Goodbye bolånet

Hur tänker du då v.g placeringen av skulder och tillgångar? Tänker kanske mest på tillgångarna och hur du tänker avvägningen mellan börsen, räntor eller annat? Men oxå hur du tänker kring bindningen av lånen eller rörligt?

Vi har ju haft en sjuk (statistiskt onormal) uppgång på börsen de senaste 12 åren samtidigt som räntor och inflation varit obefintliga. Vad händer om vi får en motsvarande eller längre nedgång på börsen med stigande räntor och fortsatt hög inflation?

Typ (>10 år framåt)

• Börsen faller med 50-70% ytterligare
  • Räntorna ligger permanent >5%
  • Kris i statsfinanserna och kanske minskat/slopat ränteavdrag?
  • Inflationen biter sig fast en en bra bit över 2%
  • Fortsatt höga energipriser
  • Bostadspriserna fortsätter falla och bankerna kräver kapitaltillskott
  • Risken för uppsägning från jobbet eller skada/sjukdom som leder till oförmåga att fortsätta jobba?

Med en så pass proportionellt sett stor skuld till banken v.s tillgångar och oavsett hur tillgångarna är placerade mtp. risken för stigande lånekostnader och ev. minskade intäkter ser jag inte hur man skulle sova bättre än att vara skuldfri. Men jag kanske missar nå’t?

6 gillningar

Hade jag haft möjligheten hade jag nog valt att göra mig av med bostadslånet. Men det är ganska många år kvar dit.

Idiotiskt att betala av lånen. De är ju bundna i huset. Varför? Är målet att dö med avbetalat lån och låta barnen ärva pengarna?

Jag fattar inte heller alla som sparar som galningar hela livet. Visst trygghet och FIRE osv men man kan ju DÖ närsomhelst. Och när har man som mest nytta av pengar, när man är gammal och skruttig, eller när man är ung, kan resa, har barn, och kan njuta av livet på ett helt annat sätt?

Jag har uppmanat mina föräldrar +70 att inte amortera en krona till, vilket de lyssnat på.

4 gillningar

Mitt mål har alltid varit att bli skuldfri när jag går i pension. Nu lyckades det inte riktigt men jag jobbar på det. Har bara ett huslån på 150.000 kr,det kommer att vara slutbetalt när jag är 70 år.
Jag har rätt liten pension men min gubbe jobbar halvtid än så länge.
Jag har ca 400.000 kr på reservkonto hos banken till 2,5% ränta. Är det kanske bättre att ta av dem och betala klart lånet för att tidigare få känslan av att vara skuldfri?
Ps. Jag har barn som jag vill efterlämna något till iaf.

Beror helt på din ränta skulle jag säga. Är bolåneräntan högre än räntan på sparkonto så lämnar du pengar på bordet. Men vi vet ju inte hur länge detta kommer pågå heller.

1 gillning

Kanske rationellt på individnivå att inte amortera men på gruppnivå för landet Sverige som helhet är det verkligen inte positivt att man tillåtit och till och med uppmanat till detta genom ränteavdrag och dylikt.

Jag bor i England. Vi har till och med högre huspriser här men är ändå inte lika räntekänsliga som svenskar pga att man mer ofta binder lån och amorterar hela lånet under en 30-års period.

Och i den mån makron påverkar mikron kommer det komma tillbaka och bita många svenska individer. Väldigt få som tjänar på lågkonjuktur.

1 gillning

Det skiljer ju väldigt mycket mellan folk som lånar allt de kan för att köpa en bostad och sedan leva på marginalen för att klara av det, och någon som köper en bostad och maximerar belåning för att behålla en så stor summa investerat i annat som förväntas ge en bättre avkastning på sikt. Sköter man sina kort väl så har det ju varit extremt fördelaktigt att ha så höga lån som möjligt och t.ex. ösa järnet på börsen på sistone. Jag har själv ökat mitt bolån för att trycka in mer på börsen, tyvärr jobbar jag inte så rationellt alltid :slight_smile: Nu börjar jag närma mig en punkt där även fast jag nu då tänkte betala av huset inte kommer behöva leva på nudlar för all framtid.

En aspekt som inte lyfts fram så mycket: avbetalt hus kan vara en rätt trevlig pensionsförsäkring. Inte minst om den ena personen har låg pension pga exempelvis deltid, hemma med barnen etc så kan det nog vara väldigt fint att minimera boendekostnaden som pensionär. Klart att man kan vända på det och säga att några miljoner på banken också är en bra pensionsförsäkring, men då ska man komma ihåg att man ändå har en (högre) boendekostnad att betala varje månad, pga. ränta + ev. amorteringar.

Sedan tror jag att ”tvångssparande” också har den fördelen att det faktiskt blir av. Det blir inte så att man ”skippar” det en månad eftersom kassan är tom. Där finns det en fördel i amortering i och med att processen ofta är omständigare om man vill ändra planen => fostrar till bättre disciplin. :smiley:

7 gillningar

Kanske inte skulle säga idiotiskt, men ja det låter väl kanske inte som en fantastisk plan att ha en bostad utan belåning som pensionär om det är så att man inte kan leva livet fullt ut för alla ens tillgångar sitter i huset haha. Sen kanske det skiljer lite om man har ett hus för 500k eller ett hus for 19mil…Den avvägningen får man väl lämna till var och en, för min del så finns väl ändå tanken att dynga av huset och hitta på något annat när det väl är dags för att dra ner på jobbandet och sen så även om det är tokmycket pengar att ha i huset så räknar jag med att det är nånstans runt 20-30% av min totala förmögenhet i det läget. Tänkte inte sitta hemma och gunga gungstol i 30år och bara njuta av att va lånefri.

Sen visst, jag spara lite som en galning, har inget bättre för mig, tänkte att de kunde va gött om jag nåndag ville ta och hitta på något. Vill jag ha något så brukar det lösa sig. Borde väl öva lite på att njuta mer av livet, men lite oklart vad det innebär för mig :slight_smile:

Har funderat på att också ha så pass roligt många gånger, men tyvärr är det väl så att jag känner mig en aning omotiverad…

tar du ett extra lån på 2% varje år för att motverka amorteringen eller hur gör du med det “problemet”?

Nej jag tog mitt första bolån förra året. Så ligger väl på 84.5% egentligen.

1 gillning

Ah, så du njuter av tvångssparandet i alla fall :slight_smile:
Jag låg på max i min första bostad och öste börsen, legat högt ganska länge för denna bostaden också men bostadsmarknaden (även fast den dippat rätt bra nu), har gjort belåningen rätt låg… Tog och ökade bolånet 2017 för att putta in på börsen, den mindre delen av lånet har betalt mer än all räntekostnad jag haft sedan dess. Kört med bolån en 15år nu så ska ta och testa att vara utan ett tag nu, även fast det känns aningen irrationellt.

Räntan på huslånet är 1% lägre än bankräntan.
Då bör det vara bättre att fortsätta amortera tills lånet ska förnyas och bestämma då utifrån ränteläget.

Tänkte egentligen återkomma med en uppdatering efter ett år (Älskling jag kritade bostaden men det kanske är någon i denna tråd som är intresserad hur det går. Vi belånade vårat obelånade hus i november och köpte index-fonder. Ca 100’000 kr+ hittills.

5 gillningar

Jag tycker du missar allvädersportföljen eller RikaTillsammans-portföljen :slight_smile:

Oerhört låg risk för drawdowns och att underprestera bolåneräntan på sikt. För visst vill man troligtvis vara mer defensiv än 100% aktier i ett sådant scenario.

Men om vi tar skuldkvoter som är lite mer normala i förhållande till inkomsten så har jag inga problem med 100% aktier faktiskt. Vid sidan av bostaden som tillgång är jag långt ifrån att kunna betala av bolånet idag.

Jag är dock 27 år och i början av karriären. Försäkrad mot sjukdom och arbetslöshet så det skriker om det. Det löser sig :sunglasses:

Det får de inte göra förresten: Uppsägning av lån - vad gäller? | Konsumenternas

Om du har ställt en säkerhet för lånet, och värdet på säkerheten har försämrats avsevärt har långivaren rätt att säga upp lånet. Men det gäller bara om säkerheten har försämrats av någon annan anledning än en allmän prisnedgång på den relevanta marknaden.

Rörligt. Osannolikt att långräntorna skulle vara fördelaktiga efter det största fallet för räntefonder sedan franska revolutionen eller hur det nu var.

1 gillning

Ränta?

Är detta lägre än räntan på lånet minus avdrag så lös lånet för böfvelen!

Du lämnar väl boendet? Det finns inga krav på någon att lämna arv. Och om pengarna finns på kontot eller upplåst i en säljbar bostad är ju faktiskt hugget som stucket.

Såg detta nu. Ja, avvakta höjning innan du löser. :slight_smile:

Mina barn vill ta över huset och ha som fritidsställe om kanske 10 år. Då har jag hunnit spara ihop till en bostadsrätt som jag kan flytta till. Det är planen men man vet ju inte vad som händer framöver. Men en plan kan man ju alltid ha;)

1 gillning

Men då lämnar du ju verkligen något till dem. De får ett fritidshus.

Sluta tänka på vad du lämnar efter dig och lev det liv du vill istället. :slight_smile:

6 gillningar

Det där är intressant. Är man skuldfri har man många möjligheter och alternativ, även sådana som kan innebära ekonomisk risk. Är man (högt) belånad har man inte “råd” att ta risker på samma sätt.

Det är ju bra om man vill köra på i samma hjulspår utan dramatiska förändringar men alla har inte den läggningen utan vill ha möjlighet att ta tillfällen i flykten.

Nu är det såklart inte alla förunnat att kunna nolla sina lån, speciellt den som är ny på bomarknaden, men man kan ju alltid ha ambitionen om man tycker att det kan ha ett värde längre fram.

5 gillningar

Ja och nej. Det beror på hur riskavert man är. Man kan acceptera och hantera risker också.

Vissa preppers tycker nog inte att man är riktigt safe förrän man har konserver, ammunition och guld i någon bunker i Schweiz.

Ändå står det långt ner på gemene mans shoppinglista. Men visst vore det bra om skiten träffar fläkten :wink:

2 gillningar