på de andra lånen och använda de till att amortera extra på bolånet. Bolånet är för tillfället vårat sämsta lån.

2 gillningar

Tja, det vet jag inte, men det är en sak när man är ung. Då är det säkert dåligt med räntefonder istället för betala av lånet, men det är en helt annan sak när man är gammal för låser man upp pengarna i bostaden kan man få väldigt svårt att ta ut dem ur huset när man är pensionär. Du sitter på ditt helt avbetalda hus värt flera miljoner men med låg pension så du måste snåla dina sista år i livet istället för att sitta med lån på huset och flera miljoner på börsen som du kan leva loppan för.

1 gillning

Jo det är viktigt med kapital, dock tror jag många här som löst sina bolån har sett till att de har det kapital de behöver.

Alternativt har de som vi flera fastigheter där det ingår i planen att avyttra en eller två.

Det handlar bara om risk och fördelning av tillgångar mellan fastigheter, börsen och räntefonder. Jag tycker inte något enskilt tillgångsslag är bättre än nått annat. Men det är viktigt att ha en bra balans. Speciellt när man börjar närma sig 55 eller vad man nu har som pensions mål.

1 gillning

Som skuldfri skulle jag då bli väldigt stressad över att se uppgångar på börsen och veta att jag går miste om massor av pengar bara för den där irrationella tanken om att vara skuldfri. Men det är sant, har man problem med psyket när det svajar ekonomiskt ska man nog inte ha pengar på börsen. Kanske inte heller ha hus eller bostadsrätt heller utan istället hyresrätt.