Uppskattar den här frågan och det här perspektivet!
Jag kan hålla med om att det låter som utmattning. Det kanske är en så att säga mer akut aspekt av allt. Både den krypande känslan av meningslöshet och distansen till människor omkring dig TS, där det känns som att andra lever i en verklighet som du är bortkopplad ifrån. Och en angränsande cynism som kanske lurar i mörkare stunder.
Men jag tycker också att du är inne på nåt större och mer väsentligt. Jag tycker att det är viktigt att (relativ) utmattning inte blir en fråga om “hur kan jag bli produktiv igen”, för att bara återgå till ett normalläge, utan att det snarare handlar om vad som är fel från början, precis som du är inne på.
Högpresterande är en del, men det du skriver om allt som du gjort avkall på är också väsentligt.
Det är lätt att bedöva det existentiella med att hela tiden prestera varvat med att distrahera sig. Och att utan prestation eller distraktion hamna i en tomhet, för vad finns om vi inte är produktiva, inte är i nåt som matar oss med intryck eller är på väg till nåt längre fram som inte bara är här och nu?
Det som borde finnas, om vi stannar upp, är att faktiskt känna efter. Verkligen känna.
…
Angående quiet quitter så känner jag för min del snarare som att jag aldrig gick in från början. Har jobbat på distans i stort sett hela mitt yrkesliv. Bara haft en anställning under knappt två år och då hade jag förtroendearbetstid efter första månaderna. Har sen drivit eget i över tio år. Har inte gått nån utbildning. Missade flera år i grundskolan. Med mera. Ofta känt att jag är högpresterande men att jag samtidigt inte riktigt ingår i nåt som jag uppfattar som det vanliga samhället. Apropå distans.
Jag tänker att arbete kan vara en del i nåt meningsskapande, men att det egentligen handlar om vilka behov vi har oberoende av arbetet och sen i vilken utsträckning arbetet kan fylla de behoven. Det kan förstås vara individuellt, men tänker att nåt konkret och relationellt snarare än oerhört mycket meta ligger närmare en djupare mening. Det senare kan definitivt vara stimulerande och intressant men inte ha en djupare mening i sig.
På samma sätt tänker jag att kopplingen mellan belöning och egen insats kan stärka motivation, men tror nog inte att det skapar djupare mening i sig. Även om jag driver eget så är det långt ifrån min passion. Det är stimulans och intressant, men inte djupare mening.
Vad det däremot gör, är att ge mig mycket utrymme för att hitta mening. Att hitta det utrymmet tror jag är väsentligt.
Törsten och längtan efter en mer meningsfull tillvaro har vuxit sig allt starkare för varje dag som gått och för egen del är det denna törst som kommit att bli raketbränslet på resan mot ekonomiskt oberoende. Jag längtar helt enkelt efter att få ge näring till livet snarare än att ge näring till näringslivet.
Det här kan vara helt rätt väg att gå. Det är den väg jag går själv. Men precis som många tar upp kring en sån idé, inte minst i det här forumet, så finns det en risk att du i själva verket bara väntar ännu längre på att nåt annat ska komma.
Fråga dig istället vad du kan göra här och nu. Och när du har en sån grund så kan du börja sikta på ett ekonomiskt oberoende om det känns rimligt och relevant.
För egen del så vandrar och seglar jag mycket under sommarhalvåret. Har ibland varit utomhus närmare tre månader.
Tibetansk meditation har varit viktigt för mig under många år och gett mig mycket. Där har du för övrigt också ett förhållningssätt som inte handlar om att värdera, där det varken blir prestation, distraktion, en positivt laddad mening eller en negativt laddad mening. Du hittar snarare närvaro och vila i vad som är just nu och där kommer du in på både kännande, kroppslig närvaro och acceptans.
Jag har också gått närmare hundra timmar i psykoterapi. En oerhört värdefull investering. Alla människor borde gå i terapi. Eller som en vän sa till mig för ett tag sen, hon märker så stor skillnad på folk hon dejtar, mellan de som gått i terapi och de som inte har det.
En annan sak som gett mig mycket men som nästan känns som för tabu för att prata om är psykadelika. Jag är oerhört tacksam för upplevelser jag haft genom det. Detta känns dock inte som rätt sammanhang för att prata närmare om det, men vill ändå nämna det (testade att söka och det har bara nämnts 1 gång tidigare på hela forumet). Det är som bekant inte lagligt i Sverige och många kan ha fördomar kring det. Det ska också sägas att det i sig inte är en mirakelkur och att integrering är centralt. Som ett verktyg för sökande och utforskande är det dock väldigt speciellt.
Vad har du behov av att utforska för att gå djupare i dig själv, i relationer till andra och i världen? Om du helt bortser från vad du kan prestera i förhållande till allt praktiskt som livet också innebär? Och inte heller tänker tio år fram i tiden?