Goodbye bolånet

Det som händer om du amorterar på bolånet är att du tar pengar som ger en avkastning på säg 7-8% och istället väljer en “avkastning” (besparing) på 3-4% som är räntan på bolånet. Du går därmed miste om en potentiell avkastning på 3,5-4% bara för att du amorterar på bolånet. Ju längre detta pågår desto mer pengar i kronor kommer du gå miste om och när du är pensionär kommer din sammanlagda förmögenhet vara betydligt lägre om du amorterat än om du haft allt på börsen. I slutändan kommer du ha gått miste om en massa pengar under din livstid. Du kommer även dö med en stor del av förmögenheten knutet till bostaden. Har du majoriteten av pengarna på börsen kan du använda upp allt och leva gott hela pensionen.

2 gillningar

Alla som har amorterat bort sina bolån har olika anledningar till varför…
Jag själv är inte ett dugg intresserad av att investera å ser inte någe behov av att få en avkastning…

1 gillning

Vet inte om den delen av kommentaren var ironisk eller ej.
Åtminstone en förvånad kommentar då den är skriven i ett ekonomiforum.
Låter som att det citatet skulle kunna komma från en random person på gatan som inte har några besparingar alls och bara tänker på att klara av ekonomin just denna månaden. Alternativt att det skulle vara en person som har så mycket pengar att det ändå räcker i flera generationer framåt utan att investera eller med hjälp av avkastning.

2 gillningar

Och den får man när man ser de fina siffrorna på kontot och inser att det inte är så långt kvar tills man kan sluta jobba… 20 år innan riktåldern för pension.

Vad syftar ditt “den” på? Jag hänger inte med.

Inser f ö att vi nog är lika gamla och ändå har så diametralt olika syn på det här. Det visar ju bara hur olika synen kan vara. :slight_smile:

1 gillning

De är ingen ironi då… Va mer ett svar på att de finns dom som har en annan värdering å inte vill/behov av att investera…
Man kan diskutera mycke annat i ett ekonomiforum än hur man bör belåna sin bostad max för att investera i olika fonder…

2 gillningar

Som sagt, detta är extremt individuellt.
För min del som nu då tar och betalar av mina bolån, så är ändå planen att spendera 20år ish mindre än gemene man i arbetslivet, sen vart det slutar återstår väl att se. Alla får väl göra sin kalkyl och se efter sin egen riskanalys, jag kan helt klart ta mycket högre risker än att betala av bolånet som jag i stort sätt ser som riskfritt med bara en förväntad förlust i avkastning gentemot börsen och sålänge man kan tänka sig sälja så är ju inte direkt pengarna borta tills jag dör, men jag ser inte direkt något behov. Jag har tills nu emellertid haft extremt hög risk som nu då resulterade åt det bättre hållet, men ja har flera bekanta som också vägt sin risk väl högt och nu befinner sig i hål de knappast kommer komma ur på länge. Jag kommer med största sannolikhet ha bolån igen igen, men just nu känner jag inte för det :slight_smile:

2 gillningar

Frågan är om inte den här tråden är lite symptomatisk för problemen med den svenska mentaliteten. ”Belåna huset för att maximera din avkastning” osv, det är väl klart som korvspad att bopriserna skenar iväg på ett helt galet sätt om det är så folk resonerar.

Inse fakta: inflationen i Sverige har varit hög LÅNGT innan det började synas i siffrorna, eftersom man på tveksamma grunder gömt undan bostadspriserna från de siffrorna. Med andra ord har man fortsatt att köra en lågräntepolitik alldeles för länge, vilket har fått smärtsamma makroekonomiska konsekvenser. På individnivå kan det i värsta fall leda till att folk köpt dyrt och får sitta med miljonskulder resten av livet pga att man tvingats sälja när det dippat.

Även fast jag avskyr det själv så tror jag att en längre tid av höga (>=5%) räntor vore ytterst bra för den svenska mentaliteten, för att åstadkomma en tillnyktring.

9 gillningar

Får man fråga vad ni har bättre villkor på än bolånet? :slight_smile: CSN eller lån med aktier/fonder som säkerhet?

En stor dröm för mig vore att köpa ett hus. En annan dröm är att få äga huset utan några bolån. Har sparat ihop en del pengar som finns på börsen redan, pengar jag inte vill röra. Men däremot att amortera hårt med hjälp av sin lön, borde vara intressant något år efter man skaffat bolånet.

Investeringslån till lägenhet och fritidshus för uthyrning.
Jag bor i Finland, så situationen är lite annorlunda.
Räntan från bolånet är inte avdragsgill, räntan från investeringslånen är.
Investeringslånen har 0,05% högre marginal mot euribor än bolånet, men ränteavdraget överträffar detta lätt.

2 gillningar

Man har inte gömt undan någon inflation. Man mäter kostnaderna för svenskar och hur den varierar över tid. Det intressanta är då vad boendekostnaderna är, inte vad bostaden är värd. Man vill veta hur utgifterna ser ut för folk.

Höga räntor brukar också innebära hög inflation och hög inflation som biter sig fast beror på att lönerna skenar och skenar lönerna/inkomsterna så äts lånen också upp. Vi kanske har en framtid med löneökningar på 5-10% per år de närmaste tio åren att se fram emot. Då har vi ätit upp en bra bit av våra bolån och ni som står utan lån och inser att er kamp med att få bort lånen var förgäves.

1 gillning

Smart…:wink: Dax igen när räntan gått ner om typ 5 år eller liknande…

1 gillning

Är tacksam för att ha möjligheten så sätt. Kanske köper ett hus till och hyr ut eller X… vem vet vad framtiden bär för äventyr.

För skenande inflation är något positivt ? För då blir man av med sina bolån?
Det är inte så att dina investeringar också äts upp då eller eftersom pengarna du investerat minskar i värde? Brukar börsen gå bra vi hög inflation, jag kan inte säga hur det gått förr men min killgissning(orkar inte googla) är väl att det vart sisådär för marknaden.
Jag har också hört talas om att lån äts upp, men kanske inte alltid så värst positivt att det händer.

3 gillningar

Så fungerar det ju inte i praktiken. Ingen amorterar av lånen ner till sista kronan utan ser förstås till att kapital finns för ett liv även som skuldfri. Är du pensionär räcker sannolikt pensionen till både drift och annat. Har du dessutom kapital vid sidan om, som genererar avkastning, sitter du med ett självspelande piano och slipper all oro.

7 gillningar

Även om man betalat av lånet så kan man ju faktiskt ha hög pension och/eller flera miljoner på börsen att leva loppan på för ändå. Det ena behöver ju inte utesluta det andra menar jag.

9 gillningar

Har man möjlighet att spara så mycket att man kan betala av bolånet och spara ihop ett par miljoner ytterligare innan pension är det ju bra. Men för de flesta är det ändå ett val om pengarna ska gå till amortering eller pensionskontot. En rimlig balans är nog bäst. Dvs betala inte av bolånet om det är med dina sista pengar, och tvärtom maxa inte bolånet precis innan pension.

3 gillningar

Jepp vissa målar upp antingen eller svar.
Det finns faktiskt en väg att gå där man både kan vara skuldfri SAMT ha pengar i aktier det är nämligen så jag lever det ena utesluter inte det andra,

6 gillningar

Vi valde att lösa alla våra lån för något år sedan. Det är ovärderligt att ha friheten och tryggheten att mer eller mindre kunna strunta i ränteutvecklingen. Jag förstår helt att de flesta inte kan göra detta val, men om man kan, varför inte?

Frihet är en underskattad rikedom tycker jag…

11 gillningar