Har du (också) blivit en quiet quitter?

Själv känner jag mig ofta som en karaktär i The Office. Jag liksom leker kontor tillsammans men en massa andra arbetströtta medarbetare som bara vill gå hem för dagen.

Det tog många år som både anställd och konsult innan jag insåg att man är aldrig bättre än sin sista insats. Som bekant - går inte att leva på gamla meriter.

Numer levererar jag precis lagom. Givetvis pustar och jämrar jag mig vid leverans för det gör ju alla andra. Uppdragsgivaren kan ju annars tro att jag kan snyta ut mig viktiga dokument på beställning.

Ibland äntrar jag scenen i möterummet och kopplar in min laptop till projektorn. Men beslutsam min börjar jag mitt skådespel. Laserpekaren lyser på några viktiga floskler i PPT-presentationen och jag tittar bekymmrat ut över publiken som hummar och nickar med. Både jag och deltagarna kommer inte komma ihåg ett jota från min dragning om ett par dagar. Cheferna är nöjda och nyckeltalen hjälpte ChatGPT mig med.

Det lite lustiga med att vara en quiet quitter är att man känner igen andra quiet quitters direkt.

39 gillningar