Personligen märker jag ingen skillnad i komfort mellan en tröja för 50 kr kontra 500 kr, så varför slösa mer pengar än nödvändigt.
Gratulerar till avsaknaden av kräsenhet.
Nu behöver jag inte alpackakalsonger eller halsdukar vävda av fjällrävsmorrhår, men lite krav på tillvaron i form av passform och funktion har jag allt.
Däremot är det ju inte alltid någon koppling mellan pris och kvalitet när det gäller just kläder.
Max 100 spänn för en enfärgad t-shirt är lagom, eller 3 för 200 etc. GeKås är under min värdighet däremot, där har jag aldrig varit och jag hoppas att detta förhållande inte ändras på.
Även med god ekonomi känns det självklart att köpa just kläder i secondhand-butiker eller på Tradera. Kvalitetskläder till långt under nypris, aldrig blivit missnöjd.
När ett plagg är använt en gång är det inte längre nytt, oavsett vem som använt det första gången.
Jag använder nästan uteslutande merinoull även på t-shirts. Dyrare men sjukt bra.
Jag kommer aldrig att bli så fattig så att jag köper begagnade kläder. Inte om jag inte vet vem som har haft den tidigare.
Good for you…
Jag är jäkligt kinkig med kläder överlag och köper en del dyrt där det gör faktiskt skillnad. Men om plaggen kommer från Tradera stör mig inte så länge de är tvättbara.
Så fiiin är jag inte.
Intressant. Vilka tidigare ägare är det som isåfall är ”godkända” för dig?
Min bror eller en nära vän skulle kunna vara okej. Troligtvis skulle jag då inte behöva köpa plagget utan jag skulle förmodligen få det.
När jag var liten hade pappa en del skor som jag tyckte var okej att använda kortare stunder, t.ex. för att gå ut och hämta tidningen, men jag skulle aldrig använda någon annans skor nu.
De flesta av mina plagg är presenter från min fru. När jag köper kläder själv gör det inget om de är dyra eftersom jag köper så lite kläder.
Hallå!
Förra sommaren blev jag fartblind, köpte fonder på SAVR drygt 4500 kr, insåg efteråt att jag kunde köpa en tavla av konstnären Robert Hilmersson för samma kapital 
Jag pluggar så jag är ganska dålig på att fira mina lyckade examinationer under mina studier. Tänker att jag kommer att misslyckas med nästa examination 
Det är något som jag måste bli bättre på att njuta av sina nöjesköp istället för att spara jämnt 
Håller med, det finns dyra kläder som är skit. Men sen finns det kläder där det lönar sig att betala lite extra för kvaliteten. Jag skulle nog inte heller ha några problem att använda begagnat, men är nog tyvärr för lat för att jaga just det jag vill ha på den marknaden.
Lite fartblind möjligen. Jag har börjat ta upp min bilhobby igen. Har märkt att det gått lite inflation i motoreffekten. Dessutom börjar budgeten för sommarbil överstiga dubbla den för bruksbilen…
Men annars snålar jag. Undviker att köpa påsar på ICA. Köper överhuvudtaget väldigt lite prylar.
Ska du bara ha en enfärgad t-shirt som är svart, blå, grå eller vit så är det Grolls yrkeskläder som gäller. 100 kr, fast plus moms, så 125. Extremt bra kvalitet, ändrar inte form det minsta. Jag har några som är säkert 10 år och tvättade 200 gånger eller nåt och dom är fortfarande helt ok.
Intressant angående ex moms! Är det vanligt bland t.ex. hantverkare med egna bolag att köpa arbetskläder utan moms via företaget och sen använda dom privat?
Kan en jurist med eget bolag köpa kostymer utan moms?.. ![]()
T-shirt på dressman kostar 149:- samt har 3 för 2. Så det är 298 för 3st.
Är det flashigt: nej
Är det prisvärt: ja
Bilar och kläder har ofta en huvudfunktion och en sekundär funktion.
Vad gäller huvudfunktionen såsom transport, skydd och värme går det att argumentera för kvalitet i förhållande till pris.
Sedan har vi den sekundära funktionen där statusmarkörer, identifikation och fåfänga är inblandat i köpet och brukandet av varan …
Man ska dock akta sig för att kalla all form av klädsel ovanför Gekås/Dressman-nivå som fåfänga. För att passa in i sammanhang där lönerna ofta är högre och karriärmöjligheterna större kan en viss nivå av klädsel ovanför miniminivån värme och skydd behövas. Att inte göra det kan bli väldigt dyrt på längre sikt…
Jag är generellt för minimalism när det kommer till klädutgifter, men inser också att jag måste hålla en viss nivå om jag vill uppnå alla mina mål i livet…
Ja, så är det.
Vissa yrkesmässiga och sociala situationer kräver viss “uniform”.
Borde funka om det är reklamtryck på.